Author Topic: Gra 205  (Read 22372 times)

Offline krzysztof5

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 98
    • View Profile
Re: Gra 205
« Reply #195 on: May 11, 2014, 05:31:57 PM »
A, bo cały czas wydawało się nam, że jest zbyt długą grą i chyba po poprawkach wyszło nam na odwrót. To dobrze, czy źle? Może w porównaniu do ogólnego tempa rozgrywki cel główny osiągany jest zbyt szybko?
Zależy jak na to patrzeć. Sam początek gry (pierwsze kilka dni) szczerze mówiąc dawało średnią radość z gry, bo nie bardzo było co robić, 15 minut na wydanie rozkazów wszystkim i koniec na cały dzień. Środek gry był najciekawszy - rozwój, ekspansja terytorialna, pierwsze kosztowne budynki (pierwsza linia produkcyjna jakiegoś towaru na maksymalnym poziomie cieszy, tak samo wybudowanie pałacu czy katedry). To był czas, gdzie potrafiłem spędzić nawet do kilku godzin dziennie przy Gizarmie (siedząc przy komputerze cały czas miałem zminimalizowaną Gizarmę, i co kilka minut potrafiłem się na nią przełączać i wydawać rozkazy).
A potem, już z wielkim imperium nie dość, że jest trochę ciężej tym zarządzać, to... nie ma to żadnego celu. Ulepszanie 4 miasta według tego samego schematu już nie jest aż tak fajne, dlatego przydałoby się trochę różnorodności. Późny etap gry zdecydowanie kuleje, przez brak jakiegoś sensownego celu gry, trudnego do osiągnięcia.


Albo inaczej - czy wygląda to bardziej na mmo, czy bardziej na przygodówkę? :-) Czy może jeszcze na coś innego? Czy są jakieś gry, do których Gizarmie jest najbliżej?
Wiadomo, że najbliżej temu do Traviana czy Plemion. Jednak cieszy tutaj "otwartość świata" który można dowolnie eksplorować i zajmować, a także możliwości zmieniania i ulepszania terenu. Wolę taką grę, niż serwery MMO działające od lat, gdzie nie mam szans wbić się do choćby top1000. Tutaj jest znacznie większy nacisk na interakcję między graczami, którą w sumie należałoby uczynić jeszcze ważniejszą.


Dalej już będę pisał bez konkretnych cytatów. Na początku podkreślę, że gra mi się bardzo podoba, żeby nie było, że w dalszej części tylko narzekam :)
Moim zdaniem największym problemem Gizarmy jest brak wyraźnego trudnego celu, nagradzania gracza za aktywność i rozwój, oraz przede wszystkim... brak przeciwnika. Większość graczy gra po to, że chce rywalizować z innymi, pokazać że jest najlepszy. Na chwilę obecną mamy cel zbudowania 16 wież, od początku wyglądający łatwo tylko czasochłonnie. Z nikim w żaden sposób nie rywalizujemy (tak, wiem że są punkty, ale np w samej grze nie ma jakiegoś rankingu i zaznaczenia kto wygrywa) tylko wspólnie, pokojowo budujemy sobie domki (wieże).

Rozwiązanie tych problemów nie jest proste, ale znacznie podniosłyby grywalność, mogą to być na przykład:
1. Zadania przydzielane przez naszego doradcę, czy zgłaszane przez mieszkańców miasta. Jakieś proste polecenia typu wybuduj budynek, przynieś n jednostek towaru, odkryj jakąś lokalizację, po którego wykonaniu koniecznie gracz dostaje wyraźną informację o wygranej, nagrodzie :)
2. Jeśli już są zebrani potencjalnie aktywni gracze (z wcześniejszych gier w prostą odbudowę wież) to należałoby takim graczom zorganizować grę z prawdziwą rywalizacją. Może to być podzielenie graczy na 2 zespoły, rywalizujące o to, kto odbuduje i utrzyma wieże. Każda wieża ma garnizon, na początku są to barbarzyńcy, żeby za wcześnie się nimi nie interesować. Odbudowę danej wieży może prowadzić tylko ten zespół, który ją kontroluje (trzyma w niej swoje wojsko). Drużyna przeciwna może zaatakować wieżę tak samo jak wioskę barbarzyńską. Dodatkowo za utrzymywanie wież codziennie przydzielane są punkty zespołom.
Do tego na pewno zmniejszyć liczbę wież, i utrudnić ich zbudowanie. Te artefakty, czy większe ilości surowców (np kamieni szlachetnych) to zdecydowanie dobry pomysł.
Wiem że to jest dodatkowa praca, ale chyba nie ma w tym nic nie do przeskoczenia :)

