Author Topic: Cottoniana 0.8 - dyskusje  (Read 10593 times)

Offline liosan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 585
  • Kataj
    • View Profile
Re: Cottoniana 0.8 - dyskusje
« Reply #15 on: April 19, 2013, 03:52:20 PM »
Nie wiem czy ktoś już walczył z jakimiś barbarzyńcami, ale postanowiłem zrobić symulację - ilu łuczników trzeba wysłać, żeby zdobyć miasto?

Nasz cel to Roxolani, dość małe miasto barbarzyńców, 5-ludkowe, bez muru, usytuowane na pagórkach. Garnizon to łucznik i lekki kawalerzysta, poziom 1, ufortyfikowani i (domyślam się) w pełni zdrowi. Założyłem że my jesteśmy kiepsko rozwiniętym państwem, które jest w stanie wystawić jedynie łuczników.

Wynik symulacji jest taki, że potrzeba sześciu łuczników żeby mieć szansę zdobyć takie miasto, a dopiero siedmiu daje gwarancję żę się uda... z dużymi stratami oczywiście.

Kurde, to jest ciężka sprawa taką armię wystawić :/ 7miu łuczników to 1400 drewna, które trzeba przerobić na krótkie łuki (wprawny łuczarz w domu cieśli daje 6 łuków/h, czyli zajmie to jakieś 5 dni), wystawić siedmiu ludków (w tej chwili dla mnie to 10% populacji), i to wszystko pójdzie na straty po to żeby się pozbyć raczej małego miasta. Widziałem też miasto wielkości 9, w którym był mur i 5 jednostek... niestety, nie zanotowałem jakich, ale przyjemnie to oni nie wyglądali.

Inna sprawa, że użycie 10 zamiast 7 łuczników powoduje, że conajmniej 7 przeżyje. Czyli trzeba mieć sporą przewagę, żeby nie ponosić strat :)

No nic, na razie to tylko takie symulacje, chociaż chętnie usłyszę Wasze przemyślenia. A sam walki zacznę pewnie z jeszcze mniejszym miastem (wielkości 3) :)

Liosan
« Last Edit: April 19, 2013, 03:55:21 PM by liosan »

Offline Khrone

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 276
  • Szwecja (222)
    • View Profile
Re: Cottoniana 0.8 - dyskusje
« Reply #16 on: April 19, 2013, 04:35:41 PM »
U mnie w królestwie ciężko - pustki w skarbcu prowadzą do podnoszenia podatków co pociąga za sobą wzrost niezadowolenia :( Aktualnie  w stolicy mam jakieś 25% poparcia (BTW. wojsko nie zwiększa zadowolenia w mieście). Jak wiadomo smutki najlepiej zapić - wybudowałem odpowiedni budynek, wykopałem pola chmielu... zbudowałem Dom Winiarza a nie Dom Piwowara i trzeba rozbierać i wybudować od nowa :< To trochę mnie zdenerwowało - nie mógłby być to jednak jeden budynek? Co tam jeszcze... zdobyłem dostęp do surowca luksusowego (kamienie szlachetne) wkrótce problemy pustego skarbca zostaną rozwiązane :)

@Liosan: zgadzam się z tobą że miasta dają za duże bonusy. Z drugiej strony gdy łuczników zamienisz na pikinierów to straty są znacznie mniejsze i nawet w najgorszym wypadku wygrasz bitwę. Po prostu trzeba dobierać jednostki do przeciwników :) Może też warto dodać jakiś bonus przeciw barbarzyńcom (np. +25% lub obliczany na podstawie ilości krzyży produkowanej przez państwo?)

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: Cottoniana 0.8 - dyskusje
« Reply #17 on: April 19, 2013, 06:07:14 PM »
W sprawie barbarzyńców - jak dodam rozkaz trenuj, to za kasę będzie można wyszkolić wojowników do 4 poziomu. Będzie już troche łatwiej.

Druga sprawa jest taka, że łucznicy raczej nie nadają się do atakowania miast, szczególnie gdy atakują konnice.

Dwóch konnych i pikinier radzą sobie już całkiem ładnie szczególnie gdy się ich trochę podszkoli.

Co do browaru i piwiarni - w sumie się zgadzam, za dużo trochę tych domków się porobiło. Może to głupie, ale dużym problemem jest to, że nie bardzo wiem jak nazwać taką browaro-winiarnie. W końcu trzeba uzasadnić istnienie takiego budynku jakoś. Może macie pomysły ...

