Author Topic: Przydzielanie zasobów luksusowych do miast.  (Read 2128 times)

Offline hubtus

  • Newbie
  • *
  • Posts: 45
    • View Profile
Przydzielanie zasobów luksusowych do miast.
« on: October 18, 2014, 01:38:40 PM »
Chcę trochę poruszyć ten temat, ponieważ mechanizm przydziału zasobu luksusowego do miast wydaje mi się lekko bez sensu.
     Jak część osób wie mechanizm przydziału zasobu luksusowego do miast uniemożliwia wylosowanie zasobu luksusowego, który jest obecnie zajęty przez nasze królestwo. Wydaje mi się to o tyle bez sensu, że gracz, który wcześniej zajął kilka zasobów luksusowych zawsze będzie losował, te których nie posiada. Taka polityka moim zdaniem zniechęca do zajmowania tychże zasobów z początku gry. Rozumiem, że ten krok miał za zadanie poruszyć handel zasobami luksusowymi, ale to się raczej jednak nie sprawdza, bo przy takiej ilości graczy jaka jest zazwyczaj  w grach handel jest niewielki.  Dodatkowo np. drewno szlachetne staje się surowcem bez sensu, ponieważ prawie każdy je posiada, więc lutni nie opłaca się w ogóle produkować, a na tym etapie gry długie łuki też są niepotrzebne.

Jakie są wasze opinie na ten temat? Moim zdaniem miasta powinny losować zasób luksusowych spośród wszystkich dostępnych, a nie tylko tych, których nie posiada.



Offline Siemak

  • Newbie
  • *
  • Posts: 42
    • View Profile
Re: Przydzielanie zasobów luksusowych do miast.
« Reply #1 on: October 18, 2014, 02:47:31 PM »
Moim zdaniem to, co proponujesz to krok w tył. Gizarma jest grą online a nie singlem, więc to chyba logiczne, że trzeba handlować z innymi. Myślę, że w grze(szczególnie online) jak się wprowadza jakiś mechanizm to wprowadza się go z myślą o finalnym produkcie. Rzeczywiście teraz może długie łuki nie są aż tak przydatne, ale gdy system walk będzie wprowadzony to będą jak najbardziej przydatne. Po co, więc to zmieniać z myślą o teraźniejszości? Przybędzie tylko czasu i opóźni kolejne wersje.

Wydaję mi się, że problem leży w innym miejscu. Uważam, że losowanie zasobu luksusowego powinno być jeszcze bardziej restrykcyjne. Pewnie też problem leży w tym, że graczowi się nie chce handlować z innymi, bo widzi w tym więcej roboty niż zysku. Może tutaj leży problem?

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: Przydzielanie zasobów luksusowych do miast.
« Reply #2 on: October 18, 2014, 03:27:29 PM »
(...) mechanizm przydziału zasobu luksusowego do miast uniemożliwia wylosowanie zasobu luksusowego, który jest obecnie zajęty przez nasze królestwo. (...)

Hm, niezupełnie tak. W danym mieście nie powinny się wylosować zasoby leżące najbliżej tego miasta. Czyli jeśli miasto ma w zasięgu najbliższych pól np. kamienie szlachetne, to w tym konkretnym mieście skrajnie maleje prawdopodobieństwo wylosowania się popytu na kamienie szlachetne. Jednak w innym naszym mieście, leżącym dalej od kamieni szlachetnych, mogą się one wylosować. Jeśli państwo jest rozległe terytorialnie, może mieć popyt na wszystkie zasoby luksusowe (przykład na screenie z Gizarmo-pomocnika, pokazującym popyt na surowce w pojedynczym państwie).


(...) Rozumiem, że ten krok miał za zadanie poruszyć handel zasobami luksusowymi, ale to się raczej jednak nie sprawdza, bo przy takiej ilości graczy jaka jest zazwyczaj  w grach handel jest niewielki. 
Pewnie też problem leży w tym, że graczowi się nie chce handlować z innymi, bo widzi w tym więcej roboty niż zysku. Może tutaj leży problem?

Ten trop wydaje mi się ciekawy. Czy handel w Gizarmie jest wystarczająco łatwy / fajny, czy chętnie handlujecie z innymi graczami? A jeśli nie, to dlaczego?