Offline wojtu

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 223
    • View Profile
Re: Gra 205
« Reply #196 on: May 11, 2014, 05:58:16 PM »
A, bo cały czas wydawało się nam, że jest zbyt długą grą i chyba po poprawkach wyszło nam na odwrót. To dobrze, czy źle? Może w porównaniu do ogólnego tempa rozgrywki cel główny osiągany jest zbyt szybko?
Zależy jak na to patrzeć. Sam początek gry (pierwsze kilka dni) szczerze mówiąc dawało średnią radość z gry, bo nie bardzo było co robić, 15 minut na wydanie rozkazów wszystkim i koniec na cały dzień. Środek gry był najciekawszy - rozwój, ekspansja terytorialna, pierwsze kosztowne budynki (pierwsza linia produkcyjna jakiegoś towaru na maksymalnym poziomie cieszy, tak samo wybudowanie pałacu czy katedry). To był czas, gdzie potrafiłem spędzić nawet do kilku godzin dziennie przy Gizarmie (siedząc przy komputerze cały czas miałem zminimalizowaną Gizarmę, i co kilka minut potrafiłem się na nią przełączać i wydawać rozkazy).
A potem, już z wielkim imperium nie dość, że jest trochę ciężej tym zarządzać, to... nie ma to żadnego celu. Ulepszanie 4 miasta według tego samego schematu już nie jest aż tak fajne, dlatego przydałoby się trochę różnorodności. Późny etap gry zdecydowanie kuleje, przez brak jakiegoś sensownego celu gry, trudnego do osiągnięcia.
Zgadzam się. Chociaż nie powiedziałbym, że bardzo kuleje, tylko mniej wciąga :)

Rozwiązanie tych problemów nie jest proste, ale znacznie podniosłyby grywalność, mogą to być na przykład:
1. Zadania przydzielane przez naszego doradcę, czy zgłaszane przez mieszkańców miasta. Jakieś proste polecenia typu wybuduj budynek, przynieś n jednostek towaru, odkryj jakąś lokalizację, po którego wykonaniu koniecznie gracz dostaje wyraźną informację o wygranej, nagrodzie :)
2. Jeśli już są zebrani potencjalnie aktywni gracze (z wcześniejszych gier w prostą odbudowę wież) to należałoby takim graczom zorganizować grę z prawdziwą rywalizacją. Może to być podzielenie graczy na 2 zespoły, rywalizujące o to, kto odbuduje i utrzyma wieże. Każda wieża ma garnizon, na początku są to barbarzyńcy, żeby za wcześnie się nimi nie interesować. Odbudowę danej wieży może prowadzić tylko ten zespół, który ją kontroluje (trzyma w niej swoje wojsko). Drużyna przeciwna może zaatakować wieżę tak samo jak wioskę barbarzyńską. Dodatkowo za utrzymywanie wież codziennie przydzielane są punkty zespołom.
Do tego na pewno zmniejszyć liczbę wież, i utrudnić ich zbudowanie. Te artefakty, czy większe ilości surowców (np kamieni szlachetnych) to zdecydowanie dobry pomysł.
Wiem że to jest dodatkowa praca, ale chyba nie ma w tym nic nie do przeskoczenia :)
Co do jedynki jestem sceptyczny, preferuję swobodny rozwój, a nie jakiś koleś będzie mi gadał co mam robić. Np. wybudować dom kowala jak ja od razu bym chciał kuźnię :)

2. Noo, to jest genialny pomysł. Ja akurat bardziej szukam zespołowości i współpracy niż rywalizacji w grach, a połączenie tego jest i ciekawsze i każdego zadowoli.

A kiedy by się wygrywało? Po przejęciu i odbudowie np. 3/4 wież? Czy może iść za tymi punktami i np. dać z góry określony czas gry i wygrywa zespół z większą ich ilością?

