Author Topic: Tworzenie map - pytania  (Read 4261 times)

Offline hubtus

  • Newbie
  • *
  • Posts: 45
    • View Profile
Tworzenie map - pytania
« on: September 23, 2014, 03:59:56 PM »
Ostatnio trochę czasu spędziłem nad tworzeniem map w edytorze i w trakcie tej pracy napotkałem na sporo mniejszych lub większych problemów i niewiadomych. Nigdzie na forum nie znalazłem tematu, który został stworzony specjalnie do zadawania pytań dotyczących edytora chyba, że taką rolę pełni temat" Tworzenie map - instrukcja", więc mam nadzieję, że w dobrym dziale wstawiam swój post :). Oto moje pytania:
  • Do czego służy stoneforest.png w folderze logs?
  • Czy w obraz bg.png powinien wyświetlać teksturę terenu gotowej mapy, czy raczej tylko wykończenie mapy i jej granice. Jeśli wyświetla się same wykończenie i granice, to w jaki sposób mogę uzyskać pełen podgląd mapy wraz z teksturami podłoża?
  • Czy błąd w kompilatorze mapy, który mówi o błędzie w rozmiarze regionu pokazuje nam prawdopodobną lokalizacje złego regionu?
  • Czy macie jakiś sposób na znajdowanie błędnych regionów, czy raczej lepszym i szybszym sposobem jest wygenerowanie nowego obrazu regionów?
  • Czy lepiej jest najpierw stworzyć drawing.png z gotowych elementów (obraz odpowiedzialny za wygląd brzegów i rzek), a  dopiero później zrobić na jego podstawie sandbox do programu bakterie? Sam zacząłem najpierw od sandboxa, a dopiero potem zabrałem się za drawing.png i tu pojawił się u mnie spory problem, ponieważ rozmiar mapy ustaliłem na 4000x3200 pikseli, więc ręczne rysowanie brzegów i rzek było dla mnie męką.
  • Więcej czasu zajmuje generowanie regionów, czy generowanie mapy? Na razie generowałem tylko małą mapę, za to już wiem, że przy dużych rozmiarach mapy, generowanie regionów trochę u mnie trwa.
To na razie tyle pytań ode mnie. Czekam na wsze odpoweidzi i z góry dziękuję za pomoc  :).

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: Tworzenie map - pytania
« Reply #1 on: September 23, 2014, 07:29:34 PM »
Myślę, że przerzucimy Twój temat za jakiś czas do działu "Modding", OK? Do tego w sumie był kiedyś-tam stworzony, nie ma w nim nowych tematów, bo dawno nikt z graczy nie próbował zrobić mapy (chyba że o czymś nie wiemy). Przyznam że dawno nie zaglądałam do tej instrukcji, niektóre jej elementy mogą być niezupełnie aktualne, trzeba będzie to sprawdzić. Ogólnie super, że chcesz zrobić mapę :-)

Spróbuję od razu odpowiedzieć na Twoje pytania. Jeśli coś jest niejasne, to pytaj dalej.

1. Pliki w folderze logs służą do ocenienia wyniku kompilacji. Stoneforest.png nałożony (np. w GIMPie) na bg.png pokazuje, jak wyglądałaby mapa przy maksymalnym zalesieniu.

2. Obraz bg.png powinien zawierać tło mapy - pokolorowane tereny bez lasów i pagórków. Podgląd mapy uzyskuje się z nałożenia stones.png na bg.png. Otwieramy np. w Gimpie bg.png i importujemy do tego samego pliku stones.png.

3. Tak, kompilator (nie generator) powinien wypisywać jego współrzędne i rodzaj problemu z regionem. Można znaleźć taki region, otwierając plik regions.png w GiMPie i tworząc prowadnice o tych współrzędnych.

4. Kompilator mapy powinien wypisywać współrzędne błędnych regionów. Jeśli nie wypisuje, koniecznie daj znać. Najlepiej potem poprawić te regiony w GiMPie (lub innym tego typu programie) - narzędzie ołówek, bez rozmycia - regiony muszą mieć płaskie kolory. Postaram się załączyć tu przykład, ale potrzebuję na to trochę czasu.

5. Zaczynając od drawing.png i wtórnie robiąc na jego podstawie sandbox powinno pójść szybciej niż w drugą stronę. Przy tym do przeniesienia konkretnie rzek z drawing na sandbox można użyć programu rzeki. Jak przypomnę sobie jak się go używa, to napiszę, teraz nie chcę wprowadzać w błąd.