Troll

Offline liosan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 585
  • Kataj
    • View Profile
Re: Cottoniana 0.8 - dyskusje
« Reply #18 on: April 19, 2013, 08:56:13 PM »
Co do browaru i piwiarni - w sumie się zgadzam, za dużo trochę tych domków się porobiło. Może to głupie, ale dużym problemem jest to, że nie bardzo wiem jak nazwać taką browaro-winiarnie. W końcu trzeba uzasadnić istnienie takiego budynku jakoś. Może macie pomysły ...
Nazwij go "gorzelnia", przynajmniej będzie sprawiedliwie nie pasować do obu ;)

Liosan

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: Cottoniana 0.8 - dyskusje
« Reply #19 on: April 19, 2013, 09:17:36 PM »
Albo meta :). A tak na poważnie nie jestem chyba do końca przekonany. Choć z drugiej strony takie wino albo piwo też dało by się destylować.

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: Cottoniana 0.8 - dyskusje
« Reply #20 on: April 19, 2013, 09:53:38 PM »
Wynik symulacji jest taki, że potrzeba sześciu łuczników żeby mieć szansę zdobyć takie miasto, a dopiero siedmiu daje gwarancję żę się uda... z dużymi stratami oczywiście.

Ale jak na takie samo miasto i z takim samym szczęściem -20% wyślesz 2 łuczników pod osłoną 6 nieuzbrojonych wojowników, to łucznicy przeżywają. Samych wojowników potrzeba dziewięciu (albo ośmiu przy szczęściu -15%). Taka taktyka "mięsa armatniego" dla państw, które mają za mało zasobów i za dużo mieszkańców. Ale sprawdzała się w historii ;-/ 

Offline liosan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 585
  • Kataj
    • View Profile
Re: Cottoniana 0.8 - dyskusje
« Reply #21 on: April 21, 2013, 09:03:01 AM »
Podniosłem trzecie miasto do poziomu 13 mieszkańców, i po raz trzeci wylosowałem w nim ten sam towar luksusowy - sól. Do której oczywiście nie mam nawet odrobiny dostępu :/ Ciekawe, jakie mam szanse wylosować dobro które jestem w stanie zdobyć... albo chociaż zobaczyć odmianę w postaci popytu na kość słoniową :)

Liosan

Offline Khrone

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 276
  • Szwecja (222)
    • View Profile
Re: Cottoniana 0.8 - dyskusje
« Reply #22 on: April 21, 2013, 11:20:46 AM »
Właśnie zauważyłem że jestem posiadaczem największego miasta w grze - moja stolica Fustat liczy sobie 21 mieszkańców :) Drugi jest Xian liosana z 16 mieszkańcami. Pozatym powoli wychodzę z problemów finansowych (rozpijam ludność stolicy :/) i buduję drugie miasto >12 mieszkańcow.

Jak wyglądają u was talenty? U mnie jest to: Charyzma 5/10, Finanse 7/10, Inteligencja 8/10, Mądrość 3/10.

Offline liosan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 585
  • Kataj
    • View Profile
Re: Cottoniana 0.8 - dyskusje
« Reply #23 on: April 21, 2013, 12:17:59 PM »
Jak wyglądają u was talenty? U mnie jest to: Charyzma 5/10, Finanse 7/10, Inteligencja 8/10, Mądrość 3/10.
Charyzma 4, Finanse 3, Mądrość 3, Negocjacje 9 (sprzedaż ambry to moje główne źródło dochodów :P), Inteligencja 4, Kartografia 5. Aktualne doświadczenie - 14481, +57/H.

Poza tym właśnie uruchomiłem produkcję desek pełną parą - 10 na godzinę, powinno niedługo podskoczyć do 12 wraz ze wzrostem doświadczenia :) Niestety produkcja cegieł ciurka, trzeba do innego miasta przenieść...

Liosan

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: Cottoniana 0.8 - dyskusje
« Reply #24 on: April 21, 2013, 03:58:54 PM »
Jak wyglądają u was talenty? U mnie jest to: Charyzma 5/10, Finanse 7/10, Inteligencja 8/10, Mądrość 3/10.
Charyzma 4, Finanse 3, Mądrość 3, Negocjacje 9 (sprzedaż ambry to moje główne źródło dochodów :P), Inteligencja 4, Kartografia 5. Aktualne doświadczenie - 14481, +57/H.

