Author Topic: Talenty Króla 2.0  (Read 5077 times)

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: Talenty Króla 2.0
« Reply #15 on: October 19, 2012, 09:03:17 PM »
Przede wszystkim, nikt chyba nie wie jak ta charyzma działa. Jeżeli liczba miast jest N, limit L i N>L to wzrost kosztów utrzymania WSZYSTKICH miast podniesie się o N/L

To znaczy gdy limit miast jest 10, liczba miast 12, koszt utrzymania wszystkich miast przemnożony będzie przez 1.2 czyli podniesie się o 20%. Zauważcie, że limit ten jest dość miękki, to znaczy prawdopodobnie nie powinno być problemu z utrzymaniem królestwa 25-cio miastowego nawet jeżeli maksymalny limit to 22.

Inną sprawą jest kalibracja tego talentu, być może limit powinien być większy.

Wprowadziłem ten talent i sam limit właśnie po to, żeby nie dało się utworzyć aż tak wielkich królestw jak stworzył Khrone na XKCD. Czegoś takiego nie da się po prostu opanować, trzeba być kompletnym no-lifem, żeby to ogarnąć :), a ja chciałbym, żeby no-life nie miał kolosalnej przewagi nad graczem normalnym który loguje się np. parę razy dziennie.

Być może problem stanowi w tej chwili brak dyplomacji, walki i ogólnie małe zagęszczenie graczy na mapie, bo limit został wprowadzony również po to, żeby zmusić graczy do współpracy. To znaczy, żeby uniemożliwić pojedynczemu graczowi totalnej dominacji nad mapą, żeby raczej taką dominującą siłą był np. jakiś sojusz.

@Khrone
Ad pomysł 1. Wydaje mi się, że wprowadzenie miękkiego limitu jest dla gracza bardziej zrozumiałe niż jakiś mnożników. Gracz widzi - mam za dużo miast, wiadomo, że koszty poszły w górę, wiadomo, że brakuje charyzmy, wiadomo jak zareagować. Gdy działa to tak jak piszesz, dodajesz po prostu kolejny czynnik (tych czynników jest i tak sporo) który wpływa na koszt utrzymania miast. Nie wiesz do końca, czy jest to spowodowane bardziej brakiem charyzmy czy zbyt niskim zadowoleniem

Ad pomysł 2. Ciekawy pomysł, można to przemyśleć. Nie podoba mi się tylko zakaz rozbierania twierdz, niby czemu miało by to być zabronione, skoro miasta będą mogły być niszczone w bitwach. Po rozebraniu twierdzy traciłbyś kontrolę nad okolicznymi wioskami i tyle.

Ad pomysł 3. Dokładnie jak piszę Liosan za bardzo uderzało by to w graczy kolonistów. Poza tym ten sam zarzut co do pomysłu 1.

Ad pomysł 4. To rozwiązanie jest niewątpliwie najlepsze, ale bardzo trudne w realizacji (jak na moje siły chyba za trudne). Tego typu "zarządzanie" prowincjami widzę trochę inaczej - docelowo gracze mogli by zawiązywać sojusze i zarządzać w skali makro sami sobą, to znaczy np. gracz A skupił by się na produkcji machin, drugi na ekonomii, trzeci na piechocie itd. Napisanie automatycznego managera który robiłby coś podobnego było by bardzo trudne i chyba nie spotkałem gry w której było by to zrobione naprawdę dobrze.

@Hydro - charyzma akurat jest ważna cały czas według mnie, dlaczego uważasz, że później traci znaczenie?

@Liosan - chyba w tym co napisałem do tej pory znajduje się odpowiedź również na twoje komentarze :)

pozdrawiam i dzięki za ciekawą analizę
Troll

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: Talenty Króla 2.0
« Reply #16 on: October 20, 2012, 01:28:00 AM »
@Hydro - charyzma akurat jest ważna cały czas według mnie, dlaczego uważasz, że później traci znaczenie?