Z kolei robienie brzegu w pliku drawing na podstawie sandbox najłatwiejsze jest tym sposobem:

Poprzez użycie tekstury. Po wypełnieniu całego obszaru mapy teksturą, zaznaczamy obszar przyszłego lądu. Czyścimy zaznaczony obszar. Następnie rozszerzamy zaznaczenie o 8 pikseli, odwracamy je i znowu czyścimy. Potem trzeba jeszcze obrysować czarnym pędzelkiem krawędź lądów.
... z taką modyfikacją, że zamiast obrysowywania ręcznego warto przekształcić pierwsze zaznaczenie na ścieżkę i kazać Gimpowi użyć pędzelka wzdłuż ścieżki.

6. Generowanie regionów trwa zwykle dłużej, ale jak już są wygenerowane i poprawione według wskazań kompilatora, to najczęściej używa się tych samych regionów przy wszystkich kompilacjach danej mapy. Ewentualnie wprowadzając jakieś ręczne poprawki.
A kompilacja trwa krócej, ale na ogół powtarza się ją kilkakrotnie (w międzyczasie poprawiając mapy klimatu i zasobów) żeby uzyskać efekt zgodny z założeniami.
« Last Edit: September 23, 2014, 07:31:38 PM by hydro »

Offline hubtus

  • Newbie
  • *
  • Posts: 45
    • View Profile
Re: Tworzenie map - pytania
« Reply #2 on: September 23, 2014, 08:39:13 PM »
Quote
Myślę, że przerzucimy Twój temat za jakiś czas do działu "Modding", OK?
To już wasza decyzja :).
Quote
2. Obraz bg.png powinien zawierać tło mapy - pokolorowane tereny bez lasów i pagórków. Podgląd mapy uzyskuje się z nałożenia stones.png na bg.png. Otwieramy np. w Gimpie bg.png i importujemy do tego samego pliku stones.png.
To już wiem jaki błąd wcześniej zrobiłem... Zapomniałem dać przezroczystego tła do mapy konturów brzegów oraz rzek i przez to mój plik bg był cały biały zamiast pomalowany teksturami  :o.
Quote
Ogólnie super, że chcesz zrobić mapę :-)
Jak coś  sensownego zrobię to na pewno wrzucę na forum. Pewnie wdrożenie mojego pomysłu kilka dni jeszcze potrwa, ale mam nadzieję, że po kilku niezbędnych poprawkach mapa będzie wyglądać tak jak ją sobie wyobrażałem. Dodam również, że nie jest to moje pierwsze spotkaniem z tworzeniem map, aczkolwiek tego typu sposobem jeszcze nigdy mapy nie robiłem  ;D.

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: Tworzenie map - pytania
« Reply #3 on: September 26, 2014, 04:10:44 PM »
Wrzucam obiecane poprawianie regionu na przykładzie :-)

Informacja kompilatora o za dużym regionie:

Code: [Select]
Podzia│ na regiony                                             Exception in thre
ad "main" java.lang.RuntimeException: Region w prostok╣cie [766,913]x[2349,2427]
 nie mieťci siŕ w obszarze 128x128

Żeby go znaleźć, otwieramy region.png w GiMP i wywołujemy Obraz-->Prowadnice-->Nowa Prowadnica... , po czym w okienku (potrafiącym się schować na pasku zadań) Script-Fu: Nowa Prowadnica ustawiamy jako Pionowe=776 (pierwsza wartość pierwszego nawiasu kwadratowego - screen gimp-prowadnice-01.jpg).
Wywołujemy drugi raz Obraz-->Prowadnice-->Nowa Prowadnica... i w Script-Fu: Nowa Prowadnica ustawiamy jako Poziome=2349 (pierwsza wartość drugiego nawiasu kwadratowego).

Na obrazku dostajemy skrzyżowanie prowadnic (screen gimp-prowadnice-02.jpg). Powiększamy tę część obrazka i widzimy za duży region (screen gimp-prowadnice-03.jpg).
Zaznaczamy go klikając narządziem "Różdżka" lub "Zaznaczanie według koloru", pamiętając żeby progowanie było ustawione na zero (screen gimp-prowadnice-04.jpg)
Wybieramy z przybornika ołówek (screen gimp-prowadnice-05.jpg) i ustawiamy pędzel na Hardness 100 lub inny bez rozmycia. To nam pozwala zmienić kolor części regionu bez wpływania na inne regiony (screen gimp-prowadnice-06.png).

Uruchamiamy ponownie kompilator, który prawdopodobnie wskaże nam następny region do poprawy.

