Author Topic: Pierwsza mapa  (Read 3559 times)

Offline hubtus

  • Newbie
  • *
  • Posts: 45
    • View Profile
Pierwsza mapa
« on: October 20, 2014, 08:29:23 PM »
Hej! Minął już równy miesiąc od kiedy po raz pierwszy zacząłem swoja przygodę z edytorem Gizarmy i chciałbym wam przedstawić moje pierwsze większe dzieło, które co prawda jest jeszcze dokończone, ale niewiele już do końca brakuje :). Chciałbym również poznać wasze opinie na temat tej mapy? Watro nad nią jeszcze trochę popracować, czy raczej nie ma co się nad nią męczyć i lepiej spróbować zrobić coś nowego?
Tutaj macie podgląd ogólny mapy:
Z kolei tutaj główne skupiska surowców luksusowych:
« Last Edit: October 20, 2014, 10:48:08 PM by hubtus »

Offline Siemak

  • Newbie
  • *
  • Posts: 42
    • View Profile
Re: Pierwsza mapa
« Reply #1 on: October 20, 2014, 09:59:59 PM »
Linki nie pokazują obrazków :(


Offline hubtus

  • Newbie
  • *
  • Posts: 45
    • View Profile
Re: Pierwsza mapa
« Reply #2 on: October 20, 2014, 10:48:45 PM »
Poprawiłem linki. Teraz już powinno działać.

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: Pierwsza mapa
« Reply #3 on: October 20, 2014, 11:08:03 PM »
Mapa całkiem fajna. Poprawił bym jeszcze brzegi mórz i rzek. Ilu graczy przewidujesz, bo mapka jest całkiem spora.

Tak poza tym - obecnie mapka była by dość trudna. Dość mało łąk i czarnoziemów, które zazwyczaj są motorem rozwoju.

Offline lethern

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 52
    • View Profile
Re: Pierwsza mapa
« Reply #4 on: October 20, 2014, 11:15:35 PM »
Jednak mapa bez osad wygląda smutno
Gdybym uciął górny pasek (najwyższy gdzie są w zasadzie lasy i góry), to wygląda ok, można sobie powiedzieć że taka kraina mogłaby gdzieś (np. w gierce) istnieć, choć są miejscami kawałki gdzie gracz pewnie by się nudził (np. w środku pustyni ;) )

Quote
czy raczej nie ma co się nad nią męczyć i lepiej spróbować zrobić coś nowego?
To raczej zależy od Ciebie, co Ci sprawia frajdę

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: Pierwsza mapa
« Reply #5 on: October 21, 2014, 03:54:00 PM »
Mapa wygląda całkiem fajnie :-) Jak gdyby fragment wybrzeża Morza Śródziemnego. Widzę że są przejścia dla konnych przez góry, dobrze. Tereny są całkiem zróżnicowane (wszelkie rodzaje lasów).
Ale nigdzie nie widzę słonecznych stoków (a przydają się do uprawy winogron).

Statystyki, ile jakiego terenu Ci się wygenerowało masz w pliku  \\...\kompilator-map\output\map\log\climate-stats.txt
Możesz sprawdzać też rozkład terenów w uproszczonym widoku w pliku \\...\kompilator-map\output\map\log\climate.png . W załączniku masz "ściągę", który kolor odpowiada któremu terenowi (mam nadzieję że nie straciła aktualności, postaram się to jeszcze sprawdzić).

Widzę czerwone kropki, czyli używałeś programu "Rzeki"?

Zastanawiam się, gdzie chciałbyś zrobić lokacje startowe? Bo od tego będzie zależeć, co ewentualnie dalej można robić z tą mapą. Czy masz jakiś specjalny plan, co miałoby się dziać na pustyni?


