Author Topic: System transportu między miastami.  (Read 1544 times)

Offline Khrone

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 276
  • Szwecja (222)
    • View Profile
System transportu między miastami.
« on: May 11, 2014, 11:35:40 AM »
Widząc w wątku o powrotach do gry sytuację w stolicy byłem "lekko" przerażony :) Moim zdaniem problem jest nie w samej gizarmie ale w sposobie dostarczania surowców do miast.

W swoim królestwie wymyśliłem coś takiego: Ustawiamy miasta w wężyk. Jeden koniec produkuje wino które jest transportowane kolejno do każdego z miast (strzałka różowa), a reszta miast produkuje wyroby podstawowe (garnki, ubrania, itd.) które transportowane są w drugą stronę. Tragarze którzy transportują te surowce mają rozkaz pobrać surowiec dany iść do miasta docelowego i poczekać aż będzie miejsce i dopiero wtedy zostawić co on tam niesie. W ten sposób w pewnym momencie cały system się __zablokuje__: w miastach pełne magazyny (tragarze dbają o to by zawsze były pełne) i nie muszę się tym specjalnie martwić - bo wiem że nawet jeśli w jakimś mieście zjedzą więcej ubrań to ktoś tam doniesie :) Chwilowa przebudowa uniemożliwia produkcję? Spoko, doniosą automatycznie z innych miast. Odpowiednie zaplanowanie państwa jest kluczem do sukcesu :)

A wy macie jakieś ciekawe i mniej oczywiste pomysły?

Offline wojtu

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 223
    • View Profile
Re: System transportu między miastami.
« Reply #1 on: May 11, 2014, 12:00:06 PM »
Ja to robię trochę inaczej.

Po pierwsze używam tylko karawan :) Zazwyczaj jedna obsługuje 3 miasta i przenosi 1-2 towary. Zazwyczaj po 200 jednego rodzaju w 1 kursie. Patrzę przy tym na wydajność produkcji w mieście z którego go pobieram i zapotrzebowanie w kolejnym/kolejnych. Staram się tak rozplanować trasę, że jak przychodzi po towar to czeka go koło 200. Raczej nie dopuszczam do przepełniania, czy przerw w dostawach. Jednak produkcja jest zazwyczaj ciut większa niż zapotrzebowanie z oczywistych względów.

Offline krzysztof5

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 98
    • View Profile
Re: System transportu między miastami.
« Reply #2 on: May 11, 2014, 01:11:29 PM »
To ja odpowiem tutaj, a nie w temacie o powrotach do gry :)

Głównie stawiałem na ręczne zarządzanie, a nie pętle rozkazów, to jest fakt. Jak zacząłem się odrobinę rzadziej pojawiać to wszystko funkcjonuje zauważalnie gorzej, ale jest to głównie spowodowane moją strukturą miast.

Po pierwsze, rozwinąłem produkcję materiałów budowlanych tylko w stolicy, nigdzie indziej nie produkuję cegieł, tylko trochę desek. Jak się nie pojawię, to moje +30 desek/h i +32 cegły/h w stolicy dość szybko się zapchają :)
Co do ubrań - za bardzo nigdzie indziej ich nie potrzebuję (wszędzie jest produkcja na miejscu) a trochę "winne" zapełnieniu magazynu jest to, że ostatnio dodałem trzeciego szwacza, przez co mam 26 ubrań nadwyżki na godzinę, bo miało iść na handel.
Surowce luksusowe - w pętli są zabierane z miast je produkujących (któe są w dużym oddaleniu od stolicy, np Gardariki) do stolicy, żeby produkcja nie ustawała. Potem już ręcznie zawsze rozsyłałem te surowce po okolicznych, potrzebujących ich miastach.

Khrone - taki łańcuszek będzie działać, jeśli masz bardzo duże nadwyżki produkcji. Mam takie np przy ubraniach, ale ich nigdzie nie potrzebuję w takich ilościach :P A alkohol mam produkowany w dwóch miastach, które głównie zwoziły go w pętli do stolicy. Tu znów przeszkodził handel, bo ostatnio nagle miałem z niego ponad tysiąc dodatkowego alkoholu w stolicy (podczas gdy wcześniej nigdy nikt mi go nie sprzedawał) i wszystko znowu się zwiesiło :P

Wbrew pozorom, największe problemy mam z zaopatrzeniem w... drewno. Stolica produkująca materiały budowlane potrzebuje dodatkowych 46 kłód na godzinę, a miasto wykuwające broń i narzędzia ma jakieś chore zapotrzebowanie na drewno. Jeden hutnik na 7 poziomie w piecu hutniczym przerabia na godzinę  40 drewna i  40 rudy, czy to trochę nie przesada? :P


