Author Topic: help kontekstowy?  (Read 5981 times)

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
help kontekstowy?
« on: May 19, 2014, 08:28:36 PM »
Wiadomo że w grze przydałoby się więcej pomocy kontekstowej (żeby nie musieć ciągle zaglądać do Gizarmopedii). Gdzie Waszym zdaniem najbardziej brakuje informacji?

Offline mark

  • Newbie
  • *
  • Posts: 41
    • View Profile
Re: help kontekstowy?
« Reply #1 on: May 20, 2014, 03:01:06 AM »
Najpierw nie barakującą zgłoszę tylko błędną. Jak najadę w okienku karawany po wybraniu zasobów na polecenie "załaduj", to w pasku statusu jest napisane "ZaładujZaładujZaładuj".

A z brakujacych to mi przeszkadza na przykład, że jak najadę w mieście na jakieś pole widoczne w podglądzie widoku okolic, to nie ma nic napisane o jego ulepszeniach terenu (jak kopalnia albo uprawa chmielu).
« Last Edit: May 20, 2014, 03:02:37 AM by mark »

Offline liosan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 585
  • Kataj
    • View Profile
Re: help kontekstowy?
« Reply #2 on: May 20, 2014, 10:17:12 AM »
Dodałem błąd i sugestię do naszej listy rzeczy do zrobienia :)

Macie jeszcze jakieś inne pomysły? To jest chyba pytanie do zwłaszcza do nowych graczy - bo oni najlepiej pamiętają, z czym na początku był problem :)

Liosan

Offline lethern

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 52
    • View Profile
Re: help kontekstowy?
« Reply #3 on: May 20, 2014, 11:10:40 AM »
Z takich naprawdę istotnych dla mnie jako początkującego, to
-pola nie pokazują jakie mają własności (np. łąki vs równina), a tym bardziej te poza zasięgiem (nie sprawdzę ich wstawiając ludzika)
-troche nie widzę drzewka rozwoju, np. co muszę zrobić żeby wybudować świątynię, albo żeby móc łowić ryby (czy potrzebuje latarni, portu czy stoczni?), jeśli jakoś da się to wrzucić w GUI to byłoby fajnie ;]
-trudno na początku zadbać o gospodarkę, bo nie widać kto ile czego zużywa, jak wspomniałem w innym poście, nie wiem co z tym przykładowo zużyciem nożyczek - które mam na minusie - czy umrę od tego, czy mam mniej pieniędzy, czy mniejszą wydatnośc czy to nie robi różnicy?
-aha - nie wiem jak produkować nożyczki.. biorę ludzika i przeciągam na dom rzemieślnika (uh), żeby zobaczyć co tam sie produkuje, jednak nie widze nożyczek. "To nie wiem, może kiedyś je znajdę". Nie wiem czy to źle, czy wizja gry przewiduje takie "poszukajta se /  poznawanie gry" [może to zaleta i tak ma być, nie wiem; to się odnosi do wszystkich punktów tutaj]
-edit: właściwie temat podniesienia zadowolenia w mieście to dla mnie też zagadka (wiem że mają na to wpływ zarobki i podatki). Jeśli nie jest to kwestia menu kontekstowego, to oby to "gdzieś" było (poradnik?), a poradnik to powinien w przyszłości czekać masowy przerzut do tutoriala in-game ;p

Pozostałe typu "nie widać na jakim levelu specjalizacji jest jaki bonus / jakie ulepszenie pola daje jaki bonus / jaki budynek ma jakie statystyki produkcji" itd. - to nie jest dla mnie krytyczne, a i podsumować to mogę "przenieść cały help do GUI", tylko jak znam życie nie chce Wam się robić teraz robić rzeczy które nie zmieniają funkcjonalności a są już zrobione gdzie indziej (w helpie) ;]


(Jeśli byście chcieli przygotować grę już pod takich "nowych graczy / nie_za_inteligentnych graczy", myślę że może ktoś spróbować pokazać grę znajomemu - może wyjdzie na jaw ile trzeba dopowiedzieć żeby mógł się poruszać po grze ;p)
« Last Edit: May 20, 2014, 11:24:21 AM by lethern »

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: help kontekstowy?
« Reply #4 on: May 20, 2014, 01:46:17 PM »
(Jeśli byście chcieli przygotować grę już pod takich "nowych graczy / nie_za_inteligentnych graczy", myślę że może ktoś spróbować pokazać grę znajomemu - może wyjdzie na jaw ile trzeba dopowiedzieć żeby mógł się poruszać po grze ;p)

Co jakiś czas to robimy - i wychodzi ;-) Tylko czasem za dużo, żeby móc to wszystko prawidłowo zinterpretować.

Dlatego wartościowe są dla nas wszystkie Wasze uwagi - czasem opowiedzenie tego samego problemu innymi słowami pozwala szybciej wpaść na rozwiązanie.