Ja jeśli handluję to zwykle nie zasobami luksusowymi, tylko materiałami budowlanymi ;-)

Offline Seti

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 58
    • View Profile
Re: Przydzielanie zasobów luksusowych do miast.
« Reply #3 on: October 18, 2014, 04:44:06 PM »
Jak część osób wie mechanizm przydziału zasobu luksusowego do miast uniemożliwia wylosowanie zasobu luksusowego, który jest obecnie zajęty przez nasze królestwo.
W grze 226 głównym luksem jaki posiadam to ambra. Jednak w raz ekspansją na południe pojawił się popyt na ten luks w moich własnych miastach. Co prawda chyba dopiero w 12 i 13 mieście jakie postawiłem i muszę transportować ambrę z daleka, ale jednak możliwe jest wylosowanie luksa który się już posiada. W sumie wydaje mi się że jest to sensowne że nie można wylosować luksa który leży najbliżej danego miasta.

Dodatkowo np. drewno szlachetne staje się surowcem bez sensu, ponieważ prawie każdy je posiada, więc lutni nie opłaca się w ogóle produkować, a na tym etapie gry długie łuki też są niepotrzebne.
To chyba kwestia gustu. Ja bardzo lubię lutnie pomimo że ich produkcja jest bardziej złożona. Ogólnie cieszę się gdy w mieście pojawia się popyt właśnie na lutnie i lubię je produkować.

Ten trop wydaje mi się ciekawy. Czy handel w Gizarmie jest wystarczająco łatwy / fajny, czy chętnie handlujecie z innymi graczami? A jeśli nie, to dlaczego?

Mnie się podoba taki model handlu jak jest teraz. Fajne jest to że można handlować wszystkim i za wszystko.

Jedyne co mi przeszkadza to że trzeba odkryć miasto oponenta żeby widzieć jego oferty handlowe.
Przykładowo odkryłem już cały teren sąsiada, jednak gdy postawi jakieś nowe miasto to nie będę widział jego ofert do czasu gdy pójdę odkryć na własne oczy że ono się tam znajduje. :)

Może lepiej byłoby pokazywać zawsze wszystkie oferty od gracza którego się już spotkało. Dla nieodkrytych miast można by pokazywać jakąś ikonkę na nieodkrytym polu mówiącą że tutaj według informacji zaprzyjaźnionych kupców znajduje się miasto z ofertami handlowymi takimi a takimi :) Można by wtedy przynajmniej wysłać karawanę na azymut i tyle :)

Edit:
Pewnie fajny był by także jakiś osobny panel ze spisem wszystkich ofert handlowych oraz pokazaniem które są realizowane przez nas lub innych graczy. Chodzi o to żeby dało się sprawdzić czy cudze karawany na moim terenie idą do mnie czy do kogoś innego. Na podstawie tego można by wywnioskować czy mamy ceny za niskie/wysokie itp.

« Last Edit: October 18, 2014, 04:55:03 PM by Seti »

Offline wojtu

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 223
    • View Profile
Re: Przydzielanie zasobów luksusowych do miast.
« Reply #4 on: October 18, 2014, 05:58:02 PM »
Mi też się nie podoba to losowanie zasobów, ogólnie dlatego, że teraźniejszy mechanizm nie może się obronić racjonalnością. Po prostu jest wprowadzony na siłę, by poprawić ten handel (co średnio wychodzi, w moich 4 miastach się wylosowały po 2 kość słoniowa i k. szlachetne - kości nikt nie sprzedaje, a kamienie 1 osoba).

Później to już z nudów się handluje z kim się da :P No i tylko poprawianie zadowolenia i zwiększanie armii może być jakąś rozrywką.

Ogólnie zazwyczaj wszyscy się rozwijają podobnie i ciężko liczyć np., że ktoś sprzeda narzędzia, ale mi się handel podoba, jeszcze czekam na "handel ludźmi" :D Mam nadzieję, że nie będzie osobny, tylko wkomponowany jakoś w ten.

Przydałaby się jeszcze ta dyplomacja, jakieś prawo składu, czy coś :P

PS. Moje poprzednie posty ciągle czekają na odpowiedzi ;)

Offline hubtus

  • Newbie
  • *
  • Posts: 45
    • View Profile
Re: Przydzielanie zasobów luksusowych do miast.
« Reply #5 on: October 18, 2014, 06:19:31 PM »
(...) mechanizm przydziału zasobu luksusowego do miast uniemożliwia wylosowanie zasobu luksusowego, który jest obecnie zajęty przez nasze królestwo. (...)

