Author Topic: cottoniana - zapisy  (Read 4869 times)

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
cottoniana - zapisy
« on: March 12, 2013, 06:52:06 PM »
Jak w temacie, temat z zapisami na lokacje początkowe. Mapa została wykonana przez Hydro, jest wzorowana na jednej ze średniowiecznych map świata. Kilka elementów mapy zostało zmienionych ze względu na brak statków (np. Gibraltar został zasypany)

Lokacje początkowe:
1. Kataj - Liosan
2. India - Andurin
3. Suahili - Majsin
4. Tatarlar
5. Saraceni - PJG
6. Jakucja - Troll
7. Altin Orda - Hydro
8. Judea
9. Kanaan - Kryzoo
10. Sklaveni
11. Bizancjum
12. Misir - Khrone
13. Germania - Sobierajlukasz
14. Galia
15. Alba - Seweryn
16. Mauretania

EDIT: Hydro zrobiła miniaturę mapy z zaznaczonymi lokacjami początkowymi
« Last Edit: April 04, 2013, 05:19:18 PM by troll »

Offline liosan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 585
  • Kataj
    • View Profile
Re: cottoniana - zapisy
« Reply #1 on: March 12, 2013, 08:46:41 PM »
To ja się piszę na Kataj :) To Chiny, prawda?

Liosan

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: cottoniana - zapisy
« Reply #2 on: March 12, 2013, 09:25:18 PM »
To ja się piszę na Kataj :) To Chiny, prawda?

Tak, ale takie bardziej z opowieści niż ze zdjęć satelitarnych ;-)

Offline majsin

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 96
    • View Profile
Re: cottoniana - zapisy
« Reply #3 on: March 12, 2013, 10:46:21 PM »
Można by było zobaczyć tą mapę?

Offline Andurin

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 93
    • View Profile
Re: cottoniana - zapisy
« Reply #4 on: March 12, 2013, 11:18:03 PM »
Piszę się na testowanie ;)

Może być po kolei - India :)

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: cottoniana - zapisy
« Reply #5 on: March 13, 2013, 12:41:16 PM »
Można by było zobaczyć tą mapę?

Jeżeli chcecie mogę ją pokazać (albo chociaż miniaturę). Nie pokazujej jej, bo nie chcę robić spoilerów

Offline liosan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 585
  • Kataj
    • View Profile
Re: cottoniana - zapisy
« Reply #6 on: March 13, 2013, 12:53:42 PM »
Jeżeli chcecie mogę ją pokazać (albo chociaż miniaturę). Nie pokazujej jej, bo nie chcę robić spoilerów
Ja strzelałem w ciemno :P Mniej-więcej położenie geograficzne Chin względem reszty świata ogarniam, i mam nadzieję że będę startował tak jak lubię - mając bezpieczny jeden front, a przeciwników tylko z jednej strony :)

Liosan

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: cottoniana - zapisy
« Reply #7 on: March 13, 2013, 01:20:57 PM »
Zacznijmy tak: pierwowzór wygląda jak na screenie. Można o nim poczytać  tutaj.

Mapę tę wybrałam, ponieważ ma relatywnie dużo lądu, a na morzach na razie nie da się grać.

Kształt lądów na pierwotnej mapie jest taki jak sobie kartograf wyobrażał - czyli najlepiej odwzorowane i większe niż w rzeczywistości są okolice Morza Śródziemnego. "Krańce świata" czyli na przykład Chiny - są mniejsze niż w rzeczywistości.


Offline liosan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 585
  • Kataj
    • View Profile
Re: cottoniana - zapisy
« Reply #8 on: March 13, 2013, 01:49:04 PM »
Zacznijmy tak: pierwowzór wygląda jak na screenie. Można o nim poczytać  tutaj.
Fajowe :) Po chwili google'ania znalazłem taką wersję, przerysowaną (długopisem?) z wyraźniejszymi napisami niż oryginał. Można znaleźć gdzie są Mauritania oraz Sklavi, ale mojego Kataju to nie widzę :) Pewnie tam na górze obok Indii, gdzie się lew panoszy ;)

Liosan

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: cottoniana - zapisy
« Reply #9 on: March 13, 2013, 02:26:26 PM »
(...) mojego Kataju to nie widzę :) Pewnie tam na górze obok Indii, gdzie się lew panoszy ;)

Tak, właśnie tam jest Kataj :-)

---

Nie zawsze lokacje początkowe są dokładnie w tych miejscach, co odpowiadające im nazwy na wersji zalinkowanej przez Liosana. Chodziło mi o to, żeby z każdej lokacji dało się zacząć rozgrywkę - dlatego są pewne odstępstwa od tego, gdzie dany lud żył według pierwotnej mapy. Częściej są w okolicach, żeby z danej lokacji dało się wystartować. Na przykład Mauretanię na mojej wersji przesunęłam bliżej morza.

Przy określaniu miejsc na lokacje początkowe kierowałam się tym, żeby wszędzie było drewno, jedzenie i kierunki rozwoju - bo bez tego nie da się zacząć. Tam gdzie zasobów jest więcej, lokacje są ustawione bliżej siebie, a tam gdzie zasobów jest mniej (np. blisko pustyni) - oddalone od siebie.

Lokacje położone pośrodku lądu są bliżej siebie niż lokacje położone przy krańcach lądu. Bo te pośrodku lądu mają więcej możliwych kierunków rozwoju.

---

Co jeszcze zmieniłam względem pierwowzoru - żeby dało się grać, połączyłam lądy, które na pierwotnej mapie (a czasem i w rzeczywistości) połączone nie były. Na przykład da się przejść z Wysp Brytyjskich na kontynent.  Nie powinno być pułapek bez wyjścia.