Charyzma na pewno jest przydatna na każdym etapie, bo z nią można sobie pozwolić na więcej błędów, ale w późniejszym etapie prawdopodobnie da się skompensować jej brak:

1. Wraz z rozwojem państwa pojawia się możliwość obniżenia kosztów utrzymania poszczególnych miast za pomocą kasztelanów, ratuszów i pałaców.
2. Można za pomocą lepiej zorganizowanego przetwórstwa (albo wydobycia droższych zasobów) zarabiać więcej, co może pozwolić na pokrycie zwiększonych kosztów utrzymania.

----

I jeszcze taka rzecz mi przyszła na myśl po przeczytaniu Twojego opisu działania charyzmy:

Rozważmy sytuację, gdzie gracz ma 2 miasta ponad limit.

a) Jeżeli gracz ma 18 miast przy limicie 16, to koszt utrzymania przemnożony będzie przez 18/16 = 1,125 , czyli podniesie się o 8 % 12,5 %

b) Jeżeli gracz ma 4 miasta przy limicie 2, to koszt utrzymania przemnożony będzie przez 4/2 = 2 , czyli podniesie się o 100 %

Oczywiście na początku koszty utrzymania miast nie są duże, więc w przeliczeniu na ilość sztuk złota nie wydaje się to być aż tak dotkliwe. Ale przy małych dochodach królestwa dwukrotnie większe koszty mają jednak spore znaczenie i właściwie inwestycja w charyzmę jest koniecznością.
« Last Edit: October 20, 2012, 09:23:02 PM by hydro »

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: Talenty Króla 2.0
« Reply #17 on: October 20, 2012, 11:21:37 AM »
1. Wraz z rozwojem państwa pojawia się możliwość obniżenia kosztów utrzymania poszczególnych miast za pomocą kasztelanów, ratuszów i pałaców.
2. Można za pomocą lepiej zorganizowanego przetwórstwa (albo wydobycia droższych zasobów) zarabiać więcej, co może pozwolić na pokrycie zwiększonych kosztów utrzymania.

To prawda, pewnie można sobie dać radę inaczej, co nie znaczy, że charyzma staje się bezużyteczna. Najfajniejsze w charyzmie jest to, że działa na wszystkie miasta jednocześnie, te dwa rozwiązania działają lokalnie na miasta. W każdym razie to chyba dobrze, że wybór nie jest oczywisty.

a) Jeżeli gracz ma 18 miast przy limicie 16, to koszt utrzymania przemnożony będzie przez 18/16 = 1,125 , czyli podniesie się o 8 %
b) Jeżeli gracz ma 4 miasta przy limicie 2, to koszt utrzymania przemnożony będzie przez 4/2 = 2 , czyli podniesie się o 100 %

Z drugiej strony talenty na niskim poziomie są tanie jak barszcz, a król na początku gry leveluje szybciej, więc nie jest to duży problem

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: Talenty Króla 2.0
« Reply #18 on: October 21, 2012, 03:25:26 AM »
Nie no, jasne, że charyzma jest użyteczna na każdym etapie. Ale na początku jest tak bardzo ważna, że powstaje złudzenie, że potem też nie będzie można się bez jej maksowania obyć, a potem przy 22 miastach skończy się możliwość podnoszenia limitu - i co to wtedy będzie ;-)  A chyba jednak powinno spokojnie dawać się grać mimo przekroczenia limitu. Skoro tak - to nie warto przerabiać tego talentu "na wszelki wypadek", zanim wypróbujemy, jak naprawdę jego działanie na wyższych poziomach przekłada się na rozgrywkę, jak duże państwa uda się pobudować i tak dalej. Tak myślę.

Powiem jeszcze, że charyzma jest najbardziej rzucającym się w oczy talentem - bo informacja o limicie tanich miast jest widoczna od razu pod nazwą państwa i ilością naliczonych punktów, a jeszcze jak limit jest przekroczony, to świeci się na czerwono. Każdy (albo prawie każdy) ma odruch, że czerwono znaczy źle - i chce szybko zareagować na ten alarm (zażegnać niebezpieczeństwo). Może trochę za bardzo wyeksponowana jest ta informacja. Albo może warto ją uzupełnić o jakiś opis.