(...) podsumować to mogę "przenieść cały help do GUI", tylko jak znam życie nie chce Wam się robić teraz robić rzeczy które nie zmieniają funkcjonalności a są już zrobione gdzie indziej (w helpie) ;]

Częściowo masz rację, że za tego typu rzeczy najtrudniej się zabrać. Ale zdajemy sobie sprawę, że musi być więcej informacji dostępnych bezpośrednio w grze. Nie jest fajnie ani wygodnie co chwila zaglądać do bardzo rozbudowanego helpa w przeglądarce. On może sobie pozostać jako uzupełnienie, i dla osób, które chcą przeczytać zasady za jednym zamachem. Ale takie sprawy jak np. statystyki produkcji budynku, informacja co jak produkować, własności pól - nie powinny wymagać zaglądania do osobnego podręcznika.

Offline krzysztof5

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 98
    • View Profile
Re: help kontekstowy?
« Reply #5 on: May 20, 2014, 05:43:33 PM »
Zacznijcie rozróżniać kliknięcia lewym i prawym przyciskiem myszki. Lewy to normalne działanie, a prawy otwarcie pomocy dotyczącej aktywnego elementu. Klikniesz PPM ludzika - otwiera się tabelka zawodów, teren - tabela terenów, ulepszony teren - tabela ulepszeń itd.
Samą pomoc otwierajcie albo w nowym okienku (tak jak np grupowanie, ładowanie towarów do karawan) albo na cały viewport, tylko z standardowym krzyżykiem do zamykania w prawym górnym rogu. W panelu po prawej niech wyświetla się menu pomocy, jakby gracz chciałby coś jeszcze przejrzeć.
Sama pomoc powinna być zwykłym html viewerem waszej strony z poradnikiem.
Może to wyglądać np tak jak poniżej.
A że dużo roboty? Wiem, ale jak pytacie o najlepsze rozwiązanie, to coś w tym stylu byłoby idealne :D

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: help kontekstowy?
« Reply #6 on: May 21, 2014, 02:17:58 AM »
Zacznijcie rozróżniać kliknięcia lewym i prawym przyciskiem myszki. Lewy to normalne działanie, a prawy otwarcie pomocy dotyczącej aktywnego elementu. Klikniesz PPM ludzika - otwiera się tabelka zawodów, teren - tabela terenów, ulepszony teren - tabela ulepszeń itd.

Hm. Zastanawia mnie to. Zauważyłam że ostatnio (inaczej niż kiedyś) rzadko używa się osobnych akcji dla lewego i prawego przycisku myszy. Nie wiem do końca, z czego to wynika (może z przystosowania do urządzeń mobilnych?), ale daje się zaobserwować taką tendencję. Raczej widuję coś takiego, że pierwsze kliknięcie otwiera okno dialogowe, z którego drugim kliknięciem wybiera się opcję. Warto wracać do rozróżnienia lewo- i prawokliku?

Samą pomoc otwierajcie albo w nowym okienku (tak jak np grupowanie, ładowanie towarów do karawan) albo na cały viewport, tylko z standardowym krzyżykiem do zamykania w prawym górnym rogu. W panelu po prawej niech wyświetla się menu pomocy, jakby gracz chciałby coś jeszcze przejrzeć.
Sama pomoc powinna być zwykłym html viewerem waszej strony z poradnikiem.
Może to wyglądać np tak jak poniżej.
A że dużo roboty? Wiem, ale jak pytacie o najlepsze rozwiązanie, to coś w tym stylu byłoby idealne :D

Czy dużo roboty - zależy z której strony na to spojrzeć; nie byłoby trzeba pisać osobnych tekstów. Ale czy to wystarczy? Nie lepiej jednak krótsze informacje dać w okienkach? Tylko to co niezbędne? Ewentualnie z linkiem do pomocy?

Offline Khrone

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 276
  • Szwecja (222)
    • View Profile
Re: help kontekstowy?
« Reply #7 on: May 21, 2014, 09:19:59 AM »
W strategiach lewy klik zaznacza jednostkę i wydaje rozkaz poruszania się w dane miejsce, prawy klik anuluje zaznaczanie. To mega intuicyjne :)

I dwa, mamy piękny pasek na dole, miejsce na krótką informację, wykorzystajmy go w 100% :)

BTW. http://forum.gizarma.pl/index.php?topic=288.0 pisałem już coś kiedyś o tym.
« Last Edit: May 21, 2014, 04:48:16 PM by Khrone »

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: help kontekstowy?
« Reply #8 on: May 21, 2014, 05:49:58 PM »
-edit: właściwie temat podniesienia zadowolenia w mieście to dla mnie też zagadka (wiem że mają na to wpływ zarobki i podatki). Jeśli nie jest to kwestia menu kontekstowego, to oby to "gdzieś" było (poradnik?), a poradnik to powinien w przyszłości czekać masowy przerzut do tutoriala in-game ;p

W następnej wersji gizarmy mechanizm zadowolenia zostanie trochę uproszczony, ale co najważniejsze będzie można wyświetlić szczegóły zadowolenia w którym pokazane będzie jakie czynniki w jakim stopniu na nie wpływają.

