Author Topic: Talenty Króla 2.0  (Read 4820 times)

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Talenty Króla 2.0
« on: October 12, 2012, 10:37:29 PM »
czyli co działa, co nie działa, co dodam w talentach. Na czerwono zaznaczam jeszcze nie działające

charyzma - zmniejsza koszty związane z posiadaniem dużej liczby miast (+1 na poziom)
finanse - zwiększa dochód w złocie generowany przez króla oraz zmniejsza koszt utrzymania stolicy gdy znajduje się w stolicy (-5% kosztów w stolicy, +1 dochodu króla na poziom)
mądrość - zwiększa szybkość nauki elity powyżej 4-tego poziomu (+5% doświadczenia na poziom)
architekt - zmniejsza koszt i zwiększa szybkość wznoszenia budynków zaawansowanych (-3% kosztu budynku na poziom)
negocjacje - zmniejsza marże na czarnym rynku oraz daje bonus w kontaktach z barbarzyńcami (-4% marże na czarnym rynku na poziom)
taktyka - zwiększa szybkość nauki wojowników powyżej 5-tego poziomu
inteligencja - król szybciej leveluje (+3% expa na poziom)
kartografia - zwiększa szybkość jednostek i statków zwiadowczych (+5% ruchu na poziom)

Poza tym do talentów dodam niedługo "żelazną pięść" pozwalającą na lepszą kontrole zadowolenia armią (dzięki Liosan za pomysł)

Koszt kolejnych poziomów talentów w punktach nauki:
poziom   PN
1            4
2            5
3            6
4            8
5            10
6            12
7            15
8            18
9            21
10            25

Oczywiście w najbliższym czasie wszystko zostanie zaimplementowane, będe o tym informował

pozdrawiam
Troll
« Last Edit: April 07, 2013, 11:46:12 AM by troll »

Offline Khrone

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 276
  • Szwecja (222)
    • View Profile
Re: Talenty Króla 2.0
« Reply #1 on: October 12, 2012, 10:48:04 PM »
Czy król z wysoką inteligencją tylko szybciej leveluje czy zdobywa relatywnie więcej expa? Jeśli tylko szybciej leveluje - to ten skill jest bezsensu bo się wydaje punktu a w dłuższej perspektywie nie dostaje jeszcze nic.

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: Talenty Króla 2.0
« Reply #2 on: October 12, 2012, 10:51:11 PM »
Dostaje więcej expa, przez co szybciej leveluje. Nie rozumiem, czemu miało to by być bez sensu, mógłbyś rozwinąć?

pozdrawiam
Troll

Offline Khrone

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 276
  • Szwecja (222)
    • View Profile
Re: Talenty Króla 2.0
« Reply #3 on: October 12, 2012, 10:55:52 PM »
Czy ilość leveli jest ograniczona?

Jeśli nie: inteligencja jest fajna.
Jeśli tak: długoterminowo wywalamy punkty w błoto.

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: Talenty Króla 2.0
« Reply #4 on: October 12, 2012, 11:03:03 PM »
Maksymalny level to 10, ale levelowanie jest zrobione tak, że przy realnym czasie gry nie jesteś w stanie wymaksować wszystkiego.

Offline liosan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 585
  • Kataj
    • View Profile
Re: Talenty Króla 2.0
« Reply #5 on: October 12, 2012, 11:28:32 PM »
Moment... znaczy maksymalny poziom umiejętności to 10, a maksymalny poziom króla jest nieograniczony? I jest 10 punktów na poziom władcy.

Inteligencja zwiększa ilość EXPa na godzinę o kilka %, nie wiem dokładnie ile, ale z 3 pktów mam jakieś +10%.

Liosan

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: Talenty Króla 2.0
« Reply #6 on: October 13, 2012, 09:03:22 AM »
Moment... znaczy maksymalny poziom umiejętności to 10, a maksymalny poziom króla jest nieograniczony? I jest 10 punktów na poziom władcy.

