Author Topic: Gra 209  (Read 10138 times)

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: Gra 209
« Reply #60 on: June 19, 2014, 11:27:03 AM »
Sajanpunk - dzięki za fajny opis! Czyli przyjąłeś strategię "najpierw wojna o pokój, potem wieże, potem nauka"?

A co Twoim zdaniem zajmuje najwięcej czasu? Sam długi czas rozgrywki, czy zarządzanie którymś elementem? Zakładając (na razie tak przyjmijmy) że tura miałaby nadal 5 minut, co mogłoby pomóc dobrze wykorzystać te 5 minut?

Zasobożerność też w jakimś momencie mnie zaskoczyła.

Offline sajanpunk

  • Newbie
  • *
  • Posts: 36
    • View Profile
Re: Gra 209
« Reply #61 on: June 19, 2014, 07:21:46 PM »
Jeżeli chodzi o zasobożerność zauważyłem to dopiero jak mi się państwo trochę rozrosło. A internetu zawsze zżerało dużo pewnie sporo danych jest co turę wysyłanych i odbieranych z serwera. W końcu mimo iż nie widzimy przeciwników to pewnie dane o ich poczynaniach też są nam wysyłane. Można by było jakoś to zoptymalizować ale to też nie należy do najprostszych czynności. 

A strategie jaką sobie założyłem to najpierw rozwój - czyli jak najszybsza produkcja desek później cegieł i narzędzi (w trzecim mieście rozpocząłem produkcje narzędzi pierwszymi budynkami specjalistycznymi były właśnie te potrzebne do produkcji narzędzi później desek i cegieł po jednym w każdym mieście, bardzo pomogły te narzędzia od budowniczego). Później już niektóre miasta miały problem z zadowoleniem - wtedy stwierdziłem że w każdym mieście muszę mieć wybudowany budynek specjalistyczny produkujący ciuchy i ceramikę no i obowiązkowo kapliczki - religia na prawdę dużo daje zadowolenia. Tak się rozbudowałem później jak miasto miało 15 ludzi budowałem od razu wielkie świątynie, podstawowych kapłanów. Od tamtej pory nie miałem już problemu z zadowoleniem (najgorzej jest tak 12 - 16 mieszkańców, gdzie nie ma kościołów).
Oczywiście równocześnie z rozwojem miast stawiałem na rozwój ziemi dookoła miast. Podpatrzyłem, że w grze 205 najlepszy ma dużo osadników - to okazało się trafne i sam ich trochę potworzyłem. Jeżeli chodzi o ulepszenia terenu (pól, kopalni itp) W pierwsze dni od zaczęcia ulepszałem na poziom 2 - później od razu 3. Na początku miałem taktykę, że każdy osadnik pracował sam, przez co długo budował ale jednocześnie było wiele rzeczy budowane jednocześnie. Szczerze powiedziawszy po prostu nie wiedziałem że można ich łączyć tak że to się szybciej zrobi :P , no ale nie wiem który sposób jest lepszy. Jeżeli chodzi o drogi to na początku 1 a później jak już miałem pierwsze karawany to się za 3 zabrałem.
Jak już miałem produkcje drewna i cegieł taką, że praktycznie w każdym mieście cały czas coś mi się budowało (jednym budowniczym na miasto) wtedy zabrałem się za pierwszą wieżę. Oraz produkcję elity. Wojsko było bardziej już kaprysem, gdyż jak potrzebowałem wojska (praktycznie gdzieś w środku - jak stawiałem nowe miasta bo mi czasami barbarzyńcy przeszkadzali) to robiłem najprostszych i stawiałem na ilość, gdzie później znowu ich zamieniałem na robotników. Później żeby trochę urozmaicić grę zacząłem produkcję oręża i wojska - po prostu kaprys bogatego państwa ;p. W między czasie też dawałem surowce na wieże. Później aby zaoszczędzić czas starałem się budować jak najszybciej od razu najlepsze budynki pomijając te środkowe (wyjątkiem są budynki mieszkalne bez których się nie obędzie). Oraz na maksymalnych obrotach produkowałem elitę - oczywiście żeby zaoszczędzić czas tylko w jednym mieście uczyli się nowi, a później doszkalałem do poziomu i gdzie indziej, gdyż jak mamy w mieście pracującego osobnika z tej samej dziedziny to szkolimy go wtedy szybciej.

