Author Topic: talenty króla  (Read 2959 times)

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
talenty króla
« on: September 27, 2012, 04:53:46 PM »
Witam wszystkich

Chciałem zaprezentować system talentów króla który od dłuższego czasu zapowiadam. Ciekaw jestem waszych opinii.

Dostępnych jest 10 talentów po 10 stopni wtajemniczenia:
charyzma - zmniejsza koszty związane z posiadaniem dużej liczby miast
finanse - zwiększa dochód w złocie generowany przez króla oraz zmniejsza koszt utrzymania stolicy gdy znajduje się w stolicy
mądrość - zwiększa szybkość nauki elity powyżej 5-tego poziomu
architekt - zmniejsza koszt i zwiększa szybkość wznoszenia budynków zaawansowanych
negocjacje - zmniejsza marże na czarnym rynku oraz daje bonus w kontaktach z barbarzyńcami
bogobojność - zwiększa efektywność kapłanów
wojownik - polepsza umiejętności bojowe króla gdy znajduje się poza stolicą
taktyka - zwiększa szybkość nauki wojowników powyżej 5-tego poziomu
inteligencja - król szybciej leveluje
kartografia - zwiększa szybkość jednostek i statków zwiadowczych

Jak levelować:
Poprzez zdobywanie doświadczenia, po zdobyciu odpowiednio dużej liczby punktów doświadczenia król awansuje na kolejny poziom. Przy takim awansie dostajemy 10 punktów nauki za które możemy kupić talenty.

Jak naliczane jest doświadczenie:
* jest proporcjonalne do pierwiastka z punktów królestwa, przykładowo gdy królestwo warte jest 100 punktów król zdobywa 10 doświadczenia na godzinę
* jeżeli w stolicy obecny jest wojownik, kasztelan, kupiec, kapłan lub budowniczy na poziomie co najmniej 6 pełnią oni rolę doradców króla i zwiększają o pewien procent doświadczenie. Im wyższy poziom tym robią to skuteczniej
* udział w bitwie daje jednorazowy bonus doświadczenia

Kosz talentu w punktach nauki
Poziom      Koszt
1         5
2         6
3         7
4         8
5         9
6         10
7         11
8         12
9         13
10         14

prawdopodobnie talenty pojawią się w grze w przyszłym tygodniu. Nie będą one jednak wpływać na grę, realny wpływ będą miały w 0.75 (wprowadzenie talentów będzie wymagało dużych zmian w zasadach, czego wolałbym uniknąć w 0.74)

Troll

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: talenty króla
« Reply #1 on: September 28, 2012, 11:06:35 PM »
A jak będzie z wyjściowymi progami doświadczenia do kolejnych leveli ?  (wyjściowymi, czyli pomijając bonus od talentu inteligencja)

I jeszcze nie całkiem rozumiem ten talent:

wojownik - polepsza umiejętności bojowe króla gdy znajduje się poza stolicą

Czy to znaczy, że król będzie działał jak jednostka wojskowa? I będzie mógł zginąć?

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: talenty króla
« Reply #2 on: September 28, 2012, 11:45:29 PM »
A jak będzie z wyjściowymi progami doświadczenia do kolejnych leveli ?  (wyjściowymi, czyli pomijając bonus od talentu inteligencja)

Z każdym levelem próg doświadczenia będzie rósł. Szczegóły podam jak sam będe w 100% przekonany do tego co chcę zrobić.

Czy to znaczy, że król będzie działał jak jednostka wojskowa? I będzie mógł zginąć?

Tak to planowałem - król poza miastem działa jak jednostka wojskowa, ale nie da się go zabić - to znaczy król po przegranej bitwie ucieka z niego a nie ginie. Ucieczka trochę trwa, co powoduje, że przez jakiś czas nie może on rządzić, a jak wiadomo to generuje spore koszty.

Króla opłacało by się rekrutować tylko na początku gry - gdy jeszcze nasze królestwo jest małe, z jednej strony mamy darmową jednostkę, z drugiej koszty związany z tym, że nie ma go w stolicy nie są wielkie. W dalszej części gry bardziej opłacalne będzie wynajęcie normalnej armii.

Offline liosan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 585
  • Kataj
    • View Profile
Re: talenty króla
« Reply #3 on: September 30, 2012, 08:18:48 AM »
Mi się podoba taki element w gizarmie, i pomysły na zdobywanie xp-a są fajne.

Miałem nadzieję, że talenty pozwolą bardziej "wyspecjalizować" królestwo. Te co proponujesz wzbudzają we mnie odczucie "są pozytywne" - wszystkie wyglądają na umiarkowanie potrzebne w każdym królestwie, żaden nie powoduje u mnie ciągu myśli "jakby tu zbudować wokół tego strategię".