Offline liosan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 585
  • Kataj
    • View Profile
Re: Talenty Króla 2.0
« Reply #19 on: October 27, 2012, 03:37:29 PM »
Tylko się zastanawiam, co będzie z charyzmą jak dojdzie walka. No bo - każdy się rozwinie na tyle na ile mu charyzma pozwoli, może 1-2 dwa miasta więcej. I teraz nadchodzi czas podbijania, a tu się okazuje, że podbijanie się nie opłaca, bo koszt utrzymania całego imperium zauważalnie wzrasta. To jest trochę realistyczne, trochę nawiązuje do innych gier gdzie było to widać (niektóre cywilizacje), ale ogólnie może chyba zaszkodzić grze, nie...? W takich np. Europach Universalis podbój był okupiony czasowym spadkiem stabliności - mogło zaboleć, mogło naprawdę się nie opłacać, ale było to tylko czasowe.

Moim zdaniem charyzmę trzeba dopasować tak, żeby maksymalny limit był mniejszy niż "naturalny" obszar pokojowego rozwoju gracza na mapię, z uwzględnieniem że 1/4 albo 1/3 graczy może być nieaktywnych. Dla mnie Hiszpania jest po prostu za duża na ten limit - nie zasiedliłem jeszcze całego Półwyspu Iberyjskiego, ale już widzę że - bez żadnych kombinacji w stylu rozwój w Alpy, skakanie do Afryki albo stawiania miast które mają tylko 2 niewspółdzielone pola - że ja ten limit mógłbym spokojnie przekroczyć.

Liosan

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: Talenty Króla 2.0
« Reply #20 on: October 30, 2012, 05:14:34 PM »
Może trochę za bardzo wyeksponowana jest ta informacja. Albo może warto ją uzupełnić o jakiś opis.

Wydaje mi się jednak, że ta informacja jest na tyle ważna, że powinna być dobrze widoczna. Na pewno trzeba będzie dodać podpowiedź po najechaniu myszą.

Tylko się zastanawiam, co będzie z charyzmą jak dojdzie walka.

Teoretycznie ma to zmusić graczy do wzajemnej współpracy, nie będzie tak, że jedno z królestw zdobędzie całkowitą dominację, prawdziwą potęgą będą raczej sojusze. Bardziej będzie się opłacało sterroryzować przeciwnika i namówić do współpracy niż całkowicie podbić.

Tak jak już pisałem, nie chciałbym, żeby gracz był w pewnym momencie zmuszony do zarządzania 100 wioskami. Wolałbym, żeby zarządzał swoimi 25 i np. planował wspólne działania ze swoim sojuszem.

Moim zdaniem charyzmę trzeba dopasować tak, żeby maksymalny limit był mniejszy niż "naturalny" obszar pokojowego rozwoju gracza na mapię, z uwzględnieniem że 1/4 albo 1/3 graczy może być nieaktywnych. Dla mnie Hiszpania jest po prostu za duża na ten limit - nie zasiedliłem jeszcze całego Półwyspu Iberyjskiego, ale już widzę że - bez żadnych kombinacji w stylu rozwój w Alpy, skakanie do Afryki albo stawiania miast które mają tylko 2 niewspółdzielone pola - że ja ten limit mógłbym spokojnie przekroczyć.

Na obecnej mapie stosunek liczby graczy do powieżchni mapy jest nieduży. Gdyby była walka i dyplomacja można by zagęścić pozycje startowe. A pozycje startowe w okolicy hiszpanii i francji można by zdecydowanie zagęścić :)

dzięki za uwagi, pozdrawiam
Troll

Offline liosan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 585
  • Kataj
    • View Profile
Re: Talenty Króla 2.0
« Reply #21 on: October 31, 2012, 09:26:30 AM »
@troll - no dobra, brzmi sensownie :)

A pytanie przy okazji - architektura i mądrość jeszcze nie działają, prawda?

