Author Topic: Nowa mapa, wprowadzenie zmian w starcie gry(ankieta).  (Read 2364 times)

Offline hubtus

  • Newbie
  • *
  • Posts: 45
    • View Profile
Nowa mapa, wprowadzenie zmian w starcie gry(ankieta).
« on: November 17, 2014, 09:23:17 PM »
Jak część forumowiczów wie, obecnie pracuje nad nową mapą do Gizarmy. Aktualnie jestem na etapie balansowania stanowisk startowych i chciałbym zasięgnąć waszej opinii na temat wprowadzenia zmian w stanowiskach startowych do mojej mapy.

Według mnie w początkowej fazie gry brakuje pewnego dynamizmu w rozgrywce. Gracz ma niewiele roboty, a dopiero po kilku dniach lub też tygodniach rozgrywka nabiera tempa. Waszym zdaniem wprowadzenie większej ilości wiosek(miasta bez palisady) zmieni początkową fazę gry na znacznie ciekawszą, czy raczej zabije klimat startu?

Zapraszam do głosowania i dyskusji  ;).

Offline wojtu

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 223
    • View Profile
Re: Nowa mapa, wprowadzenie zmian w starcie gry(ankieta).
« Reply #1 on: November 17, 2014, 10:40:25 PM »
Dałem głos na to, że 1 wioska jest wystarczająca. Pasuje to do mojego stylu gry. Jednak uważam, że różnorodność jest fajna i nie każda mapa powinna zaczynać się tak samo. Nie chodzi mi tylko o ilość miast (wioska to w gizarmie nie coś innego niż miasto bez palisady? - trochę mnie to zmyliło na początku), ale także budynki, ilość i poziomy obywateli, a także dostępne zasoby. Teraz to już mamy trochę rozwinięte miasteczko na początku, jest szkoła itp. Ciekawie by mogło być zacząć z 1 obywatelem (poza królem) np, ale takie coś to droga w drugą stronę, czyli spowolnienie początku ;) A dodam jeszcze, że mnie trochę zaskoczyło, że jest 2 miasto na Cottonianie (moja 2 gra to była), jakoś tak mi się wydawało, że naturalnie jest 1 i nie wiedziałem, za bardzo jak to ogarnąć i je olałem :P

Offline Seti

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 58
    • View Profile
Re: Nowa mapa, wprowadzenie zmian w starcie gry(ankieta).
« Reply #2 on: November 18, 2014, 01:59:04 PM »
Zaznaczyłem opcję "Wioski są zbędne".
W przypadku dodatkowych wiosek nie podoba mi się to że nie mogę zaplanować ich położenia.
Przykładowo na Cottonianie pierwsze co zrobiłem to wysiedliłem wioskę i postawiłem w innym miejscu.

Ogólnie pomysł z przyśpieszeniem początkowej gry jest fajny, jednak chyba bym wolał dostać dodatkowych osadników na początku gry i sam zaplanować co z nimi zrobić.

Offline hubtus

  • Newbie
  • *
  • Posts: 45
    • View Profile
Re: Nowa mapa, wprowadzenie zmian w starcie gry(ankieta).
« Reply #3 on: November 18, 2014, 04:26:43 PM »
Pomysł zamieszczenia większej ilości wiosek do państw był spowodowany zachęceniem większej ilości nowych graczy do pozostania w Gizarmie. Jak tak przeglądałem rankingi gier, to bardzo łatwo można zauważyć, że spora część nowych graczy po pierwszym zalogowaniu już więcej się nie loguje. Wydaje mi się, że jest to spowodowane brakiem możliwości wydawania poleceń z początku gry. Gracz ma bardzo niewielki wachlarz możliwość do wykonania z początku gry. Ma jedynie możliwość ruszenia zwiadowcy i robotnika, po wykonaniu tych czynności tak naprawdę może się wylogować z gry i wrócić do niej dopiero po kilku godzinach lub jednym dniu.  W mieście praktycznie nic się nie dzieje, bo prawie wszyscy mieszkańcy są oddelegowani do zajęć, które pozwala przetrwać osadzie. Tylko jednego mieszkańca można przydzielić do innej czynności niż jest z początku przypisana, ponieważ po zmianie większej ilości mieszkańców gospodarka się sypie(minusowy przychód złota lub żywność na minusie). W innych grach tego typu np. plemionach gracz jest wręcz bombardowany możliwościami rozbudowy, gra więc go zachęca żeby został jeszcze minutę i poczekał, aż zbuduje się kolejne ulepszenie. Oczywiście po kilku ulepszeniach już tempo zwalnia, ale gracz poczuł, że coś się zmieniło i ma jakaś władze nad tym jak jego królestwo się rozwija. W Gizarmie moim zdaniem tego etapu właśnie brakuje.