A co mi najwięcej czasu zabrało? Myślę że rozplanowanie budowy przez osadników oraz rozplanowanie wymiany towarów przez karawany/handlarzy Raczej stawiałem na ręczne zarządzanie aniżeli automatyczne - jest bardziej opłacalne ale zabiera dużo więcej czasu. Raczej stawiałem na samodzielność, gdzie z innymi graczami handlowałem towarem specjalnym - miałem sporo soli a oczywiście żadne miasto ich nie potrzebowało :P. Dużo czasu spędziłem też na odkrywaniu terenu i wybieraniu miejsc pod miasto - wbrew pozorom to ważna sprawa. Później nawet robiłem obliczenia ile mam pól czego i jak to będzie wyglądało jak postawie miasto jedno pole obok.

A tak w ogóle to jak kogoś interesuje jak się o grze dowiedziałem to kiedyś na wykładzie zauważyłem, że znajomy gra w coś i się zaciekawiłem ;p.

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: Gra 209
« Reply #62 on: June 21, 2014, 03:41:58 PM »
A strategie jaką sobie założyłem to najpierw rozwój - czyli jak najszybsza produkcja desek później cegieł i narzędzi (w trzecim mieście rozpocząłem produkcje narzędzi pierwszymi budynkami specjalistycznymi były właśnie te potrzebne do produkcji narzędzi później desek i cegieł po jednym w każdym mieście, bardzo pomogły te narzędzia od budowniczego).

Ja sobie zawsze przypominam o produkcji narzędzi dopiero kiedy mi ich już brakuje ;-)


Później już niektóre miasta miały problem z zadowoleniem - wtedy stwierdziłem że w każdym mieście muszę mieć wybudowany budynek specjalistyczny produkujący ciuchy i ceramikę no i obowiązkowo kapliczki - religia na prawdę dużo daje zadowolenia. Tak się rozbudowałem później jak miasto miało 15 ludzi budowałem od razu wielkie świątynie, podstawowych kapłanów. Od tamtej pory nie miałem już problemu z zadowoleniem (najgorzej jest tak 12 - 16 mieszkańców, gdzie nie ma kościołów).

Dokładnie tak to wygląda, najtrudniej utrzymać zadowolenie w średniej wielkości miastach. W wersji, którą przygotowujemy, ma to działać inaczej.


Podpatrzyłem, że w grze 205 najlepszy ma dużo osadników - to okazało się trafne i sam ich trochę potworzyłem. Jeżeli chodzi o ulepszenia terenu (pól, kopalni itp) W pierwsze dni od zaczęcia ulepszałem na poziom 2 - później od razu 3. Na początku miałem taktykę, że każdy osadnik pracował sam, przez co długo budował ale jednocześnie było wiele rzeczy budowane jednocześnie. Szczerze powiedziawszy po prostu nie wiedziałem że można ich łączyć tak że to się szybciej zrobi :P , no ale nie wiem który sposób jest lepszy. Jeżeli chodzi o drogi to na początku 1 a później jak już miałem pierwsze karawany to się za 3 zabrałem.

Wydaje mi się że lepiej się opłaca pracować grupami osadników (w sensie kilku na jednym polu, niekoniecznie zgrupowani), i robić ulepszenia po kolei - bo wtedy niektóre już działają, wpływając na przyspieszenie rozwoju państwa. Poza tym jeśli któryś ma wyższy poziom, to szybciej się uczą jeden od drugiego.

A grałeś tylko osadnikami czy także robotnikami (osadnik wyposażony w narzędzia)?



A co mi najwięcej czasu zabrało? Myślę że rozplanowanie budowy przez osadników oraz rozplanowanie wymiany towarów przez karawany/handlarzy Raczej stawiałem na ręczne zarządzanie aniżeli automatyczne - jest bardziej opłacalne ale zabiera dużo więcej czasu.

Czyli transport i budowa - a chodzi o budowę ulepszeń, czy budynków w mieście?


Dużo czasu spędziłem też na odkrywaniu terenu i wybieraniu miejsc pod miasto - wbrew pozorom to ważna sprawa. Później nawet robiłem obliczenia ile mam pól czego i jak to będzie wyglądało jak postawie miasto jedno pole obok.

No to nieźle :-) Zarządzanie planistyczne, a nie "gaszenie pożarów" :-) Gratulacje. A skoro stawiałeś na samodzielność, to jak postrzegasz zagęszczenie surowców specjalnych na mapie (właśnie sól, wieloryby, kamienie szlachetne, itd.)?
 

A tak w ogóle to jak kogoś interesuje jak się o grze dowiedziałem to kiedyś na wykładzie zauważyłem, że znajomy gra w coś i się zaciekawiłem ;p.