« Last Edit: September 26, 2014, 04:14:36 PM by hydro »

Offline hubtus

  • Newbie
  • *
  • Posts: 45
    • View Profile
Re: Tworzenie map - pytania
« Reply #4 on: October 15, 2014, 05:06:49 PM »
Ostatnio napotkałem pewien problem przy generowaniu map, którego nie potrafię już sam rozwiązać, a mianowicie próbuje na równinach stworzyć dżungle, ale pomimo tego, że powinna ona na tym terenie powstać to edytor uparcie w miejsce dżungli wstawia pustynię. Co ciekawe w miejscu wzgórz na których nie powinno być drzew generują się one(występuje tam kolor czarny na warstwie las.png).  Załączam obrazki, żeby lepiej pokazać te dziwne zjawisko.

Dodatkowo mam problem z zaktualizowaną wersją kompilatora map. Oto treść błędu który mi się wyświetla(pracuje na starej wersji):
Quote
Microsoft Windows [Version 6.1.7600]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation.  All rights reserved.

C:\Users\Hubert\Desktop\gizarma\edytor map\kompilator-map Nowa wersja\kompilator-map>java -jar kompilator-map.jar
zaczynamy
input:   ./input/map/
output:  ./output/map/
================================================================

Czyszczę output                                                X
Wczytywanie grafiki i ustawień                                 Exception in thread "main" java.lang.ExceptionInInitializerError
        at pl.gizarma.generator.mapa.model.StoneDir.<init>(StoneDir.java:59)
        at pl.gizarma.generator.mapa.task.ParserTask.parseStoneDir(ParserTask.java:591)
        at pl.gizarma.generator.mapa.task.ParserTask.parseStones(ParserTask.java:383)
        at pl.gizarma.generator.mapa.task.ParserTask.myExecute(ParserTask.java:84)
        at pl.gizarma.generator.mapa.task.Task.execute(Task.java:71)
        at pl.gizarma.generator.mapa.Generator.generate(Generator.java:50)
        at pl.gizarma.generator.mapa.Application.main(Application.java:102)
Caused by: java.util.MissingResourceException: Can't find bundle for base name pl.gizarma.generator.mapa.application, locale en_US
        at java.util.ResourceBundle.throwMissingResourceException(Unknown Source)
        at java.util.ResourceBundle.getBundleImpl(Unknown Source)
        at java.util.ResourceBundle.getBundle(Unknown Source)
        at pl.gizarma.generator.util.ResourceUtil.<clinit>(ResourceUtil.java:8)
        ... 7 more

C:\Users\Hubert\Desktop\gizarma\edytor map\kompilator-map Nowa wersja\kompilator-map>
« Last Edit: October 15, 2014, 05:08:28 PM by hubtus »

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: Tworzenie map - pytania
« Reply #5 on: October 16, 2014, 02:25:50 PM »
O nie, to naprawdę nie powinno tak działać :-( Musimy znaleźć co powoduje błędy, bo szkoda Twojej pracy. Rozumiem, że pracujesz na starej wersji kompilatora, bo nowa zwraca błąd którego log załączyłeś (brak wersji językowej, ciekawe). Nowy kompilator jest z maila od Trolla czy pobrany z linku?

Offline hubtus

  • Newbie
  • *
  • Posts: 45
    • View Profile
Re: Tworzenie map - pytania
« Reply #6 on: October 16, 2014, 02:40:24 PM »
Rozumiem, że pracujesz na starej wersji kompilatora, bo nowa zwraca błąd którego log załączyłeś (brak wersji językowej, ciekawe).
Tak korzystam ze starej wersji. Nowa wersja właśnie wyrzuca mi taki błąd jak podałem powyżej.

Nowy kompilator jest z maila od Trolla czy pobrany z linku?
Troll zaktualizował link do nowej wersji kompilatora jakieś 2-3 tygodnie temu. Jakoś nie miałem potrzeby wrzucać tego błędu, bo myślałem, że stara wersja mi wystarczy, ale jak widać po błędzie w generacji to chyba jednak nie.

Problem z generowaniem lasu mam tylko, gdy obszar zalesiany występuje w tego typu klimacie. W innych obszarach lasy generują się normalnie. Jak będę miał chwilę to poeksperymentuje minimalnie z odcieniami warstw wilgotności i temperatury. Mam wrażenie, że to w tych warstwach tkwi problem.

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: Tworzenie map - pytania
« Reply #7 on: October 16, 2014, 02:53:09 PM »
Problem z generowaniem lasu mam tylko, gdy obszar zalesiany występuje w tego typu klimacie. W innych obszarach lasy generują się normalnie. Jak będę miał chwilę to poeksperymentuje minimalnie z odcieniami warstw wilgotności i temperatury. Mam wrażenie, że to w tych warstwach tkwi problem.

