Author Topic: Handel między graczami  (Read 1513 times)

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Handel między graczami
« on: May 03, 2013, 09:01:57 PM »
Cześc

Ficzery były zapowiedziane w wersji 0.80 są mniej więcej ogarnięte. Dlatego zaczynam myślec o czymś nowym.

Jak to ma wyglądac:
Gracz może przypisac do swojego miasta oferty typu wymienie n sztuk zasobu A (lub złoto) na m sztuk zasobu B (lub złoto). Inni gracze mogą zobaczyc te oferty w specjalnym widoku lub na mapie głównej klikając na ikonkę miasta. Za pomocą karawan mogą taką oferte przyjąc.

Oferty mogą byc ograniczone, przykładowo wymień 1 drewno na 2 jedzenia, ale wymień maksymalnie 200 drewna, po przekroczeniu limitu oferta jest kasowana. Mogą byc też nieograniczone, wtedy oferta jest aktywna do odwołania.

W tej chwili pracuję nad aktualizacją helpa, więc zajme się tym pewnie za jakiś czas

Co o tym myślicie?
Pozdrawiam
Troll

Offline Kryzoo

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Posts: 201
    • View Profile
Re: Handel między graczami
« Reply #1 on: May 03, 2013, 09:51:42 PM »
A może zlikwidować czarny rynek? Byłaby motywacja do handlu między graczami. Tylko dobrze by było wtedy gdyby te oferty były w specjalnym widoku, żeby nie trzeba było eksplorować on-line wszystkich sąsiadów. Widok może być dostępny z menu karawany, albo tragarza. Po przyjęciu oferty karawana włącza autopilota i idzie sama tam gdzie trzeba(?)

Offline liosan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 585
  • Kataj
    • View Profile
Re: Handel między graczami
« Reply #2 on: May 04, 2013, 08:38:38 PM »
A może zlikwidować czarny rynek? Byłaby motywacja do handlu między graczami.
Hm, to w sumie sensowne. Bo ja aktualnie może jestem w stanie dowozić sól tam gdzie trzeba, ale pozostałe towary to idą "na zbyt" :) Ale zlikwidowanie czarnego rynku brzmi trochę drastycznie... bo on na początku gry bardzo pomaga. Może raczej bardziej nakręcić spadki i wzrosty cen, na niekorzyść graczy? Żeby szybciej przestało się opłacać.

Tylko dobrze by było wtedy gdyby te oferty były w specjalnym widoku, żeby nie trzeba było eksplorować on-line wszystkich sąsiadów. Widok może być dostępny z menu karawany, albo tragarza. Po przyjęciu oferty karawana włącza autopilota i idzie sama tam gdzie trzeba(?)
Popieram że dobrze gdyby był widok na te oferty... może tylko te z odkrytych miast, albo coś takiego, ale scentralizowany ekran to chyba dobry pomysł.

Czy z ekranu tragarza/karawany... to ja nie wiem. Może tak. Może to powinien być jedyny interfejs - nie powinno być rozkazu "rozładuj" we wrogim mieście, tylko "zrealizuj ofertę". A jak się kliknie "zrealizuj ofertę" poza miastem, to możnaby wybrać spośród dostępnych ofert które przyjmują towary niesione przez tragarza/karawanę, i wtedy mógłby się włączać ten autopilot.

Liosan

Offline liosan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 585
  • Kataj
    • View Profile
Re: Handel między graczami
« Reply #3 on: May 07, 2013, 10:28:20 AM »
A może zlikwidować czarny rynek? Byłaby motywacja do handlu między graczami. Tylko dobrze by było wtedy gdyby te oferty były w specjalnym widoku, żeby nie trzeba było eksplorować on-line wszystkich sąsiadów. Widok może być dostępny z menu karawany, albo tragarza. Po przyjęciu oferty karawana włącza autopilota i idzie sama tam gdzie trzeba(?)
Swoją drogą Khrone też na to narzekał, tylko proponował coś odwrotnego niż ja :)
Myślę też że sprzedawanie towarów luksusowych na czarnym rynku to oszustwo i daje za duże bonusy na początku (bo ktoś ma pod nosem i wydobywa od razu, a ktoś inny nie ma i ma gorszy start). Może ceny na czarnym rynku (popyt) powinien się zwiększać w czasie gry? Tzn. że na początku byłby mały popyt na towary luksusowe (sprzedaż ich była by mało opłacalna, ale rosła by z czasem).