Hm, niezupełnie tak. W danym mieście nie powinny się wylosować zasoby leżące najbliżej tego miasta. Czyli jeśli miasto ma w zasięgu najbliższych pól np. kamienie szlachetne, to w tym konkretnym mieście skrajnie maleje prawdopodobieństwo wylosowania się popytu na kamienie szlachetne. Jednak w innym naszym mieście, leżącym dalej od kamieni szlachetnych, mogą się one wylosować. Jeśli państwo jest rozległe terytorialnie, może mieć popyt na wszystkie zasoby luksusowe (przykład na screenie z Gizarmo-pomocnika, pokazującym popyt na surowce w pojedynczym państwie).



Ten trop wydaje mi się ciekawy. Czy handel w Gizarmie jest wystarczająco łatwy / fajny, czy chętnie handlujecie z innymi graczami? A jeśli nie, to dlaczego?
W takim razie coś pomieszałem. A co do usprawnienia handlu to przydałby się przycisk do sortowania ofert, gdzie gracz mógłby wybrać czego poszukuję lub za co chce się wymienić.

Offline Seti

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 58
    • View Profile
Re: Przydzielanie zasobów luksusowych do miast.
« Reply #6 on: October 18, 2014, 11:16:26 PM »
Mi też się nie podoba to losowanie zasobów, ogólnie dlatego, że teraźniejszy mechanizm nie może się obronić racjonalnością.

Ja to sobie tłumaczę w ten sposób że jeżeli miasto ma bezpośredni dostęp do danego luksa to dla jego mieszkańców jest on czymś pospolitym i nie może być on nazwany luksusowym skoro mają go na co dzień powyżej uszu. :)

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: Przydzielanie zasobów luksusowych do miast.
« Reply #7 on: October 19, 2014, 01:08:50 AM »
Jedyne co mi przeszkadza to że trzeba odkryć miasto oponenta żeby widzieć jego oferty handlowe.
Przykładowo odkryłem już cały teren sąsiada, jednak gdy postawi jakieś nowe miasto to nie będę widział jego ofert do czasu gdy pójdę odkryć na własne oczy że ono się tam znajduje. :)

To szczególnie w początkowych fazach gry przeszkadza - ja np. widzę w grze 227 dokładnie 2 oferty które mogę podjąć. Nie wierzę że to wszystkie możliwe, ale nie mogę znaleźć miast z ofertami. Mam wystawionych 9.



Pewnie fajny był by także jakiś osobny panel ze spisem wszystkich ofert handlowych oraz pokazaniem które są realizowane przez nas lub innych graczy. Chodzi o to żeby dało się sprawdzić czy cudze karawany na moim terenie idą do mnie czy do kogoś innego. Na podstawie tego można by wywnioskować czy mamy ceny za niskie/wysokie itp.

Chyba też dobrze byłoby wiedzieć, czy ktoś podjął naszą ofertę. Bo wtedy można się wstrzymac ze zmienianiem jej na inną.

Ogólnie zazwyczaj wszyscy się rozwijają podobnie i ciężko liczyć np., że ktoś sprzeda narzędzia,

Ano właśnie. Chyba też nie ma co liczyć na możliwość zakupu ubrań czy garnków, bo ile by się ich nie produkowało, własne miasta wszystko "przejadają". Zauważyliście ten efekt, czy to tylko moje odczucie?

ale mi się handel podoba, jeszcze czekam na "handel ludźmi" :D Mam nadzieję, że nie będzie osobny, tylko wkomponowany jakoś w ten.

Przydałaby się jeszcze ta dyplomacja, jakieś prawo składu, czy coś :P

Przekazywanie jednostek by się bardzo przydało. A jeśli chodzi o "prawo składu" - o co w tym chodzi?

PS. Moje poprzednie posty ciągle czekają na odpowiedzi ;)

Zdaję sobie sprawę z tego. Trochę się ostatnio niestety nie wyrabialiśmy ze wszystkim. Dzięki wielkie za cierpliwość;  postaramy się niedługo poodpowiadać. 

co do usprawnienia handlu to przydałby się przycisk do sortowania ofert, gdzie gracz mógłby wybrać czego poszukuję lub za co chce się wymienić.