Offline hubtus

  • Newbie
  • *
  • Posts: 45
    • View Profile
Re: Pierwsza mapa
« Reply #6 on: October 22, 2014, 12:54:52 PM »
Mapa całkiem fajna. Poprawił bym jeszcze brzegi mórz i rzek. Ilu graczy przewidujesz, bo mapka jest całkiem spora.
Nad brzegami mórz i rzek obecnie pracuję. A co do liczby graczy to myślałem nad ośmioma. Trzech w dolnej części mapy i 4-5 w górnej. Jednakże w tej kwestii chętnie wysłuchałbym twojej propozycji i Hydro, gdyż kilka map już do Gizarmy wprowadziliście i lepiej ode mnie orientujecie się jak wygląda sprawa zajmowanego terytorium przez graczy.  8)

Tak poza tym - obecnie mapka była by dość trudna. Dość mało łąk i czarnoziemów, które zazwyczaj są motorem rozwoju.
W czasie tworzenia mapy założyłem, że nie dam dużej ilości czarnoziemów i łąk, tak aby gracze w dolnej części mapy nie byli zbyt pokrzywdzeni z powodu mniej żyznego terytorium.  Zastanawiam się jednak czy przypadkiem nie jest za mało pól dżungli na mapie. Nie dostarcza ona zbyt wiele drewna, więc obawiam się, że w tej sawannowej części  graczom non-stop będzie brakować drewna.

Jednak mapa bez osad wygląda smutno
Gdybym uciął górny pasek (najwyższy gdzie są w zasadzie lasy i góry), to wygląda ok, można sobie powiedzieć że taka kraina mogłaby gdzieś (np. w gierce) istnieć, choć są miejscami kawałki gdzie gracz pewnie by się nudził (np. w środku pustyni ;) )
Górną część mapy zamierzam trochę przerobić. Przede wszystkim zmniejszyć lekko zalesienie oraz bagienność terenu.

Mapa wygląda całkiem fajnie :-) Jak gdyby fragment wybrzeża Morza Śródziemnego. Widzę że są przejścia dla konnych przez góry, dobrze. Tereny są całkiem zróżnicowane (wszelkie rodzaje lasów).
Na morzu śródziemnym trochę się inspirowałem:).

Ale nigdzie nie widzę słonecznych stoków (a przydają się do uprawy winogron).
Zasadniczo to nie wstawiłem ich z dwóch powodów.
1. Nie za bardzo pasowały mi do mapy, a nie są one jednak niezbędne.
2. Wydaje mi się, że muszą one występować w sporych skupiskach, aby miały sens, gdyż piwowar i wytwórca trunków, jednak korzystają z różnych surowców i łatwiej jest uzbierać jednak ten chmiel, niż taką samą ilość winogron.

Widzę czerwone kropki, czyli używałeś programu "Rzeki"?
Tak. Obecnie jak pisałem powyżej pracuje nad brzegami mórzi i granicami rzek.

Zastanawiam się, gdzie chciałbyś zrobić lokacje startowe? Bo od tego będzie zależeć, co ewentualnie dalej można robić z tą mapą. Czy masz jakiś specjalny plan, co miałoby się dziać na pustyni?
Tak jak pisałem powyżej liczę na twoją opinie. Postaram się w przeciągu tego tygodnia wrzucić mniej więcej pola na miejsca startowe, jakie uważam za sensowne.

A co do statystyk, to od czasu do czasu na nie patrzę, jednak głównie posiłkuje się plikiem climate.png Fajnie, że wrzuciałaś legendę klimatu;).

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: Pierwsza mapa
« Reply #7 on: October 22, 2014, 11:45:54 PM »
Nad brzegami mórz i rzek obecnie pracuję. A co do liczby graczy to myślałem nad ośmioma. Trzech w dolnej części mapy i 4-5 w górnej. Jednakże w tej kwestii chętnie wysłuchałbym twojej propozycji i Hydro, gdyż kilka map już do Gizarmy wprowadziliście i lepiej ode mnie orientujecie się jak wygląda sprawa zajmowanego terytorium przez graczy.  8)

Czy taka ilość jest dobra - to jest trudno powiedzieć. Każdy ma trochę inne zdanie na ten temat, prawdopodobnie zależnie od osobistego stylu rozgrywki. Trzeba eksperymentować ;-)

Trochę też zależy od tego, ilu barbarzyńców chcesz umieścić na tej mapie - bo oni także zajmują teren.