Zmienione są niektóre kształty lądów (i mórz), żeby jak najlepiej wykorzystać dostępną powierzchnię, przy jednoczesnym zachowaniu charakteru mapy.
Na przykład Półwysep Skandynawski połączyłam z kontynentem - na pierwotnej mapie jest oddzielony.

Mapa jest mniejsza niż Mapa Europy,  na której rozgrywamy 0.75 - więc warto było maksymalnie wykorzystać dostępną powierzchnię.
Dotyczy to także terenów na lądzie - nie powinno być nieprzebytych bagien, nie dających się pokonać gór, ani dużych obszarów pustynnych. Tereny są urozmaicone. Nie zawsze zgodnie z rzeczywistością, chociaż mam nadzieję, że w miarę sensownie.

---

Zdaję sobie sprawę, że wybieranie lokacji "w ciemno" na nieznanej mapie jest ryzykowne. Majsin - dzięki za wyrażenie ważnych wątpliwości, Liosan i Andurin - dzięki za zaufanie.

Nie jestem przekonana do pokazania pełnej wersji mapy, bo znika wtedy ważny element gry - odkrywanie. Ale w razie czego - zostawiam to do decyzji Trolla.

Spróbuję natomiast przygotować wersję uproszczoną mapy, która pozwoli zorientować się ogólnie, ale nie pokaże wszystkich szczegółów.

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: cottoniana - zapisy
« Reply #10 on: March 13, 2013, 11:16:11 PM »
Można by było zobaczyć tą mapę?

Hydro zrobiła dla nas enigmatyczną miniaturę mapy z oznaczonymi lokacjami początkowymi. Może być coś takiego?

To nie jest tak, że chcę z tej mapy robić wielką tajemnicę, jeżeli wolicie zobaczyć ją w całości, też to mogę ją pokazać. Pytanie tylko, czy nie popsuje wam to zabawy z eksploracją. Ja wolałbym nie znać mapy, ale niestety nie mam takiej możliwości :).

pozdrawiam
Troll

Offline liosan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 585
  • Kataj
    • View Profile
Re: cottoniana - zapisy
« Reply #11 on: March 14, 2013, 08:44:15 AM »
To nie jest tak, że chcę z tej mapy robić wielką tajemnicę, jeżeli wolicie zobaczyć ją w całości, też to mogę ją pokazać. Pytanie tylko, czy nie popsuje wam to zabawy z eksploracją. Ja wolałbym nie znać mapy, ale niestety nie mam takiej możliwości :).
Też wolę nie znać mapy :) Miniatura może powinna być, żeby prościej było wybierać lokacje startowe (choć ja jestem zadowolony).

A wysłałeś już maila na swoją spam-listę do wszystkich starych graczy, że zapraszamy na zapisy?

Dotyczy to także terenów na lądzie - nie powinno być nieprzebytych bagien, nie dających się pokonać gór, ani dużych obszarów pustynnych.
A to ciekawe, jak ja projektowałem mapę (nic z niej wyszło, ale miałem pomysł ;)) to próbowałem używać pasm gór, pustyń i mórz żeby "tunelować" rozgrywkę - żeby stworzyć wyraźnie cenne miejsca na mapie (zarówno pod względem zasobów jak i pozycji taktycznej), o które walka toczyłaby się w naturalny sposób. Myślałem, że zbyt dużo otwartej przestrzeni może powodować "rozłażenie", "rozmycie" gry. Ale widać co człowiek to podejście :)

Liosan

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: cottoniana - zapisy
« Reply #12 on: March 14, 2013, 01:53:38 PM »
Dotyczy to także terenów na lądzie - nie powinno być nieprzebytych bagien, nie dających się pokonać gór, ani dużych obszarów pustynnych.
A to ciekawe, jak ja projektowałem mapę (nic z niej wyszło, ale miałem pomysł ;)) to próbowałem używać pasm gór, pustyń i mórz żeby "tunelować" rozgrywkę - żeby stworzyć wyraźnie cenne miejsca na mapie (zarówno pod względem zasobów jak i pozycji taktycznej), o które walka toczyłaby się w naturalny sposób. Myślałem, że zbyt dużo otwartej przestrzeni może powodować "rozłażenie", "rozmycie" gry. Ale widać co człowiek to podejście :)

Myślę, że tutaj decydujące znaczenie ma wielkość mapy. Im większa mapa, tym bardziej celowe jest tunelowanie jej blokadami terenowymi i tworzenie enklaw bogatych w zasoby, żeby tak jak piszesz, gra się nie "rozmyła". Największą rolę blokującą mają góry - koszt ruchu jest ogromny, nie da się wjechać jednostką konną i nic się nie da z nimi zrobić (bo z np. pagórków dżunglowych można wyciąć dżunglę i uzyskać pagórki, z morza można pozyskiwać jedzenie - a z gór nic). Szerokie pasma górskie bardzo by zmniejszyły efektywną powierzchnię przygotowanej przeze mapy - ale to nie znaczy, że na żadnej mapie nie powinno ich być :-)

Natomiast tunelowanie zbiornikami wodnymi jak najbardziej występuje na tej mapie, choć nie wszędzie w jednakowym stopniu.

Offline sobierajlukasz

  • Newbie
  • *
  • Posts: 27
    • View Profile
Re: cottoniana - zapisy
« Reply #13 on: March 15, 2013, 01:54:11 PM »
Germania

proszę:)

niech się dzieje:)

Offline liosan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 585
  • Kataj
    • View Profile
Re: cottoniana - zapisy
« Reply #14 on: March 15, 2013, 02:11:54 PM »
O, teraz obejrzałem ten plik co załączyłeś, troll. Fajna ta mapa :) Jeśli będziesz szukał testerów na warsztacie czy gdzieś, to nie zapomnij jej pokazać, wygląda intrygująco :)

Liosan