Dokładnie tak, bonus nauki to 3% na poziom. Niedługo opiszę to w helpie i podam takie szczegóły

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: Talenty Króla 2.0
« Reply #7 on: October 14, 2012, 09:16:50 PM »
charyzma, kartografia i negocjacje działają. Oprócz tego dodałem trochę statystyk do działających talentów

Troll

Offline Khrone

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 276
  • Szwecja (222)
    • View Profile
Re: Talenty Króla 2.0
« Reply #8 on: October 16, 2012, 08:12:30 PM »
charyzma - zmniejsza koszty związane z posiadaniem dużej liczby miast (+2 na poziom)
+2 czego? Kosztów utrzymania? :D

finanse - zwiększa dochód w złocie generowany przez króla oraz zmniejsza koszt utrzymania stolicy gdy znajduje się w stolicy (-5% kosztów w stolicy, +1 dochodu króla na poziom)
Pisałem o tym już tu.

negocjacje - zmniejsza marże na czarnym rynku oraz daje bonus w kontaktach z barbarzyńcami (-4% marże na czarnym rynku na poziom)
Można gdzieś zobaczyć jakie są marże na czarnym rynku "teraz"? Tak by porównać czy to w ogóle jest sens inwestować w to...

Offline liosan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 585
  • Kataj
    • View Profile
Re: Talenty Króla 2.0
« Reply #9 on: October 16, 2012, 08:14:19 PM »
charyzma - zmniejsza koszty związane z posiadaniem dużej liczby miast (+2 na poziom)
+2 czego? Kosztów utrzymania? :D
To akurat działa - podbija limit na liczbę miast. Jak miałem 4/2 miasta, koszty utrzymania miałem rzędu ~50, po użyciu charyzmy przy 4/4 miałem ~30. Czy jakoś tak.

Liosan

Offline troll

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 654
    • View Profile
Re: Talenty Króla 2.0
« Reply #10 on: October 17, 2012, 05:55:44 PM »
+2 czego? Kosztów utrzymania? :D

W sensie +2 do limitu miast. Po przekroczeniu limitu koszty bardzo rosną

Można gdzieś zobaczyć jakie są marże na czarnym rynku "teraz"? Tak by porównać czy to w ogóle jest sens inwestować w to...

Faktycznie można by dać więcej informacji na czarnym rynku

Offline liosan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 585
  • Kataj
    • View Profile
Re: Talenty Króla 2.0
« Reply #11 on: October 19, 2012, 01:26:19 PM »
charyzma - zmniejsza koszty związane z posiadaniem dużej liczby miast (+2 na poziom)
Zastanawiam się nad tą nieszczęsną charyzmą. Po pierwsze, startowy poziom 2 "tanich" miast powoduje że chyba każdy będzie tam chciał włożyć kilka punktów. W sumie to może to i dobrze. No ale druga rzecz to łatwość zbudowania imperium na miarę mapy Europy - ja na ten moment spokojnie mam zaplanowanych 25 miast, a górny limit na charyzmę jest 22. Nie wydaje mi się, żeby ta ilość miast była szczególnie duża - ot, miesiąc gry circa about. Zależy od układu terenu, sąsiadów itp, ale ja po prostu zagospodarowałem półwysep Iberyjski :P To jeszcze nie przewiduje skoków do Afryki, ekspansji na terytorium sąsiadów itp - ot, do Pirenejów i tyle.

Może trochę podnieść tutaj współczynniki - 5 na start + 3 / poziom? Wtedy limit będzie 35, co wydaje się wystarczyć. Nie wiem ile miał Khrone w 0.74, ale chyba nie dobił do 40 :)

Z drugiej strony, może kwestia tego że ja gram raczej ekspansywnie, nie inwestując w budowanie miast "w górę" tylko w ulepszenia terenu i zakładanie nowych siedliszcz.