W czasie tworzenia mapy założyłem, że nie dam dużej ilości czarnoziemów i łąk, tak aby gracze w dolnej części mapy nie byli zbyt pokrzywdzeni z powodu mniej żyznego terytorium.  Zastanawiam się jednak czy przypadkiem nie jest za mało pól dżungli na mapie. Nie dostarcza ona zbyt wiele drewna, więc obawiam się, że w tej sawannowej części  graczom non-stop będzie brakować drewna.

Będzie brakować. Drewna i gliny. Może to bardzo spowolnić ich rozwój, ponieważ są to materiały budowlane.

Co można na to poradzić - np.
- dać na dżunglach możliwość wystąpienia drewna szlachetnego (heban to aż +4 drewna szlachetnego)
- wytworzyć enklawy zawierające lasy liściaste - przy Twoim sposobie robienia map klimatu powinno być to całkiem możliwe
- dać sawannowym ludom większość zasobów szlachetnych, żeby kupili sobie za nie drewno i glinę

Górną część mapy zamierzam trochę przerobić. Przede wszystkim zmniejszyć lekko zalesienie oraz bagienność terenu.

Możesz też od razu wytwarzać miejsca na lokacje startowe - czyli skupiska pól, na których można bez karczowania pozyskiwać żywność, glinę, oraz żeby był też dobry las w zasięgu.

Ale nigdzie nie widzę słonecznych stoków (a przydają się do uprawy winogron).
Zasadniczo to nie wstawiłem ich z dwóch powodów.
1. Nie za bardzo pasowały mi do mapy, a nie są one jednak niezbędne.
2. Wydaje mi się, że muszą one występować w sporych skupiskach, aby miały sens, gdyż piwowar i wytwórca trunków, jednak korzystają z różnych surowców i łatwiej jest uzbierać jednak ten chmiel, niż taką samą ilość winogron.

No tak, byłyby niezbędne tylko, gdyby wino i piwo były osobnymi zasobami - wtedy handel wymienny trunkami też mógłby mieć miejsce ;-)

Widzę czerwone kropki, czyli używałeś programu "Rzeki"?
Tak. Obecnie jak pisałem powyżej pracuje nad brzegami mórzi i granicami rzek.

Super.

Offline Kryzoo

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Posts: 201
    • View Profile
Re: Pierwsza mapa
« Reply #8 on: November 19, 2014, 06:31:56 PM »
Mam taką uwagę, że drewno jest jednym ze strategicznych surowców, a obszary na południu mają do dyspozycji tylko mało wydajne palmy. Wiadomo, pustynia. Ale są z tego powodu poszkodowani. Hutnictwo, kowalstwo, cegielnia wymagają dużo drewna. Czy coś w ogóle jest w stanie ten deficyt zrównoważyć? Wydaje mi się, że nie.

Offline hubtus

  • Newbie
  • *
  • Posts: 45
    • View Profile
Re: Pierwsza mapa
« Reply #9 on: November 19, 2014, 08:12:21 PM »
Chwilę debatowałem nad tym z Hydro. Zdecydowałem się na spore zagęszczenie hebanu w tamtych okolicach. O ile do hutnictwa, czy kowalstwa heban nie posłuży, to odpada problem z drewnem, ponieważ jedno pole tego surowca w przypadku produkcji drewna jest ponad dwukrotnie wydajniejsze niż pole lasu liściastego. Dodatkowo po pustynnej stronie mapy występuje większe zagęszczenie surowców luksusowych, więc w razie czego gracze będą mogli prowadzić opłacalny handel z drugą stroną mapy, gdzie standardowe zasoby są sporo bogatsze.

Offline Kryzoo

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Posts: 201
    • View Profile
Re: Pierwsza mapa
« Reply #10 on: November 19, 2014, 09:43:56 PM »
No faktycznie, można deski robić z hebanu, ale w piecu palić się nie da. Ja bym jednak proponował trochę lasu na wybrzeżu.

Offline hubtus

  • Newbie
  • *
  • Posts: 45
    • View Profile
Re: Pierwsza mapa
« Reply #11 on: November 22, 2014, 06:34:54 PM »
No faktycznie, można deski robić z hebanu, ale w piecu palić się nie da. Ja bym jednak proponował trochę lasu na wybrzeżu.
Dodałem trochę dżungli na wybrzeżu. Jak będę testował mapę, to zobaczę jak to działa w praktyce.