Ja wiem, że teraz też się da dobrze tym zarządzać (btw nie zarządzam tym jakoś optymalnie, ale i tak jest wszędzie wysokie zadowolenie, pełny skarbiec, dużo punktów) ale należałoby coś z tym zrobić. Zarządzanie manualne można poprawić poprzez:
  • grupowanie karawan i przycisk do załadowania im całej pojemności danym surowcem
  • rozkazy typu "transportuj dany surowiec do wybranego miasta i wróć" (znaczne zmniejszenie potrzebnej liczby kliknięć przy najpopularniejszym rozkazie)
Zarządzanie automatyczne wymagałoby już dużo więcej pracy, bo idealnym rozwiązaniem byłaby możliwość wyklikania dość skomplikowanych skryptów, np "transportuj drewno jeśli w magazynie będzie go więcej niż 1000, LUB gdy w mieście B drewna jest mniej niż 200"

Offline Khrone

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 276
  • Szwecja (222)
    • View Profile
Re: System transportu między miastami.
« Reply #3 on: May 11, 2014, 02:25:48 PM »
Albo duże nadwyżki, albo małe nadwyżki i dużo czasu :)

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: System transportu między miastami.
« Reply #4 on: May 11, 2014, 02:29:23 PM »
W grze 329 to mam mało miast (tylko 5), bo sprawdzałam czy mogę wytrzymać z małym królestwem, koncentrując się dla odmiany na rozwoju "wzwyż" i handlu, więc system transportu nie gra u mnie roli o której warto pisać.

Ale zwykle wcześniej mając duże państwo stosowałam taki trick, że pętle transportowe były ustawione promieniście od miasta-producenta, przy czym priorytety wybierałam tak, że miasto o najniższym zapotrzebowaniu miało mieć transport gdy uzbierało się 200 sztuk zasobu, miasto o wyższym zapotrzebowaniu gdy uzbierało się 190 zasobu, miasto o najwyższym, gdy uzbierało się np. 150 zasobu. W ten sposób transporty do miast o najwyższym zapotrzebowaniu czekały najkrócej. Trzeba było też wziąć poprawkę na odległość i przeszkody do pokonania.

A tam, gdzie chodziło o zapewnienie surowców do produkcji zasobów (np. drewno, ruda żelaza, drewno szlachetne) to transport miał chodzić bez czekania na jakąś zdefiniowaną ilość surowca.

Czasem też regulowałam tempo dostaw w pętli za pomocą jednego z zasobów, takiego na który najlepiej dawało się obliczyć zapotrzebowanie. Tzn. na przykład w jedną stronę karawana miała nosić 50 garnków czekając na nie, a w drugą stronę 200 gliny bez czekania.

Ale ja jestem fanem OpenTTD (a wcześniej jego pierwowzoru), więc dla mnie synchronizacja transportu spokojnie może być głównym celem gry ;-)  A nagrodą patrzenie jak ładnie wszystko jeździ we wszystkie strony. Natomiast nie jestem przekonana, czy dla wszystkich to jest główna atrakcja Gizarmy. Jak postrzegacie transport w odniesieniu do całej gry? Jest jej głównym sensem, czy uciążliwym utrudnieniem?

Wbrew pozorom, największe problemy mam z zaopatrzeniem w... drewno. Stolica produkująca materiały budowlane potrzebuje dodatkowych 46 kłód na godzinę, a miasto wykuwające broń i narzędzia ma jakieś chore zapotrzebowanie na drewno. Jeden hutnik na 7 poziomie w piecu hutniczym przerabia na godzinę  40 drewna i  40 rudy, czy to trochę nie przesada? :P

Drewno mogę Ci sprzedać, bo nie nadążam go przerabiać.

Ale a propos, nie macie wrażenia, że piec hutniczy jest najbardziej przegiętym budynkiem w grze (pod względem zbyt szybkiej produkcji)?

Zarządzanie automatyczne wymagałoby już dużo więcej pracy, bo idealnym rozwiązaniem byłaby możliwość wyklikania dość skomplikowanych skryptów, np "transportuj drewno jeśli w magazynie będzie go więcej niż 1000, LUB gdy w mieście B drewna jest mniej niż 200"

Tu się zgodzę, dla mnie też takie rozwiązanie byłoby najfajniejsze. Dobrze zrównoważone między możliwością podejmowania decyzji a automatyzacją.