W moim zamyśle gracz powinien mieć więcej do roboty z samego początku gry. Jeśli wprowadziłbym wioski to dodałbym również dodatkowego budowniczego poza miastem i 1-2 mieszkańców bez zajęć(o ile się da) w miastach. Wtedy gracz zamiast wykonania 2 czynności z początku mógłby już przynajmniej pobudować coś w miastach, przydzielić dowolnie część mieszkańców według uznania lub też wysłać jakiegoś mieszkańca do założenia miasta.

Rozumiem, że Gizarma jest specyficzna w porównaniu do innych gier tego typu i bardzo mi się to podoba ;D, ale nie każdy lubi grać z początku na trudności "hard", więcej graczy raczej woli poziom "easy"/"normal" dlatego też uważam, że stworzenie mapy o trudności "easy"/"normal" pozwoliło by zgarnąć większą ilość graczy niż kolejna mapa o wyższym poziomie trudności gdzie wszystko rozpoczyna się wolniej.

Code: [Select]
W przypadku dodatkowych wiosek nie podoba mi się to że nie mogę zaplanować ich położenia.Co do położenia wiosek to próbowałbym je ustawić w jak najlepszym miejscu, a nie losowo  ;).

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: Nowa mapa, wprowadzenie zmian w starcie gry(ankieta).
« Reply #4 on: November 19, 2014, 01:50:43 PM »
Rozumiem, że wioskami nazywamy tu  miasto bez palisady ("miasteczko"), a nie ulepszenie terenu.

Zgadzam się z argumentacją Hubtusa, więcej miast w lokacji startowej = szybszy początek gry. Im więcej, tym poziom mapy bardziej "easy".
Wydaje mi się też, że gracz szybciej uczy się mechanik gry (szczególnie rozbudowy miasta) gdy może porównać miasto niezaawansowane z zaawansowanym.

Zaznaczyłem opcję "Wioski są zbędne".
W przypadku dodatkowych wiosek nie podoba mi się to że nie mogę zaplanować ich położenia.
Przykładowo na Cottonianie pierwsze co zrobiłem to wysiedliłem wioskę i postawiłem w innym miejscu.

Ale wysiedlając miasteczko uzyskałeś w sposób kontrolowany bodaj 4 jednostki. Gdybyś miał je luzem na początku gry, spowodowałyby stratę w budżecie. Jeśli nie mógłbyś się zalogować do gry, państwo by zbankrutowało i jednostki by zdezerterowały. A w miasteczku bezpiecznie się przechowują, trochę pracując. No i nie przeszkodziło Ci to przenieść tego miasteczka w lepsze miejsce, kontrolując wpływ tego na budżet.

Zastanawiam się, może byłoby wskazane, aby przygotowywać nowe mapy w dwóch wersjach - trudniejszej (jedno miasto, może mniej mieszkańców) i łatwiejszej (dwa lub więcej miast, więcej mieszkańców). To powinno być wykonalne.