Offline wojtu

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 223
    • View Profile
Re: Gra 205
« Reply #197 on: July 13, 2014, 08:30:09 PM »
Witam po dłuższej przerwie :)

Z miesiąc nie odwiedzałem gry i forum (mundial itp.).

W moim państewku nic się nie zawaliło. Zadowolenie wszędzie powyżej 30% dzięki zablokowaniu przyrostu w miastach (w 1 co tego nie zrobiłem spadło do 29 :D), niestety w większości poniżej 50% :(, ale w "mieście studenckim" zostało ponad 80 :) Sporo towarów się poprzepełniłało, a braków nie dostrzegam. Za 3 dni kapłan osiągnie poziom 9. Mimo braku aktywności innych graczy handel zagraniczny się odbywa.

A na forum widzę też się wiele nie działo (to chyba niedobrze). Podsumowanie Sajanpunka przeczytałem i też postanowiłem coś napisać :)

Offline krzysztof5

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 98
    • View Profile
Re: Gra 205
« Reply #198 on: July 13, 2014, 09:57:49 PM »
Kilka dni temu też zajrzałem do gry. Gizarmo-pomocnik pokazał, że już nie miałem najwięcej punktów na serwerze. Trzeba było to zmienić :D
Poza tym byłem ciekaw, czy da się w łatwy sposób podnieść państwo z kryzysu - podatki skoczyły na 100%, w większości miast zadowolenie koło 20%, transport surowców między miastami praktycznie całkowicie zapchany. Odpowiedź - da się, i to bardzo łatwo :) Starczyło poświęcić 10 minut dziennie przez 3 dni. Teraz po tych 5-6 dniach wszystko ładnie działa, podatki ustawione na 60% i 600 złota na godzinę przychodu. Dalej prawie w ogóle nie przesyłam surowców między miastami, w surowce luksusowe zaopatrzane są tylko 3 miasta. W końcu przydały się nożyce, uruchomiłem ich produkcję w bodajże 4 miastach. Do tego w końcu rozesłałem kasztelanów po następnych 4 miastach - to pozwoliło sporo zaoszczędzić.
Do kryzysu doprowadził brak kontroli przesyłania surowców między miastami, no i w sporej części duża armia :) Było to 48 żołnierzy - tuż przed skończeniem regularnej gry postawiłem sobie za cel zniszczenie Ulmerugi. W ataku tym przeżyło mi 48/51, zabijając przy tym 10 barbarzyńców.

Tu swoją drogą chyba znalazłem bug. Tuż przed atakiem moja armia miała siłę 2825 (pokazywana w grze) a w pomocniku było koło 4000.

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: Gra 205
« Reply #199 on: July 15, 2014, 03:11:49 AM »
Dzięki za relacje z powrotów do gry po dłuższej przerwie :-) Zmobilizowaliście mnie żeby też zajrzeć, co tam słychać w Jakucji ;-) Cóż, pozapełniane magazyny, handel zagraniczny działa jak gdyby nigdy nic, o dziwo zostało jeszcze całkiem sporo barbarzyńców, podatki mam 50% a zadowolenie przeciętnie około 40%.


Za 3 dni kapłan osiągnie poziom 9.

To moim jeszcze dużo brakuje do tego poziomu ;-/ Kapłani na razie uczą się na 7. poziom, natomiast najszybciej na 9. ma awansować kupiec - za 10 dni.

A na forum widzę też się wiele nie działo (to chyba niedobrze).

Przybyło trochę nowych graczy, ale na razie się nie odzywają ;-) Chociaż niektórzy ewidentnie grają.
My się natomiast (w rozszerzonym składzie) zajęliśmy pracami nad nową wersją (0.82).

Poza tym byłem ciekaw, czy da się w łatwy sposób podnieść państwo z kryzysu - podatki skoczyły na 100%, w większości miast zadowolenie koło 20%, transport surowców między miastami praktycznie całkowicie zapchany. Odpowiedź - da się, i to bardzo łatwo :) Starczyło poświęcić 10 minut dziennie przez 3 dni. Teraz po tych 5-6 dniach wszystko ładnie działa, podatki ustawione na 60% i 600 złota na godzinę przychodu.