Pewnie trzeba coś będzie z tym zrobić...

Liosan

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: Handel między graczami
« Reply #4 on: May 07, 2013, 11:35:04 AM »
Ale jeśli czarny rynek działa na zasadzie naczyń połączonych, to jeśli np. ja sprzedam na czarnym rynku dużo drewna, to za jakiś czas cena drewna spadnie i będzie je mógł taniej kupić gracz, który ma mało drewna. Można tę tendencję jeszcze wzmacniać negocjacjami i zatrudnianiem kupców.
Z drugiej strony jak sprzedam na czarnym rynku za dużo np. żelaza, to cena żelaza tak spadnie, że powoli przestanie się opłacać sprzedawanie go na czarnym rynku i trzeba będzie wzmocnić produkcję, dystrybucję krajową i handel zagraniczny, żeby jakoś utrzymać państwo. Czarny rynek się sam zmarginalizuje.
A przecież jakoś tę grę trzeba zacząć i nie od razu nawiążemy kontakty handlowe z sąsiadami :-) W rzeczywistości też kraje najczęściej zaczynają swój rozwój od czarnego rynku, a potem się to powoli cywilizuje (albo rozlatuje). Szkoda byłoby w grze rezygnować z czarnego rynku, on w obecnym kształcie całkiem dobrze symuluje rzeczywiste procesy. Może faktycznie marże powinny szybciej spadać, ale to musi być zsynchronizowane z tym, czy da się nawiązać inne kontakty handlowe (odległości między miastami).

Offline liosan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 585
  • Kataj
    • View Profile
Re: Handel między graczami
« Reply #5 on: May 09, 2013, 12:13:39 PM »
A przecież jakoś tę grę trzeba zacząć i nie od razu nawiążemy kontakty handlowe z sąsiadami :-) W rzeczywistości też kraje najczęściej zaczynają swój rozwój od czarnego rynku, a potem się to powoli cywilizuje (albo rozlatuje).
A może podejść do tego tak, że początkowe państwa powinny mieć więcej opcji? Dać więcej rzeczy graczom na sam start. Więcej terenu zwiedzonego, jednostek, lepszy stan magazynowy, lepsze ulepszenia terenu, kontrolowana ilość rzadkich złóż w okolicy... żeby przyspieszyć start. Aktualnie sam początek gry jest nieciekawy... a powinien najbardziej wciągać, żeby mieć szansę zatrzymać graczy :)

W każdym razie, gdyby gracze miel łatwiejszy rozwój na starcie, to czarny rynek byłby mniej przydatny.

Liosan

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: Handel między graczami
« Reply #6 on: May 09, 2013, 02:45:12 PM »
A może podejść do tego tak, że początkowe państwa powinny mieć więcej opcji? Dać więcej rzeczy graczom na sam start. Więcej terenu zwiedzonego, jednostek, lepszy stan magazynowy, lepsze ulepszenia terenu, kontrolowana ilość rzadkich złóż w okolicy... żeby przyspieszyć start.

Ale w jaki sposób kontrolowana ilość rzadkich złóż w okolicy przyspieszyłaby start bez czarnego rynku?
Zanim pobudujesz miasto 12-osobowe trochę czasu minie, a zanim pobudujesz miasto 12-osobowe, w którym wylosuje Ci się popyt na rzadkie złoże z okolic stolicy, to minie jeszcze więcej czasu :-)
Mnie się wydaje że na początku gry większe znaczenie ma możliwość wyprodukowania zasobów konsumpcyjnych, na które popyt jest w każdym mieście, materiały budowlane do rozbudowy państwa, i żelazo na broń.