Czyli np.
- wybieram drewno i widzę, co mogę za nie kupić, albo
- chcę kupić sól i widzę, za jaki zasób mogą ją kupić ?
« Last Edit: October 19, 2014, 01:10:56 AM by hydro »

Offline wojtu

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 223
    • View Profile
Re: Przydzielanie zasobów luksusowych do miast.
« Reply #8 on: October 19, 2014, 01:43:51 PM »
Mi też się nie podoba to losowanie zasobów, ogólnie dlatego, że teraźniejszy mechanizm nie może się obronić racjonalnością.

Ja to sobie tłumaczę w ten sposób że jeżeli miasto ma bezpośredni dostęp do danego luksa to dla jego mieszkańców jest on czymś pospolitym i nie może być on nazwany luksusowym skoro mają go na co dzień powyżej uszu. :)
Nie wiem, czy jak w jakimś mieście wydobywa się diamenty np., czy ropę, to mieszkańcy mają do tego dostęp :)

Ogólnie zazwyczaj wszyscy się rozwijają podobnie i ciężko liczyć np., że ktoś sprzeda narzędzia,

Ano właśnie. Chyba też nie ma co liczyć na możliwość zakupu ubrań czy garnków, bo ile by się ich nie produkowało, własne miasta wszystko "przejadają". Zauważyliście ten efekt, czy to tylko moje odczucie?

W moim stylu gry akurat zawsze mam nadprodukcję tych zasobów "najbardziej podstawowych", garnków mam pełne magazyny i mógłbym za darmo rozdawać.

ale mi się handel podoba, jeszcze czekam na "handel ludźmi" :D Mam nadzieję, że nie będzie osobny, tylko wkomponowany jakoś w ten.

Przydałaby się jeszcze ta dyplomacja, jakieś prawo składu, czy coś :P

Przekazywanie jednostek by się bardzo przydało. A jeśli chodzi o "prawo składu" - o co w tym chodzi?

Chodzi o to, że ktoś żeby mógł poruszać się karawanami przez nasze terytorium musi np. podejmować chociaż jedną moją ofertę.

Ogólnie chodzi mi o rozwinięcie pomysłu dyplomacji, a dokładniej zezwalania na poruszanie/modyfikacje itp. w naszych granicach. Nie wklejam linków, bo było to poruszane w kilku dyskusjach i nie chcę nikogo urazić, wydaje mi się, że pierwszy raz pojawiło to się w dyskusji do gry 205...

Wymagałoby to oczywiście mechanizmu "śledzenia ofert". Ogólnie to handel jest teraz bardzo prosty, a my (większość graczy) chce go mocno rozbudować, nie wiem, czy to nie ma też pewnych wad.

co do usprawnienia handlu to przydałby się przycisk do sortowania ofert, gdzie gracz mógłby wybrać czego poszukuję lub za co chce się wymienić.

Czyli np.
- wybieram drewno i widzę, co mogę za nie kupić, albo
- chcę kupić sól i widzę, za jaki zasób mogą ją kupić ?

Ja to już opisałem kiedyś: http://forum.gizarma.pl/index.php/topic,360.msg2630.html#msg2630

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: Przydzielanie zasobów luksusowych do miast.
« Reply #9 on: October 20, 2014, 04:03:34 PM »
Mi też się nie podoba to losowanie zasobów, ogólnie dlatego, że teraźniejszy mechanizm nie może się obronić racjonalnością.

Ja to sobie tłumaczę w ten sposób że jeżeli miasto ma bezpośredni dostęp do danego luksa to dla jego mieszkańców jest on czymś pospolitym i nie może być on nazwany luksusowym skoro mają go na co dzień powyżej uszu. :)
Nie wiem, czy jak w jakimś mieście wydobywa się diamenty np., czy ropę, to mieszkańcy mają do tego dostęp :)

Ten mechanizm na pewno jest przybliżeniem, ale jednak coś w tym jest - w średniowieczu najdroższe towary były zazwyczaj trudno dostępne. I tak bywa również współcześnie, np. w takim Kuwejcie benzyna jest podobno dość tania :).

---

Co do widoczności ofert przyszło mi do głowy takie rozwiązanie - po nawiązaniu kontaktu z królestwem, od razu odsłaniają się pola z wszystkimi jego miastami z ofertami dostępnymi dla nas. Po wystawieniu ofert w nowych miastach, te również pojawiły by się na naszej mapie.

Kontakt rozumiem przez zobaczenie chociaż jednego pola / jednostki innego królestwa. Oczywiście wejdzie tu do akcji dyplomacja, ale nie chcę zaczynać tutaj osobnej dyskusji o tym.