Na pewno potrzebna jest też możliwość edycji rozkazów w pętli.
« Last Edit: May 11, 2014, 02:39:28 PM by hydro »

Offline wojtu

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 223
    • View Profile
Re: System transportu między miastami.
« Reply #5 on: May 11, 2014, 05:29:54 PM »
W grze 329 to mam mało miast (tylko 5), bo sprawdzałam czy mogę wytrzymać z małym królestwem, koncentrując się dla odmiany na rozwoju "wzwyż" i handlu, więc system transportu nie gra u mnie roli o której warto pisać.
Nie, dlaczego? Ja w grze 322 miałem 7 miast i tam chodziło 14 karawan :) (wszedłem i sprawdziłem teraz ile; jednak coś było źle bo w najnowszym mieście mam głód, ale to dlatego, że powstało po starcie gry 205 i nie doszlifowane zostało wszystko).

Właśnie warto może to zaznaczyć, że wolę większą ilość kurierów niż spokojnie można, bo ciężko zmienić taki szlak jeśli coś nawala (szczególnie w 0.8 gdzie nie było nazw miast w rozkazach).

Kurcze fajne to państewko miałem, jednak pierwsza gra to zawsze pierwsza gra :)

Ale zwykle wcześniej mając duże państwo stosowałam taki trick, że pętle transportowe były ustawione promieniście od miasta-producenta, przy czym priorytety wybierałam tak, że miasto o najniższym zapotrzebowaniu miało mieć transport gdy uzbierało się 200 sztuk zasobu, miasto o wyższym zapotrzebowaniu gdy uzbierało się 190 zasobu, miasto o najwyższym, gdy uzbierało się np. 150 zasobu. W ten sposób transporty do miast o najwyższym zapotrzebowaniu czekały najkrócej. Trzeba było też wziąć poprawkę na odległość i przeszkody do pokonania.
Ciekawe :) U mnie problemy się pojawiały jak 2 karawany brały z 1 miasta zasób, dlatego z następnego brały kolejne, nawet jeśli tam też było to coś dostarczane z zewnątrz.

Ale ja jestem fanem OpenTTD (a wcześniej jego pierwowzoru), więc dla mnie synchronizacja transportu spokojnie może być głównym celem gry ;-)  A nagrodą patrzenie jak ładnie wszystko jeździ we wszystkie strony. Natomiast nie jestem przekonana, czy dla wszystkich to jest główna atrakcja Gizarmy. Jak postrzegacie transport w odniesieniu do całej gry? Jest jej głównym sensem, czy uciążliwym utrudnieniem?
Hehe, no raczej główna atrakcja to dla mnie nie jest. Jednak ważny to element.

Wbrew pozorom, największe problemy mam z zaopatrzeniem w... drewno. Stolica produkująca materiały budowlane potrzebuje dodatkowych 46 kłód na godzinę, a miasto wykuwające broń i narzędzia ma jakieś chore zapotrzebowanie na drewno. Jeden hutnik na 7 poziomie w piecu hutniczym przerabia na godzinę  40 drewna i  40 rudy, czy to trochę nie przesada? :P
[...]
Ale a propos, nie macie wrażenia, że piec hutniczy jest najbardziej przegiętym budynkiem w grze (pod względem zbyt szybkiej produkcji)?
Na mnie te wartości też robią wrażenie. Jednak zapotrzebowanie na "kowadła" jest tak duże, że ciężko by było. U mnie na same narzędzia jak zacząłem odbudowę wież dostawiałem 2 hutnika na noc np. bo 1 nie nadążał z produkcją dla 2 kowali.

Z drewnem też miałem problemy, ale założyłem miasto które produkuje 40kłód/h i ciągle wycinam jakieś lasy i w pozostałych miastach posiadam małą nadprodukcję to się robią rezerwy na czarną godzinę :)

Co do grupowania to w "transporcie zagranicznym" dobra sprawa, bo fajnie jest się obkupić.

Offline Kryzoo

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Posts: 201
    • View Profile
Re: System transportu między miastami.
« Reply #6 on: May 11, 2014, 10:20:29 PM »
Od jakiegoś czasu stosuję transport w jedną stronę, żeby uniknąć zależności między szlakami handlowymi w obie strony. Jak zapełni się magazyn docelowy z produktem 1 to produkt 2 nie będzie transportowany w drugą stronę i zapełni magazyn, siądzie produkcja itd.
Może rozrzutne, ale skuteczne i może nawet w ogólnym rozrachunku efektywniejsze.

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: System transportu między miastami.
« Reply #7 on: May 12, 2014, 01:02:09 PM »
Mi jeszcze się przypomniało, jak w rozległym państwie rozprowadzałam materiały budowlane. Budowałam w wybranych odległych miastach duże magazyny i karawany nosiły tam zasoby budowlane w pętlach z miast-producentów. W ten sposób jak potrzebowałam nagle desek czy cegieł w odległym od centrum mieście, to były blisko (a nie w zasięgu kilku dni drogi).