Jako przykłady - wyobrażam sobie takie, alternatywne umiejętności:
- Żelazna pięść - zwiększa premię do zadowolenia od jednostek wojskowych. Można wokół tego zbudować strategię państwa nieszczęśliwego - podatki na 100%, olewamy kapłanów, wyciskamy z motłochu co się da. 30% zadowolenia daje spoko wydajność.
- Podboje - zwiększa skuteczność armii poza granicami kraju. Skill stricte ofensywny - wymaksowanie go spowoduje, że państwo będzie grało bardziej va banque, będzie bardziej skłonne do ryzykownej totalnej ofensywy.
- Fortyfikacje - zwiększa bonus obronny dla jednostek broniących się w twierdzach. Analogiczny do poprzedniego, ale z różnicą - tylko w miastach. Nadal możliwe będzie powolne wykończenie państwa, które inwestowało w taką strategię - wystarczy oblegać jego miasta, niszczyć mu infrastrukturę i uniemożliwić używanie tragarzy.
- Samorządność - premia produkcyjna dla rzemieślników  w małych miastach. Miasta poniżej 12tu obywateli są trochę ograniczone, bo nie mogą budować zaawansowanych warsztatów. Nie zawsze jest sens inwestować na maksa w rozwój przemysłu. Ta umiejętność umożliwiałaby alternatywne podejście do tego prezentowanego przez Khronego - zamiast budować wioski wydobywcze i centra produkcyjne, można zbudować podejście z częścią małych osad produkujących coś na swoje potrzeby. Na pewno nie byłoby dobrze żeby ten bonus był duży, nie chodzi o to żeby w domu rzemieślnika pracowało się lepiej niż w porządnym warsztacie.

Króla opłacało by się rekrutować tylko na początku gry - gdy jeszcze nasze królestwo jest małe, z jednej strony mamy darmową jednostkę, z drugiej koszty związany z tym, że nie ma go w stolicy nie są wielkie. W dalszej części gry bardziej opłacalne będzie wynajęcie normalnej armii.
Myślisz, że w takim razie dobrym pomysłem jest dodanie umiejętności, która nie będzie użyteczna w późniejszej części gry? W szczególności nikomu się nie będzie opłacało rozwijać jej powiedzmy poziomu, dajmy na to, 5tego.

Liosan

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: talenty króla
« Reply #4 on: September 30, 2012, 02:31:30 PM »
Miałem nadzieję, że talenty pozwolą bardziej "wyspecjalizować" królestwo. Te co proponujesz wzbudzają we mnie odczucie "są pozytywne" - wszystkie wyglądają na umiarkowanie potrzebne w każdym królestwie, żaden nie powoduje u mnie ciągu myśli "jakby tu zbudować wokół tego strategię".

Coś w tym jest. Troll, zaproponowane przez Ciebie talenty wydają się bardzo uniwersalne i w sumie chyba dlatego mało dyskutujemy na ich temat, bo wszystkie dość ogólnie zwiększają współczynniki, nie wymuszając wybrania sobie jakiegoś charakterystycznego stylu gry.

Ale na początek dla wytestowania ogólnie tego, jak działa wprowadzenie tego dodatkowego czynnika do obliczeń, i nowego kawałka interfejsu, to może tak jest lepiej?

A z czasem, jak już mechanizm działania będzie sprawdzony, może da się powolutku wymieniać formuły talentów na jakieś bardziej charakterystyczne, albo wręcz typu "coś zyskujesz, coś tracisz". Przykładowo: premia do handlu kosztem osłabienia jednostek wojskowych. Albo premia do ruchu statków kosztem spowolnienia ruchu na lądzie (to tylko przykłady).

Na razie talentem mogącym potencjalnie najbardziej wpłynąć na strategię wydają mi się być "negocjacje". Co prawda jeszcze nie wiem, jak będą działać barbarzyńcy, ale już samo zmniejszenie marż na czarnym rynku może mocno zmienić sposób gry.


Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: talenty króla
« Reply #5 on: October 01, 2012, 10:28:12 AM »
prawdopodobnie talenty pojawią się w grze w przyszłym tygodniu. Nie będą one jednak wpływać na grę, realny wpływ będą miały w 0.75 (wprowadzenie talentów będzie wymagało dużych zmian w zasadach, czego wolałbym uniknąć w 0.74)

Jednak nie dałem rady, ta funkcjonalność pojawi się w 0.75. W weekend oprócz pracy z talentami dużo pracowałem z mapą, dodałem sporą liczbę nowych terenów i to mi zajęło sporo czasu.