Trzeba powiedzieć, że na tej mapie jest coś w rodzaju kontrolowanej ilości rzadkich złóż w okolicy stolic. Nie jest po równo, ale ogólnie każdy coś w pobliżu ma (przynajmniej taki był cel).
Inną sprawą jest, że złoże złożu nierówne i np. drewno szlachetne jest mniej korzystne niż sól (mimo tej samej ceny) bo nigdzie nie wylosuje się popyt na drewno szlachetne, dopiero ewentualnie na fortepiany, których produkcja jest skomplikowana - więc nie da się go sprzedawać mieszkańcom miasta, a tylko na czarnym rynku.
Na pewno znaczenie dla "balansu" ma też, jaką ilość zasobu specjalnego da się pozyskiwać z danego rodzaju złoża oraz jak duży popyt na ten zasób losuje się w mieście.
Trudna sytuacja może faktycznie być w lokacji Misir, bo tam ze względu na mniejszą ilość karczowania lasu faktycznie zasoby specjalne są trochę oddalone - i chyba w związku z tym barbarzyńcy utrudnili do nich dostęp. Z kolei dla pokonania barbarzyńców potrzebne są piki czyli żelazo (łuki są dobre dla obrony, gorsze do ataku).
Trudna sytuacja pod względem zasobów specjalnych może też być w lokacji Germania. To jest praktycznie taki sam start, jak ja miałam w 0.75 - trudno zacząć bo karczowanie i brak drogich zasobów, da się długo grać (pełno drewna i gliny, która potem przydaje się do budynków zaawansowanych).
Ogólnie wszystko to powinno dawać się zbilansować przez handel. Ktoś ma nadmiar, ktoś niedobór - i dogadują się. Czarny rynek służy wbrew pozorom do tego samego, tylko jeszcze z marżą.

Po wprowadzeniu handlu prawdopodobnie będzie się opłacać nastawianie państw na konkretny profil produkcji (teraz opłacalna jest samowystarczalność).

Dla handlu między graczami realizowanego za pomocą handlarzy tragarzy / karawan może mieć znaczenie szybkość poruszania się tych jednostek, zwłaszcza po trudniejszych terenach.
« Last Edit: May 09, 2013, 09:26:15 PM by hydro »

Offline liosan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 585
  • Kataj
    • View Profile
Re: Handel między graczami
« Reply #7 on: May 09, 2013, 03:13:27 PM »
Ale w jaki sposób kontrolowana ilość rzadkich złóż w okolicy przyspieszyłaby start bez czarnego rynku?
Hm, no to prawda, nie ma bezpośredniego przełożenia. Ale to jest ostatnia z rzeczy które wymieniłem - jeśli będą pozostałe, łatwiej będzie rozbudować się, a potem znaleźć innego gracza i zacząć handlować. Tylko właśnie

Trzeba powiedzieć, że na tej mapie jest coś w rodzaju kontrolowanej ilości rzadkich złóż w okolicy stolic. Nie jest po równo, ale ogólnie każdy coś w pobliżu ma (przynajmniej taki był cel). Inną sprawą jest, że złoże złożu nierówne i np. drewno szlachetne jest mniej korzystne niż sól.
W nowej wersji pomocnika będzie można zanalizować, ile kto ma popytu na który towar luksusowy i ile to przychodu przynosi. To jest już zaimplementowane, tylko czeka na przejrzenie i wdrożenie (i poprawki wydajnościowe) zmian w API :) Ale już w tej wersji pomocnika widać, że nikt nie produkuje fortepianów. Ani nawet nie szkoli rzemieślnika w tym celu.

Trudna sytuacja może faktycznie być w lokacji Misir, bo tam ze względu na mniejszą ilość karczowania lasu faktycznie zasoby specjalne są trochę oddalone - i chyba w związku z tym barbarzyńcy utrudnili do nich dostęp. Z kolei dla pokonania barbarzyńców potrzebne są piki czyli żelazo (łuki są dobre dla obrony, gorsze do ataku).
Trudna sytuacja pod względem zasobów specjalnych może też być w lokacji Germania.
Germania nie ma żadnych zasobów na składzie, Misir ma dostęp do słoni, kamieni i hebanu. Oczywiście Germania jest dużo mniej rozwinięta.

Bez żelaza nie ma narzędzi ani jednego z dwóch droższych towarów podstawowych. To jest trudniej zastąpić niż piki.

Po wprowadzeniu handlu prawdopodobnie będzie się opłacać nastawianie państw na konkretny profil produkcji (teraz opłacalna jest samowystarczalność).
Jak zaczniemy obserwować w grze efekt przewagi komparatywnej, to znaczy że handel między graczami działa :D

Liosan

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: Handel między graczami
« Reply #8 on: May 09, 2013, 07:12:29 PM »
Macie rację, czarny rynek psuje trochę mechanikę. Nie jestem jeszcze pewien co z tym trzeba zrobić.

Być może po dodaniu nowych ficzerów np. handlu między graczami / barbarzyńcami okaże się, że czarny rynek jest zbędny, albo że jego rola uległa zmianie. Dlatego poczekam teraz na rozwój sytuacji, los czarnego rynku będzie rozstrzygnięty w przyszłości :).

Troll