Charyzma 3, Finanse 4, Mądrość 2, Negocjacje 6, Inteligencja 10, Kartografia 1.  Dalej eksperymentuję z wioskami i okazało się, że z danego miasta można eksploatować też pola odległe o 2 od niego a o 1 od innego miasta (niezależnie od istnienia wiosek).
« Last Edit: April 21, 2013, 05:47:07 PM by hydro »

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: Cottoniana 0.8 - dyskusje
« Reply #25 on: April 21, 2013, 04:31:27 PM »
@Hydro - zgadza się, miasta działają jak wioski i mogą rozszerzać zasięg innych miast.

Offline liosan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 585
  • Kataj
    • View Profile
Re: Cottoniana 0.8 - dyskusje
« Reply #26 on: April 22, 2013, 06:55:26 PM »
Właśnie zauważyłem że jestem posiadaczem największego miasta w grze - moja stolica Fustat liczy sobie 21 mieszkańców :) Drugi jest Xian liosana z 16 mieszkańcami. Pozatym powoli wychodzę z problemów finansowych (rozpijam ludność stolicy :/) i buduję drugie miasto >12 mieszkańcow.
No, dzisiaj to konkurencja inaczej wygląda - Fustat ma 20 mieszkańców, a na drugiej pozycji jest Kirinyaga, stolica Suahili :) Swoją drogą świetnie zaopatrzona - monitor podaży w pomocniku podaje, że są tam wszystkie 4 towary podstawowe. Nieźle, bioraąc pod uwagę że Suahili ma tylko 2  miasta :) A jaka ekonomia - dochód +63 przy podatkach 40%, stan kasy 15000 - impressive :)

Liosan

Offline majsin

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 96
    • View Profile
Re: Cottoniana 0.8 - dyskusje
« Reply #27 on: April 22, 2013, 08:54:15 PM »
Dzięki za dobre słowa. Idę jak zwykle na jakość niż na ilość, ponieważ z wrodzonej leniwości i braku czasu nie chcę mieć zbyt dużo miast. Nowy system wiosek doskonale zmniejszył ilość pracy na miastach i pozwolił tworzyć efektywne duże miasta. Staram się zaspokajać jak najwięcej potrzeb w jak najwyższym stopniu (większość z tych 4 dóbr produkuje na 100% zapotrzebowania). Największym moim problem jest produkcja kłód - leży ona i kwiczy. To jest w sumie największy cel tego drugiego miasta, żeby ten stan rzeczy naprawić, ale musi to poczekać aż rozszerzę jej zasięg i zbuduje kilka rzeczy wkoło (narazie to drugie miasto produkuje tylko kilka desek i jedzenia), co idzie powoli biorąc pod uwagę jak mało czasu poświęcam grze. Wielkość Kirinyagi planuje na niewiele ponad 20 ludu. A kasy nigdy za mało :P

Zauważyłem w ogóle, że mnie odwiedziłeś :) Wino jest, możesz wpadać do stolicy.
« Last Edit: April 22, 2013, 09:01:03 PM by majsin »

Offline liosan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 585
  • Kataj
    • View Profile
Re: Cottoniana 0.8 - dyskusje
« Reply #28 on: April 22, 2013, 09:40:37 PM »
No, ja już odwiedziłem sporo królestw, brakuje mi tylko Misiru i Alby żeby mieć kompletny wywiad :)

A do mnie zawędrował troll, z pobliskiej Jakucji. W sumie mogę mu ułatwić zadanie i pokazać, jak wygląda moja okolica po przejściu przez nią ekipy 20-tu pomocników :) Te grupy jednostek to jednak pomagają w zarządzaniu, nie ma co... Oprócz aktualnego załączam jeszcze poprzednie screeny, można sobie porównać postępy :)

Liosan

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: Cottoniana 0.8 - dyskusje
« Reply #29 on: April 23, 2013, 10:10:27 PM »
Cześć

To ja też pochwale się królestwem :). Jak widać mam dwa miasta, jedynym zasobem specjalnym do jakiego mam dostęp to drewno szlachetne. Powoli ruszam do przodu, niestety miałem sporo lasów do wycięcia i mój początkowy rozwój był dość wolny. Mam już zapewnioną produkcje cegieł i desek więc mogę budować poważniejsze budynki.

Co do samej gry, moim zdaniem model rozgrywki zmienił się na lepsze. Łatwiej jest zarządzać nowymi miastami. Nie trzeba stawiać super wielu miast tylko po to, żeby zająć teren. Chyba mam podobne odczucia co Majsin.

@Liosan - masz imponujące królestwo, aż miło pozwiedzać.

pozdrawiam
Troll