W wolnej chwili odpowiem na wasze uwagi

pozdrawiam
Troll

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: talenty króla
« Reply #6 on: October 01, 2012, 05:18:47 PM »
Miałem nadzieję, że talenty pozwolą bardziej "wyspecjalizować" królestwo. Te co proponujesz wzbudzają we mnie odczucie "są pozytywne" - wszystkie wyglądają na umiarkowanie potrzebne w każdym królestwie, żaden nie powoduje u mnie ciągu myśli "jakby tu zbudować wokół tego strategię".

To niedobrze, moim zamiarem było właśnie wspieranie różnych typów strategii odpowiednimi talentami :(. Trzeba będzie poprawić.

Z drugiej strony nie do końca się z tym zgadzam, choć teraz widzę, że częściowo masz racje.

charyzma - to talent dla graczy ekspansywnych mających duże królestwo. Mało potrzebny graczom z małymi królestwami z dużymi miastami np. handlarzom

finanse - talent szczególnie ważny dla królestw w których stolica odgrywa ważną rolę oraz na początku gry. W przypadku dużych królestw ten talent ma małe znaczenie.

mądrość - talent dla graczy budowniczych chcących maksować królestwo i miasta, nie przyda się np. wojownikom i graczom z dużą liczbą małych miast.

architekt - podobnie jak z mądrością

negocjacje - talent dla handlowców oraz dla graczy chcących dogadywać się z barbarzyńcami (będzie prawdopodobnie taka możliwość)

bogobojność - to faktycznie jest chyba zbyt uniwersalne - każdy chce to mieć!

wojownik - tak jak pisze liosan to jest bez sensu, tylko na początku będzie troche potrzebne

taktyka - umiejętność ważna dla wojowników z wysokopoziomową armią

inteligencja - są 2 podejścia:
* na samym początku maksujemy inteligencje, jesteśmy słabsi niż gracze którzy wybierali inne talenty, ale za to król w dalszej grze uczy się szbciej
* najpierw inwestujemy w najbardziej potrzebne talenty dopiero później stawiamy na inteligencje, przez co król zdobędzie mniejsze doświadczenie.

kartografia - talent ważny dla odkrywców i trochę dla wojowników (lepszy zwiad)

Ad Żelazna pięść, podboje, fortyfikacje - tego faktycznie chyba brakuje

Ad Samorządność - jak samorządność może być talentem króla :). To raczej cecha ustroju. W dalszej przyszłości planowałem dodać "dekrety króla". Wprowadzanie dekretów było by darmowe, z jednej strony dawało by bonus z drugiej było by niekorzystne w innej dzidzinie. Np. dekret mógłby dać +50% do handlu ale -50% siły wojska (to oczywiście tylko przykład). Samorządność bardziej pasowała by tutaj

A z czasem, jak już mechanizm działania będzie sprawdzony, może da się powolutku wymieniać formuły talentów na jakieś bardziej charakterystyczne, albo wręcz typu "coś zyskujesz, coś tracisz". Przykładowo: premia do handlu kosztem osłabienia jednostek wojskowych. Albo premia do ruchu statków kosztem spowolnienia ruchu na lądzie (to tylko przykłady).

Chciałbym, żeby talenty nie miały kosztów. Kosztem inwestycji w talent A jest brak talentu B i nic więcej. Tego tupu mechanizmy chciałbym umieścić w dekretach

dzięki za uwagi, postaram się umieścić polepszoną listę talentów za jakiś czas
pozdrawiam
Troll

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: talenty króla
« Reply #7 on: October 01, 2012, 11:29:49 PM »
W dalszej przyszłości planowałem dodać "dekrety króla". Wprowadzanie dekretów było by darmowe, z jednej strony dawało by bonus z drugiej było by niekorzystne w innej dzidzinie. Np. dekret mógłby dać +50% do handlu ale -50% siły wojska (to oczywiście tylko przykład).
....

Chciałbym, żeby talenty nie miały kosztów. Kosztem inwestycji w talent A jest brak talentu B i nic więcej. Tego tupu mechanizmy chciałbym umieścić w dekretach

Super, bardzo dobry pomysł z tymi dekretami. W takiej sytuacji nie widzę żadnego problemu z tym, że talenty będą bardziej ogólne i pozytywne (ale zależne od doświadczenia). Podoba mi się :-) Zdaję sobie sprawę, że na funkcję dekretów będzie trzeba jeszcze poczekać, ale to nie szkodzi, ważne, że coś takiego masz w planach. Taka funkcja jest ściśle związana ze strategią i naprawdę umożliwi "personalizację" rozgrywki (niejako na własne ryzyko gracza). A talenty są bardziej związane z rozwojem i to dobrze, że będą w jakiś sposób "bezpieczne".