Ale podnosiłeś państwo z całkowitego kryzysu, tzn. podatki same skoczyły na 100%?

Tu swoją drogą chyba znalazłem bug. Tuż przed atakiem moja armia miała siłę 2825 (pokazywana w grze) a w pomocniku było koło 4000.

Tak, to bug oczywiście. Któraś jednostka jest widocznie źle liczona.

Offline wojtu

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 223
    • View Profile
Re: Gra 205
« Reply #200 on: July 22, 2014, 12:52:34 PM »
A ja sobie dalej zaglądam czasami do mojego państewka.

Kiedyś obiecałem, że jak osiągnę zadowolenie 90% to się pochwalę i udało się więc prezentuję zrzut. Będę próbował osiągnąć jeszcze lepszy rezultat - 95% da się obniżając podatki do 20%, ale nie wiem, czy aż tyle wyciągnę z mojej gospodarki by to było możliwe. A 100% to chyba tylko budując 2 katedrę da się, chyba, że ktoś ma inne sugestie? :)

W całym królestwie średnie zadowolenie niedługo dojdzie do 70% i je przekroczy mam nadzieję. Do osiągnięcia tego musiałem trochę polepszyć transport i zacząłem produkcję harf. W każdym mieście chciałbym mieć też powyżej 70 z osobna, nie jest to możliwe w miasteczkach 5-cio osobowych (2 takie mam), więc może je rozbuduję, albo oleję :P A w pozostałych jak poprzydzielam kapłanów na poziomie 7, to i 80% będzie.

Z nudów prowadzę jeszcze podboje ostatnich barbarzyńskich miast, nie martwiąc już się o poległych. Jednak chyba nie uda mi się osiągnąć 10 poziomu na jednostce wojskowej (9 poziom mam u miecznika i już dawno u łucznika, który przeszedł na emeryturę).

Wrzucam jeszcze dość dawny obraz całych moich ziem (jeszcze przed założeniem ostatniego miasta - jest tam gdzie robotnicy i podbiciem barbarzyńców), nowej mapki nie chce mi się sklejać :D

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: Gra 205
« Reply #201 on: July 23, 2014, 02:49:04 AM »
Kiedyś obiecałem, że jak osiągnę zadowolenie 90% to się pochwalę i udało się więc prezentuję zrzut. Będę próbował osiągnąć jeszcze lepszy rezultat - 95% da się obniżając podatki do 20%, ale nie wiem, czy aż tyle wyciągnę z mojej gospodarki by to było możliwe. A 100% to chyba tylko budując 2 katedrę da się, chyba, że ktoś ma inne sugestie? :)

Widzę pewną rezerwę :-) Jeśli podniósłbyś talent "charyzma", spadłyby Ci koszty miast i mógłbyś wyraźnie obniżyć podatki, co przełożyłoby się na zadowolenie.

Offline wojtu

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 223
    • View Profile
Re: Gra 205
« Reply #202 on: September 01, 2014, 05:31:13 PM »
Dostałem Waszego e-maila, co przyspieszyło wstawienie mojego ostatniego bilansu państwa Misir w świecie 205 i wersji 0.81 :)

Tak więc zająłem się szkoleniem elity, która miała mi pomóc pobijać coraz to nowe rekordy zadowolenia. Ostatecznie udało się osiągnąć poziom 87,67%, co uwieczniłem na zrzucie nr 1. Na 2 jest cały dokładny spis miast z gry (dla dociekliwych). Ogólnie w większości było po 2 kapłanów i kupców poz. 7 i kasztelan poz. 6. Maksymalne zadowolenie 99% osiągnąłem w mieście... 2 osobowym, a 96% w 25 osobowym, do którego przeniosłem króla, co chyba nic nie dało :)

Moją armię unicestwiłem na ostatnim barbarzyńskim ośrodku na mapie. Była to armia weteranów (poz. 8 i 9), ale mocno osłabiona po zwycięskiej potyczce pod wieżą Cyklopa.

W tych ostatnich dniach brakowało mi zwalniania jednostek by maksymalizować zyski.

Grę na mapie Europa mogę zacząć w starym "menedżerze"?
« Last Edit: September 01, 2014, 05:33:06 PM by wojtu »