Co do prawego przycisku - rzeczywiście odchodzi się od tego. Chyba jest tak jak piszesz Hydro - przez urządzenia mobilne.

Offline liosan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 585
  • Kataj
    • View Profile
Re: help kontekstowy?
« Reply #9 on: May 21, 2014, 06:07:49 PM »
W strategiach lewy klik zaznacza jednostkę i wydaje rozkaz poruszania się w dane miejsce, prawy klik anuluje zaznaczanie. To mega intuicyjne :)
Mógłbyś podać przykład takiej gry? Bo ja kojarzę strategie gdzie lewym się zaznacza, lewym kliknięcie w pustkę anuluje zaznaczanie, a prawym wydaje rozkaz. Ale oczywiście wariantów jest sporo :)

Co do prawego przycisku - rzeczywiście odchodzi się od tego. Chyba jest tak jak piszesz Hydro - przez urządzenia mobilne.
W grach przeglądarkowych też raczej się nie używa.

Liosan

Offline Khrone

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 276
  • Szwecja (222)
    • View Profile
Re: help kontekstowy?
« Reply #10 on: May 21, 2014, 06:23:39 PM »
Głowy nie dam teraz, ale >wydaje mi się< że np. w C&C (np. Generals), Civ5, GalCiv2 itd. Generalnie we wszystkich co grałem więcej tak klawisze ustawione były... albo mi się po prostu tak tylko wydaje. Nie sprawdzę teraz ;/

Civ5: lewy: zaznacza jednostkę, na pustym polu przesuwa kamerę nad nim; prawy porusza jednostkę. :'(
« Last Edit: May 21, 2014, 08:32:10 PM by Khrone »

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: help kontekstowy?
« Reply #11 on: May 21, 2014, 08:29:57 PM »
Głowy nie dam teraz, ale >wydaje mi się< że np. w C&C (np. Generals), Civ5, GalCiv2 itd. Generalnie we wszystkich co grałem więcej tak klawisze ustawione były... albo mi się po prostu tak tylko wydaje. Nie sprawdzę teraz ;/

Chodzi Ci o prawy przycisk myszy?

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: help kontekstowy?
« Reply #12 on: May 21, 2014, 10:17:10 PM »
W Command&Conquer mogło tak działać (jak przez mgłę coś w tym stylu sobie przypominam). W cRPGach też często bywało i bywa rozróżnienie między prawym i lewym przyciskiem.

Kiedyś moim zdaniem dużo się tego używało, ciągle. Ale teraz w nowych grach to właśnie nie bardzo widuję. Częściej menu kontekstowe Flasha się otwiera ;-)

Ostatnio miałam do czynienia z użytkownikiem, który w ogóle nie posługuje się do notebooka myszą tylko touchpadem i to jakimś takim dziwnym, bez wyróżnionych pól przycisków. Coś miałam jej pokazać na tym komputerze i nijak nie mogłam zrobić prawego kliknięcia. Może tu jest coś na rzeczy?

Offline Khrone

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 276
  • Szwecja (222)
    • View Profile
Re: help kontekstowy?
« Reply #13 on: May 21, 2014, 10:45:27 PM »
Głowy nie dam teraz, ale >wydaje mi się< że np. w C&C (np. Generals), Civ5, GalCiv2 itd. Generalnie we wszystkich co grałem więcej tak klawisze ustawione były... albo mi się po prostu tak tylko wydaje. Nie sprawdzę teraz ;/

Chodzi Ci o prawy przycisk myszy?
Chodzi o taki model pracowania z jednostkami:
W strategiach lewy klik zaznacza jednostkę i wydaje rozkaz poruszania się w dane miejsce, prawy klik anuluje zaznaczanie. To mega intuicyjne :)

Faktycznie powszechność tabletów wymusza nierozróżnianie. Technologia zrobiła jeden krok w przód a dwa w tył :(

Offline krzysztof5

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 98
    • View Profile
Re: help kontekstowy?
« Reply #14 on: May 21, 2014, 11:06:46 PM »
Okej, ale póki co Gizarmy na tabletach się nie odpali, poza tym to i tak raczej nie jest gra dla totalnych casuali.

Z trudem podaliście z 3 przykłady gier w których wszystko się robi za pomocą LPM, natomiast można powiedzieć, że praktycznie cała reszta gier strategicznych korzysta ze standardowego LPM zaznaczanie/odznaczanie, a PPM na wydawanie rozkazów (chyba nie chcecie żebym wymieniał całą listę...?) :D

Jak nie prawym, to jak chcielibyście wywoływać kontekstową pomoc, z niby jeszcze krótszymi informacjami?