Offline Siemak

  • Newbie
  • *
  • Posts: 42
    • View Profile
Re: Nowa mapa, wprowadzenie zmian w starcie gry(ankieta).
« Reply #5 on: November 19, 2014, 04:22:57 PM »
Ja od siebie dodam, że dodanie paru takich "wiosek" jest sztucznym przyspieszeniem. Z jednej strony to całkiem ciekawy pomysł, że musielibyśmy się dostosować do tego co mamy - to taki trochę model z kampanii w grach strategicznych. Dostajemy jakieś miasta i musimy sobie radzić.
Jednak mi się strasznie podoba ten moment planowania i budowania paru miast. Ale jak mam wybudować w tym samym czasie w 3 miastach identyczne budynki to mi się zaczyna nudzić.

Offline Kryzoo

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Posts: 201
    • View Profile
Re: Nowa mapa, wprowadzenie zmian w starcie gry(ankieta).
« Reply #6 on: November 19, 2014, 06:40:57 PM »
Same miasteczka nie są takie ważne jak surowce, które będą do dyspozycji gracza na start. Jeśli będą to gołe miasteczka to i tak dużo czasu trzeba poświęcić na pozyskanie zasobów, żeby cokolwiek dało się w tych miastach zrobić.
Może wystarczy jedno miasto, ale z pełniejszymi magazynami, karawaną i dodatkowymi osadnikami na start? Wtedy szybko da się założyć nowe miasta w wybranym miejscu. Może wręcz grupa jednostek z wydanym rozkazem Zbuduj nowe miasto? Można zmienić ten rozkaz albo zostawić.
Wada jest taka, że bogaty start może się przełożyć na większą dezorientację nowych graczy. Tutaj przydało by się raczej stopniowo pokazywać nowe możliwości, ale bez długiego czekania na realizację rozkazu. A tego nie osiągniemy przez wzbogacanie pozycji startowych.


Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: Nowa mapa, wprowadzenie zmian w starcie gry(ankieta).
« Reply #7 on: November 19, 2014, 07:14:17 PM »
Zaznaczyłem, że wolę jedną wioskę. Lubię samemu zaplanować swoje królestwo :).

Offline hubtus

  • Newbie
  • *
  • Posts: 45
    • View Profile
Re: Nowa mapa, wprowadzenie zmian w starcie gry(ankieta).
« Reply #8 on: November 19, 2014, 09:05:37 PM »
Rozumiem, że wioskami nazywamy tu  miasto bez palisady ("miasteczko"), a nie ulepszenie terenu.
Tak. W taki sposób zdefiniował mi te pojęcie Troll, więc użyłem tej samej terminologii :)
Zgadzam się z argumentacją Hubtusa, więcej miast w lokacji startowej = szybszy początek gry. Im więcej, tym poziom mapy bardziej "easy".
Wydaje mi się też, że gracz szybciej uczy się mechanik gry (szczególnie rozbudowy miasta) gdy może porównać miasto niezaawansowane z zaawansowanym.
W tym kierunku właśnie chciałem iść. Gracz ma wtedy trochę więcej informacji na głowie, ale z drugiej strony może wywnioskować pewne procesy i sposób w jaki ma postępować. Dodatkowo jego błędy będą mniej bolesne, niż w przypadku jednego miasta. Ja osobiście kilka takich błędów popełniłem w pierwszej grze i przez to mój rozwój był zauważalnie wolniejszy, niż innych graczy.
Zastanawiam się, może byłoby wskazane, aby przygotowywać nowe mapy w dwóch wersjach - trudniejszej (jedno miasto, może mniej mieszkańców) i łatwiejszej (dwa lub więcej miast, więcej mieszkańców). To powinno być wykonalne.
Jest to jakiś pomysł, ale moim zdaniem przydał by się też jakiś opis światów lub też nawet frakcji, którą chce grać dany gracz. Na przykład opis dla jakich graczy jest skierowany dany świat, czym się wyróżnia itd.
Same miasteczka nie są takie ważne jak surowce, które będą do dyspozycji gracza na start. Jeśli będą to gołe miasteczka to i tak dużo czasu trzeba poświęcić na pozyskanie zasobów, żeby cokolwiek dało się w tych miastach zrobić.
To zasadniczo zależy w jaki sposób zdefiniuje te wioski. Troll mi mniej więcej napisał jak to robić i chyba rozumiem. Jutro trochę z tym poeksperymentuje i będę wiedział, czy mogę zastosować takie triki jak myślę. Nie chodzi mi o to żeby miasteczka były kopią drugiego tylko, aby widoczne były między nimi różnice i żeby z początku gry już do czegoś się nadawały.