Pewnie że interesuje. Dzięki. W sumie nie wiemy w wielu przypadkach, kto jak trafił na Gizarmę :-)

Offline sajanpunk

  • Newbie
  • *
  • Posts: 36
    • View Profile
Re: Gra 209
« Reply #63 on: June 23, 2014, 03:31:40 AM »
Quote
A grałeś tylko osadnikami czy także robotnikami (osadnik wyposażony w narzędzia)?
na początku miałem jednego robotnika - jak potrzebowałem szybko narzędzi to zamieniłem go w zwykłego osadnika, po części nieświadomie :P bo wrzuciłem go do miasta gdzie chciałem coś wybudować i mi nagle się pojawiły narzędzia :D. Później jak miałem trochę narzędzi w nadmiarze (środkowa część gry) zrobiłem sobie chyba 4 robotników i po jednym wstawiłem do grupki żeby mieli majstra.

Quote
Czyli transport i budowa - a chodzi o budowę ulepszeń, czy budynków w mieście?
Myślę że więcej czasu mi zajęło budowanie ulepszeń aniżeli budynków.

Quote
A skoro stawiałeś na samodzielność, to jak postrzegasz zagęszczenie surowców specjalnych na mapie (właśnie sól, wieloryby, kamienie szlachetne, itd.)?
Nie wiem czy to losowanie surowca specjalnego w mieście to na prawdę losowe jest, jak na początku miałem mnóstwo soli to mi jej nie chciało wylosować w ogóle :P, a zagęszczenie jest takie że na starcie zazwyczaj ma się dostęp tylko do jednego, w środkowej fazie zazwyczaj już 2 a pod koniec, nie mam miasta tylko z kością słoniową, no ale jak bym się uparł to też znalazłem miejsce gdzie występują. Ogólnie gdyby wszyscy gracze grali to po pierwsze oczywiście było by mniej surowców na państwo, no ale nawet nie rozwinął bym się tak jak to zrobiłem.

No i na koniec smaczek dla spragnionych wiedzy:
Jak chcecie sami zobaczyć jak wygląda moje królestwo wraz z rozbudowaną mapą to
login: sajanpunk
hasło: qwerty

P.S. Mam nadzieje że jest to zgodne z regulaminem forum :P w każdym razie proszę o nic nie zniszczenie :P. Ja grę skończyłem czasami może wrócę zobaczyć jak się dalej rozwija.



Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: Gra 209
« Reply #64 on: July 15, 2014, 03:32:46 AM »
Nie wiem czy to losowanie surowca specjalnego w mieście to na prawdę losowe jest, jak na początku miałem mnóstwo soli to mi jej nie chciało wylosować w ogóle :P, a zagęszczenie jest takie że na starcie zazwyczaj ma się dostęp tylko do jednego, w środkowej fazie zazwyczaj już 2 a pod koniec, nie mam miasta tylko z kością słoniową, no ale jak bym się uparł to też znalazłem miejsce gdzie występują.

Z surowcami specjalnymi jest zrobione tak, że prawdopodobieństwo wylosowania danego surowca ma być większe jeśli nie masz go w bezpośredniej bliskości miasta. Dlatego nie losowała Ci się sól. Potem, jak rozbudowałeś państwo z dala od soli, to mogła się wylosować.

To co piszesz, że na początku ma się dostęp do jednego surowca - tak miało być. W sensie, robiłam tak, żeby dana lokacja miała początkowo dostęp do jednego surowca (plus drewno szlachetne). Natomiast wygląda na to, że jest problem, jeśli gracze na danej mapie nie chcą handlować a zajmują tereny z zasobami. Może być niemożliwe (albo słabo możliwe) pozyskanie niektórych z zasobów.

No i na koniec smaczek dla spragnionych wiedzy:
(...)

P.S. Mam nadzieje że jest to zgodne z regulaminem forum :P w każdym razie proszę o nic nie zniszczenie :P. Ja grę skończyłem czasami może wrócę zobaczyć jak się dalej rozwija.

Powiem, że bardzo mnie zaskoczyła Twoja akcja i kompletnie nie wiedziałam co z tym fantem zrobić ;-) Ani co odpowiedzieć.

Jak wiadomo, nie mogłeś złamać regulaminu, ponieważ niczego takiego póki co nie ma ;-)  Natomiast kompletnie nie mieściło mi się w głowie, jak można do takiego stopnia odpuścić sobie ochronę danych dostępowych.

Po dłuższym namyśle (ze dwa dni nad tym kombinowałam) postanowiłam potraktować to jako eksperyment - nic nie robić i zobaczyć co z tego wyniknie, wiedząc że w razie czego możesz na powrót zamknąć dostęp, korzystając z mechanizmu resetowania hasła.

Wydaje mi się, że Twoja akcja mogła mieć dość pozytywny wpływ na nowych graczy. Bo zaczynając grę, trudno sobie wyobrazić, jak wygląda rozwinięte państwo. A logując się na podane przez Ciebie dane - można było to obejrzeć i zmotywować się do rozwoju.
A co Ty o tym myślisz z perspektywy czasu?