Robiąc mapy jako wyjściowy parametr warstwy wilgotności brałam 50% szarość. Białe kropki robiłam tam gdzie miały być bagna, czarne tam gdzie pustynie. Czasem trzeba było coś zakombinować z temperaturą - np. obniżyć aby uzyskać zwykły las (nie dżunglę) na lokacjach "południowych", podwyższyć aby uzyskać słoneczne stoki na północy Francji ;-)

W Twoich screenach zaniepokoiło mnie głównie to że las wygenerował się na czarnej plamie zalesienia, a nie ma go na białej plamie. To jest dla mnie dziwne, wygląda jakby działało "na odwrót".

Offline hubtus

  • Newbie
  • *
  • Posts: 45
    • View Profile
Re: Tworzenie map - pytania
« Reply #8 on: October 16, 2014, 03:20:35 PM »
W Twoich screenach zaniepokoiło mnie głównie to że las wygenerował się na czarnej plamie zalesienia, a nie ma go na białej plamie. To jest dla mnie dziwne, wygląda jakby działało "na odwrót".
Dla mnie też to jest dziwne. Podrzucam screena, żeby pokazać jak to w pełni wygląda. Warstwa zalesienia jest wpół przezroczysta, żeby pokazać zarys mapy. Dodam również, że jakość jest kiepska, bo niestety bez obniżenia jakości obraz nie mieści się w limicie 1000kb

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: Tworzenie map - pytania
« Reply #9 on: October 16, 2014, 11:00:50 PM »
@hubtus - super, że robisz tą mapę.

Widzę, że jest jakiś dziwny problem z lokalizacją. Wydaje mi się, że naprawiłem. Zaktualizowałem kompilator. Zobacz czy już działa.

Twoje problemy z dziwnym zachowaniem kompilatora mogą wynikać z tego, że korzystasz ze starej wersji kompilatora. Zobacz, czy na nowym jest lepiej. Jeżeli nie jest, będziemy naprawiać.

Offline hubtus

  • Newbie
  • *
  • Posts: 45
    • View Profile
Re: Tworzenie map - pytania
« Reply #10 on: October 17, 2014, 06:36:02 PM »
@hubtus - super, że robisz tą mapę.

Widzę, że jest jakiś dziwny problem z lokalizacją. Wydaje mi się, że naprawiłem. Zaktualizowałem kompilator. Zobacz czy już działa.

Twoje problemy z dziwnym zachowaniem kompilatora mogą wynikać z tego, że korzystasz ze starej wersji kompilatora. Zobacz, czy na nowym jest lepiej. Jeżeli nie jest, będziemy naprawiać.
W nowym jest dokładnie tak samo, ale problem udało mi się naprawić poprzez zmianę koloru w wilgotnoścć.png i żyzność.png na jaśniejsze. Co ciekawe gdy obie warstwy lekko przyciemniłem las dalej się nie generował. W razie czego mogę podać w HTMLu kod barwy przy jakiej występuje problem.

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: Tworzenie map - pytania
« Reply #11 on: October 17, 2014, 06:38:26 PM »
W razie czego mogę podać w HTMLu kod barwy przy jakiej występuje problem.

Przydałby się, mogę wtedy spróbować powtórzyć błąd u siebie.

Rozumiem, że najnowszy kompilator działa bez wyrzucania błędu?

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: Tworzenie map - pytania
« Reply #12 on: October 17, 2014, 09:39:41 PM »
W nowym jest dokładnie tak samo

Czyli rozumiem, że nowy kompilator działa tak?

Najlepiej by było, gdybyś mógł przesłać nam swój projekt. Mogę stworzyć ci konto FTP i tam mógł byś to wrzucić. Bo rozumiem, że jest tego za dużo, żeby przesyłać mailem.

Offline hubtus

  • Newbie
  • *
  • Posts: 45
    • View Profile
Re: Tworzenie map - pytania
« Reply #13 on: October 17, 2014, 10:46:25 PM »
Czyli rozumiem, że nowy kompilator działa tak?
Rozumiem, że najnowszy kompilator działa bez wyrzucania błędu?
Tak. Działa i już nie wyrzuca żadnych błędów ;).
Najlepiej by było, gdybyś mógł przesłać nam swój projekt. Mogę stworzyć ci konto FTP i tam mógł byś to wrzucić. Bo rozumiem, że jest tego za dużo, żeby przesyłać mailem.
Jak skompresuje to dam radę wysłać e-mailem, ale zrobię to dopiero jutro.

EDIT: wyciąłem info o mailu, nie chcę prowokować spambotów :)
« Last Edit: October 18, 2014, 10:37:33 AM by troll »

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: Tworzenie map - pytania
« Reply #14 on: October 18, 2014, 10:35:48 AM »
Dobrze, to wyślij na mail.