Ad Żelazna pięść, podboje, fortyfikacje - tego faktycznie chyba brakuje

Jakiejś wojskowej umiejętności, równoważącej te proekonomiczne (mądrość, architekt).

kartografia - talent ważny dla odkrywców i trochę dla wojowników (lepszy zwiad)

To już na pewno jest mój ulubiony talent ;-)

Offline liosan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 585
  • Kataj
    • View Profile
Re: talenty króla
« Reply #8 on: October 02, 2012, 12:31:06 PM »
inteligencja - są 2 podejścia:
* na samym początku maksujemy inteligencje, jesteśmy słabsi niż gracze którzy wybierali inne talenty, ale za to król w dalszej grze uczy się szbciej
* najpierw inwestujemy w najbardziej potrzebne talenty dopiero później stawiamy na inteligencje, przez co król zdobędzie mniejsze doświadczenie.
Zależy. Zależy od wzorów które tutaj użyjesz. No bo:
Z każdym levelem próg doświadczenia będzie rósł.
Więc wydajesz levele, żeby szybciej zdobywać doświadczenie, ale potrzebujesz więcej doświadczenia żeby zdobyć każdy kolejny level. Pewnie są inne wzory na to, więc nie wiadomo czy inwestycja się opłaca. Polecam zrobić symulację w Excelu - dwóch graczy, jeden ze strategią "olewamy inteligencję" a drugi "najpierw int na maxa a potem reszta". I zobacz, ile czasu minie zanim obaj dotrą do poziomu 5tego, 10tego, 30tego, 50tego...

Ad Samorządność - jak samorządność może być talentem króla :).
Oj tam oj tam, nie wiedziałem jak to nazwać ;-)

@dekrety - myślałem jeszcze o trochę "nienumerkowym" modyfikatorze - dodatkowe darmowe budynki w nowozakładanych miastach. Przydałby się dodatkowy mały magazyn albo jeszcze ze dwa domki na start... takie coś nie pasuje do talentów króla, ale do dekretów może tak :-)

Liosan

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: talenty króla
« Reply #9 on: October 03, 2012, 12:39:34 PM »
Zależy. Zależy od wzorów które tutaj użyjesz. No bo:

Wiadomo, trzeba to jeszcze dobrze zbalansować.

@dekrety - myślałem jeszcze o trochę "nienumerkowym" modyfikatorze - dodatkowe darmowe budynki w nowozakładanych miastach. Przydałby się dodatkowy mały magazyn albo jeszcze ze dwa domki na start... takie coś nie pasuje do talentów króla, ale do dekretów może tak :-)

Dobry pomysł z tymi dodatkowymi domkami.

Offline julusmaximus

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 59
    • View Profile
Re: talenty króla
« Reply #10 on: October 05, 2012, 04:30:05 PM »
A może talent "wojownik" zastąpić jakimś innym, który wpływa na wydawanie dekretów, np. ilość dekretów w ciągu dnia, ich "siła". Niektóre z nich mogłyby być dostępne dopiero od któregoś z poziomu tego talentu.
214 India, 226 Chanat Kazański, 227 Królestwo Polskie

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: talenty króla
« Reply #11 on: October 06, 2012, 12:00:51 AM »
Dobry pomysł.

Generalnie to co tu napisałem to talenty w wersji 0.1 i prawdopodobnie dużo się jeszcze tu zmieni. Gdy będe dodawał nowe ficzery całkiem możliwe, że znajdą się również talenty z nimi związane.

Offline liosan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 585
  • Kataj
    • View Profile
Re: talenty króla
« Reply #12 on: October 12, 2012, 11:02:01 AM »
Losowe luźne pomysły:
- funkcjonalność "wojownika" można by zrobić w formie dekretu - król zbiera drużynę i wyrusza. W zamian rosną koszty utrzymania albo coś.
- przydałoby się możliwość wpłynięcia jeszcze na dwie dziedziny gry - tempo rekrutacji i tempo pracy osadników.

Liosan

Offline liosan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 585
  • Kataj
    • View Profile
Re: talenty króla
« Reply #13 on: November 22, 2012, 12:55:30 PM »
* jeżeli w stolicy obecny jest wojownik, kasztelan, kupiec, kapłan lub budowniczy na poziomie co najmniej 6 pełnią oni rolę doradców króla i zwiększają o pewien procent doświadczenie. Im wyższy poziom tym robią to skuteczniej
To jest zaimplementowane w końcu...? Jakiś wpis w rules.txt jest, ale chyba nie działa... wyjęcie wysokopoziomowych 2-3 ziomków ze stolicy nic zmienia w doświadczeniu.

Liosan

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: talenty króla
« Reply #14 on: November 22, 2012, 01:41:15 PM »
Jeszcze nie działa :(

Troll