Offline wojtu

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 223
    • View Profile
Re: Nowa mapa, wprowadzenie zmian w starcie gry(ankieta).
« Reply #9 on: November 19, 2014, 09:28:47 PM »
Rozumiem, że wioskami nazywamy tu  miasto bez palisady ("miasteczko"), a nie ulepszenie terenu.
Tak. W taki sposób zdefiniował mi te pojęcie Troll, więc użyłem tej samej terminologii :)
Dzięki o to pytałem w pierwszej odpowiedzi w tym wątku.

Zastanawiam się, może byłoby wskazane, aby przygotowywać nowe mapy w dwóch wersjach - trudniejszej (jedno miasto, może mniej mieszkańców) i łatwiejszej (dwa lub więcej miast, więcej mieszkańców). To powinno być wykonalne.

Same miasteczka nie są takie ważne jak surowce, które będą do dyspozycji gracza na start. Jeśli będą to gołe miasteczka to i tak dużo czasu trzeba poświęcić na pozyskanie zasobów, żeby cokolwiek dało się w tych miastach zrobić.
To też chyba powiedziałem mniej więcej, ale ok nikt mnie nie czyta ;)

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: Nowa mapa, wprowadzenie zmian w starcie gry(ankieta).
« Reply #10 on: November 19, 2014, 10:38:13 PM »
Zastanawiam się, może byłoby wskazane, aby przygotowywać nowe mapy w dwóch wersjach - trudniejszej (jedno miasto, może mniej mieszkańców) i łatwiejszej (dwa lub więcej miast, więcej mieszkańców). To powinno być wykonalne.
Same miasteczka nie są takie ważne jak surowce, które będą do dyspozycji gracza na start. Jeśli będą to gołe miasteczka to i tak dużo czasu trzeba poświęcić na pozyskanie zasobów, żeby cokolwiek dało się w tych miastach zrobić.
To też chyba powiedziałem mniej więcej, ale ok nikt mnie nie czyta ;)

Wprost przeciwnie :-) Na to żeby pojedyncza mapa (np. "Cottoniana") występowała zarówno w wersji easy jak trudniejszej, wpadłam pod wpływem Twojej wypowiedzi, a także dawniejszej dyskusji o edytorze map. Teraz tylko wyobraziłam sobie, jak to mogłoby być wykonane technicznie - przygotować trzeba mapę w wersji easy (z max ilością miasteczek), a do wersji trudniejszej usunąć z konfiguracji miasteczka. Potem przy dołączaniu do gry mógłby być jakoś umożliwiony wybór wersji mapy.

Offline hubtus

  • Newbie
  • *
  • Posts: 45
    • View Profile
Re: Nowa mapa, wprowadzenie zmian w starcie gry(ankieta).
« Reply #11 on: November 22, 2014, 06:32:02 PM »
Zamykam ankietę.  Dziękuję również wszystkim za oddane głosy oraz opinie :). Jak wynika z ankiety gracz będzie zaczynał rozgrywkę z miastem i wioską.

Dodatkowo będę chciał wprowadzić więcej mieszkańców, dom cieśli oraz mały piec ceglarski a start. Wydaje mi się, że trochę to przyśpieszy rozgrywkę i początek gry będzie ciekawszy. Oczywiście i tak wszystko to jest do przetestowania, także finalnie może wyjść troszkę inaczej :)