Gizarma - forum

forum po polsku => Informacje => Zmiany 0.80 => Topic started by: troll on March 20, 2013, 06:14:34 PM

Title: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: troll on March 20, 2013, 06:14:34 PM
Cześć

Ponieważ help nie został zaktualizowany i napewno nie zostanie uzupełniony do początku testów w tym wątku opiszę większość zmian jaki wprowadziłem w grze.

zasoby:

Procesy wytwórcze:

Ekonomia
Są 4 zasoby handlowe - ubrania, garnki, trunki i nożyce. Oprócz tego miasto w którym istnieje budynek handlowy i ma wielkość powyżej 12 pojawia się popyt na jeden z zasobów luksusowych (sól, ambra, kamienie szlachetne, kość słoniowa, fortepiany). Zasób ten jest losowany, ale w taki sposób, żeby nie był on dostępny w najbliższym otoczeniu miasta.

Eksploatacja terenu przez miasto
Można rozszeżać zasięg miasta do 2 pól. Postawienie wiosek będącymi ulepszeniami terenu sprawia że pola w promieniu 1 od wioski i znajdujące się nie dalej niż 2 pola od miasta da się eksploatować

miasta

Bankructwo
Jednostki stopniowo dezerterują. Im większa dziura budżetowa tym efekt silniejszy.

Mapa

walka


czego bardzo brakuje
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: liosan on March 20, 2013, 08:14:33 PM
Nowe miasto można postawić w promieniu od 3 do 6 od innych miast.
Łał, to spora różnica. Skakanie przez morze nigdy nie było tak proste!

Bankructwo
Jednostki stopniowo dezerterują. Im większa dziura budżetowa tym efekt silniejszy.
A, że tak się pragmatycznie spytam, to dotyczy jednostek wojskowych czy wszystkich? W każdym razie - krok w dobrym kierunku.

Liosan
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: troll on March 20, 2013, 08:41:56 PM
Łał, to spora różnica. Skakanie przez morze nigdy nie było tak proste!

Docelowo chciałem w ogóle tego typu limity wywalić. Niestety póki nie ma walki PvP taki limit chyba musi zostać. Zwiększenie limitu wynika z powiększenia zasięgu miast z 1 do 2.

A, że tak się pragmatycznie spytam, to dotyczy jednostek wojskowych czy wszystkich? W każdym razie - krok w dobrym kierunku.

Wszystkich, pierwsze uciekają te najgorzej opłacane znajdujące się najdalej od stolicy. Mimo to twoja taktyka bankrutowania na początku może ciągle działać niestety. Do ukrócenia takiego buildu brakuje buntowania się miast ale nie zdążyłem tego zrobić. Może dodam w kolejnej łatce, ale pewnie będzie już za późno :).

Troll
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: liosan on March 20, 2013, 09:19:47 PM
Wszystkich, pierwsze uciekają te najgorzej opłacane znajdujące się najdalej od stolicy. Mimo to twoja taktyka bankrutowania na początku może ciągle działać niestety. Do ukrócenia takiego buildu brakuje buntowania się miast ale nie zdążyłem tego zrobić. Może dodam w kolejnej łatce, ale pewnie będzie już za późno :).
No nie wiem. W zasadzie głównym celem tej taktyki było wyprodukowanie mnóstwa osadników i utrzymywanie miasta na minimalnym poziomie (bodajże rolnicy + drwal + cieśla) żeby maksymalizować przyrost obywateli. I trwało to kilka dni zanim zaczęło się wyraźnie opłacać. Trzeba by sprawdzić :)

Liosan
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: troll on April 03, 2013, 02:34:39 PM
Uzupełniłem liste zmian. Poza zmianami dopisałem liste rzeczy których szczególnie brakuje i które pewnie będą wprowadzone przy kolejnej aktualizacji.