Liosan

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: Talenty Króla 2.0
« Reply #22 on: October 31, 2012, 11:35:50 PM »
Mądrość właśnie włączyłem, architektura też niedługo będzie

Offline Khrone

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 276
  • Szwecja (222)
    • View Profile
Re: Talenty Króla 2.0
« Reply #23 on: November 03, 2012, 11:05:53 AM »
Proponuję zwięszyć dostawany limit miast na poziom charyzmy z dwóch na trzy. Zostało jeszcze dużo Europy (i Afryki ;>) do zasiedlenia; myślę że w takiej testowej grze można sobie na to pozwolić :) Czyli nowy limit miast "bez kary" wyniósł by 32, zamiast starych 22. Co myślicie? Jest to wykonalne w ogóle?

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: Talenty Króla 2.0
« Reply #24 on: November 05, 2012, 11:54:39 AM »
@Khrone - zmienione

Architektura działa

Offline Khrone

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 276
  • Szwecja (222)
    • View Profile
Re: Talenty Króla 2.0
« Reply #25 on: November 05, 2012, 03:49:07 PM »
Tak mi przyszło do głowy, że może talent "Finanse" króla mógłby zwiększać efektywność Kasztelanów o np. 1% na poziom? Bo teraz, król na 10 poziomie Finansów zmniejsza koszty utrzymania w stolicy o 70% (podstawowe 20% i 10*5% na skill) to wypada to blado w stosunku do takiego Kasztelana na poziomie 9, który obniża koszty o max. 50% (20% podstawowe + a takiego kosztalana baaardzo ciężko wyskillować). Taki talent Finanse przestałby być potrzebny jedynie na początku, a miał faktyczną wartość przez całą grę. :)

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: Talenty Króla 2.0
« Reply #26 on: November 05, 2012, 10:01:32 PM »
Niezły pomysł, wprowadzę za jakiś czas.

Offline Khrone

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 276
  • Szwecja (222)
    • View Profile
Re: Talenty Króla 2.0
« Reply #27 on: November 06, 2012, 11:41:36 PM »
Dalej, teraz król pracujący w stolicy jest traktowany jako król, i nie daje bonusu do szkolenia kasztelanów. To trochę... denerwujące, że trzeba szkolić kasztelanów gdzieś na wsi, gdzie pracuje inny kasztelan a nie w teoretycznie największym mieście  w państwie. Może by tak poziom skillu finanse określał poziom ew. "zastępczego" kasztelana, który liczył by się do bonusu edukacji kasztelanów w stolicy?

Offline Khrone

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 276
  • Szwecja (222)
    • View Profile
Re: Talenty Króla 2.0
« Reply #28 on: April 06, 2013, 09:41:56 PM »
Podbijam moje 2 poprzednie posty: troll, jest to w 0.8? Bo nie wiem w jakie talenty iść :/

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: Talenty Króla 2.0
« Reply #29 on: April 07, 2013, 11:58:53 AM »
W kwestii talentów niewiele się zmieniło. Działają w zasadzie tak jak poprzednio. Różnią się co najwyżej niektórymi współczynnikami (np. przy charyzmie).

Twój pomysł z finansami jest w dobry, myślę, że można by coś takiego wprowadzić.

Myślałem też na wprowadzeniem talentu taktyki, który zwiększałby szybkość nauki podczas treningu oraz zwiększał trochę siłę jednostek w walce z barbarzyńcami. Oprócz tego chciałbym wprowadzić talent "żelazna pięść" (dzięki za pomysł Liosan), który zwiększałby redukcje niezadowolenia przez wojsko.

Wydaje mi się też, że talent kartografia jest niepotrzebny/za słaby.

Nie jestem jeszcze pewien kiedy wprowadzę te zmiany, jest sporo rzeczy, które trzeba jak najszybciej zrobić lub naprawić.

Troll