Liosan

Offline Khrone

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 276
  • Szwecja (222)
    • View Profile
Re: Talenty Króla 2.0
« Reply #12 on: October 19, 2012, 03:17:23 PM »
Może trochę podnieść tutaj współczynniki - 5 na start + 3 / poziom? Wtedy limit będzie 35, co wydaje się wystarczyć. Nie wiem ile miał Khrone w 0.74, ale chyba nie dobił do 40 :)
Na 47 dałem sobie spokój - a przecież nie miałem miast na cały kontynet, zostało jeszcze trochę miejsca (nawet dużo) no i ty jeszcze byłeś. Skoro, gdzieś było że na oko mapa europy jest 10x większa niż XKCD to:
  • Dodajemy więcej graczy (jedno państwo na całe Bałkany to stanowczo za rzadkie rozmieszczenie graczy) i... nie da się zbudować państwa na całą Europę (i nigdy tak nie było w Historii by się udawało przez dłuższy okres czasu - dobrze...), będą się tworzyć sojusze graczy a nie każdy "jestem duży, po co mi inni"
  • To co wyżej jednak zmieniamy charyzmę na system zaproponowany poniżej.

Z drugiej strony, może kwestia tego że ja gram raczej ekspansywnie, nie inwestując w budowanie miast "w górę" tylko w ulepszenia terenu i zakładanie nowych siedliszcz.
Miasta eksploatują zasoby tylko 1 pole wokół siebie => tak po prostu trzeba się rozwijać. Innej drogi nie ma.

A może podejść do tego problemu liniowo? Nie limit miast po którym dostajemy w tyłek z inflacją ale:
  • Cel: Charyzma króla określa stopień "poddaństwa" obywateli. Król o małej charyzmie (relatywnie) utrzyma nawet całkiem państwo, jednakże będzie to się wiązało z większymi problemami (koszt utrzymania, zadowolenie itd.)
  • Brak limitu, robienie tego bardziej... liniowo, płynnie, brak skoków.

Rozwiązanie #1 (proste): Limit wpływa na koszty utrzymania a nie jest tylko ogranicznikiem po którym następuje kara.

Zwiększanie się kosztów utrzymania jest LINIOWE tzn (poglądowo):
  • mała_il_miast / mała_charyzma = zwykłe koszty utrzymania
  • duża_il_miast / mała_charyzma = WIĘKSZE niż zwykle koszty utrzymania
  • mała_il_miast / duża_charyzma = MNIEJSZE niż zwykle koszty utrzymania
  • duża_il_miast / duża_charyzma = zwykłe niż zwykle koszty utrzymania
Teraz problem z tym jak te wartości wyznaczyć; wzór: il_miast / (2 + poziom_charyzmy * czynnik) niech oznacza BONUS dla utrzymania w każdym mieście. "Czynnik" który teraz wynosi 2, niech teraz na początek wyniesie 1 i też też zwiększa z każdym poziomem charyzmy np. o 0,5... da to wynik, że normalne koszty utrzymania będą panować w Imperium do 52 miast, później z każdym miastem będą one się co prawda zwiększać, ale będzie to zwiększanie kontrolowane, a nie bardzo bolesne bicie po łapkach jak to ma miejsce w tej chwili... w dobrze zarządzanym Imperium będzie można utrzymać więcej miast niż 52 np. ~70 i dopiero wtedy zostaniemy zabici przez koszty utrzymania. Przynajmniej takie jest założenie.

Rozwiązanie #2: Twierdze > miasta

Jak to było z tą władzą królewska na przestrzeni wieków? Przecież nie było możliwości realizacji wszystkich zachcianek, a często jego władza sięgała tylko ledwo poza mury twierdz i zamków podległej mu szlachty. Więc czemu nie? Niech Twierdze rozprzestrzeniają "władzę" królewską:
  • Mamy limit twierdz a nie miast ogólnie.
  • Koszty utrzymania miast i twierdz wzrastają niejednakowo tzn. utrzymanie takiej samej osady ale twierdzy kosztowało by mniej niż utrzymanie miasta => zmuszenie gracza do robienia twierdz (których jest ograniczona ilość).
  • Nie ma możliwości wyburzania twierdz gdy te mają pod swoim panowaniem miasta (Liosan wyburzył twierdze w swoim państwie na XKDC, więc tak tylko mówię).

Nie jestem do tego przekonany, możliwe że uderzy to w graczy którzy są w ciężkim terenie i muszą budować twierdze by rozwijać granice swojego Imperium... do przedyskutowania.

Rozwiązanie #3:

Koszt utrzymania wzrasta wraz z odległością od stolicy, talent charyzmy zwiększa "koło" w którym koszty utrzymania są relatywnie niskie. Znów może to uderzyć w graczy w trudnym terenie, o dziwnym kształcie państwa itp ale jest jakiś rozwiązaniem.

Rozwiązanie #4:

Możliwość tworzenia w państwie quasi-autonomicznych prowincji, w zamian za brak możliwości ich bezpośredniego zarządzania (ale można zlecić różne zadania, np. produkuj wojowników) zmniejszają one koszty utrzymania w miastach i twierdzach na swoim terenie... przydało by mi się coś takiego w XKDC gdzie defacto nie musiałem zarządzać poszczególnymi miastami, wystarczyła by możliwość ich "wyswobodzenia" i mógłbym rozwijać się dalej.

Skutki? "Rozbicie" na dzielnice, zmniejszenie władzy gracza nad państwem (in minus), zmniejszenie micromagmenetu w dużych imperiach (in plus)... co myślicie?

No. Ale się rozpisałem :O
« Last Edit: October 19, 2012, 03:24:03 PM by Khrone »

Offline liosan

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 585
  • Kataj
    • View Profile
Re: Talenty Króla 2.0
« Reply #13 on: October 19, 2012, 03:46:12 PM »
Whoa. Kawał tekstu ;)

Rozwiązanie #1 (proste): Limit wpływa na koszty utrzymania a nie jest tylko ogranicznikiem po którym następuje kara.
Mam alternatywny pomysł w podobnym nurcie:
Charyzma, podobnie jak teraz, ogranicza maksymalną ilość miast. Natomiast po przekroczeniu tego limitu wszystkie miasta dostają karę do kosztów utrzymania proporcjonalną do liczby nadmiarowych miast. Czyli
M - maksymalna liczba miast
X - aktualna liczba miast
F - jakiś czynnik skalujący
kara = X < M ? 0 : F * (X - M)

Nie ma możliwości wyburzania twierdz gdy te mają pod swoim panowaniem miasta (Liosan wyburzył twierdze w swoim państwie na XKDC, więc tak tylko mówię).
Gdzieś troll pisał, że w przypadku utraty twierdzy będzie tracona kontrola na sąsiadującymi miastami. Trzeba by to wziąć pod uwagę... w końcu gracz może chcieć "porzucić" miasto. Nie widzę powodów żeby tak nie mógł zrobić.

Koszt utrzymania wzrasta wraz z odległością od stolicy, talent charyzmy zwiększa "koło" w którym koszty utrzymania są relatywnie niskie. Znów może to uderzyć w graczy w trudnym terenie, o dziwnym kształcie państwa itp ale jest jakiś rozwiązaniem.
Jest jeszcze jeden czynnik oprócz trudnego terenu - jak będą statki, to może będzie się dało zasiedlić taką, dajmy na to, Islandię. A to jest jak cholera daleko.

Liosan

Offline hydro

  • developer
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 496
    • View Profile
Re: Talenty Króla 2.0
« Reply #14 on: October 19, 2012, 04:59:22 PM »
Mnie się wydaje, że charyzma i wynikające z niej zmniejszenie kosztów utrzymania części miast ma największe znaczenie na początku gry, zanim jeszcze pobuduje się ratusze z kasztelanami i rozwinie sensowny przemysł. Bo potem to już państwo nie może liczyć na to, że król wszystko załatwi, tylko musi zarabiać na siebie samo ;-)

Podobna sprawa jest z talentem finanse. Dodatkowy dochód jest ważny dopóki nie znajdzie się innego, lepszego źródła utrzymania dla państwa, np. złóż czegoś ciekawego. Ale moi pierwsi osadnicy byli finansowani właśnie z tego symbolicznego dochodu. W późniejszym etapie liczy się głównie druga część tego talentu, w postaci zmniejszenia kosztów utrzymania stolicy.