Troll
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: troll on April 06, 2013, 04:49:30 PM
Jednostki się regenerują. Najszybciej gdy:
* są na swoim terenie
* są ufortyfikowane
* są we własnym mieście
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: Khrone on April 07, 2013, 12:51:28 AM
Mam rozumieć że wioski nie rozszerzają granic państwa?
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: troll on April 07, 2013, 12:03:39 PM
Nie zwiększają.

Planuje za to, żeby miasta same po pewnym czasie zajmowały teren o promieniu 2. Czas w którym to się stanie byłby zależny od liczby mieszkańców i ich zadowolenia. Przykładowo miasto o wielkości 5 z zadowoleniem 50% powiększy zajmowane terytorium po 4 dniach.

W takim wypadku budowanie muru przyśpieszy rozszerzenie wpływów, ale nie będzie konieczne.
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: hydro on April 07, 2013, 04:05:24 PM
W takim wypadku budowanie muru przyśpieszy rozszerzenie wpływów, ale nie będzie konieczne.

A nowe miasto - można je zbudować w odległości od 3 do 6 pól tylko od miasta z palisadą, czy od miasta bez palisady też ?
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: troll on April 07, 2013, 10:50:44 PM
Już teraz palisada lub jej brak nie ma wpływu na możliwość stawiania nowych miast. Przynajmniej nie powinna. Jeżeli było by inaczej to mamy buga :).
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: troll on April 07, 2013, 10:53:23 PM
Wojownicy uczą się podczas walki.
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: liosan on April 08, 2013, 07:09:00 AM
Już teraz palisada lub jej brak nie ma wpływu na możliwość stawiania nowych miast. Przynajmniej nie powinna. Jeżeli było by inaczej to mamy buga :).
Czyli że powinno dać się postawić miasto w odległości 5 pól od innego, 1-ludkowego miasta bez palisady? Czyli że sytuacja, w której nie mam rozkazu budowy miasta tak jak na załączym screenie, jest błędna?

Liosan
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: Kryzoo on April 08, 2013, 09:38:35 AM
Czy budowanie specjalnie drogi do wioski coś daje?
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: liosan on April 08, 2013, 10:57:32 AM
Czy budowanie specjalnie drogi do wioski coś daje?
Nic mi o tym nie wiadomo, ale zamierzam się rozwijać w tamtym kierunku :) Budowanie drogi na równinach jest dość szybkie, ale gdybym musiał tam specjalnie wysyłać osadnika to bym stracił 2x tyle czasu na dojście.., A skoro osadnik już był na miejscu, to lepiej mieć drogę niż nie mieć drogi :)

Liosan
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: troll on April 08, 2013, 11:02:19 AM
Czy budowanie specjalnie drogi do wioski coś daje?

Daje, można szybciej do tej wioski dojść :). Poza tym nic nie daje.

Troll
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: hydro on April 09, 2013, 12:26:42 AM
(...)miasto w którym istnieje budynek handlowy i ma wielkość powyżej 12 pojawia się popyt na jeden z zasobów luksusowych (sól, ambra, kamienie szlachetne, kość słoniowa, fortepiany).

Zdaje się, że konsekwencją dołączenia soli do zasobów luksusowych jest jej wyższa cena, niższe wydobycie  (screen 0057)  i oczywiście brak popytu na sól :-)
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: liosan on April 13, 2013, 12:54:22 PM
Ponawiam pytanie - to jest błąd?
Już teraz palisada lub jej brak nie ma wpływu na możliwość stawiania nowych miast. Przynajmniej nie powinna. Jeżeli było by inaczej to mamy buga :).
Czyli że powinno dać się postawić miasto w odległości 5 pól od innego, 1-ludkowego miasta bez palisady? Czyli że sytuacja, w której nie mam rozkazu budowy miasta tak jak na załączym screenie, jest błędna?

Liosan
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: Khrone on April 13, 2013, 05:45:09 PM
Czy w miastach barbarzyńskich jest palisada/mur obronny/coś innego?
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: troll on April 13, 2013, 09:07:08 PM
W tych większych jest. Problem w tym, że nie masz o tym żadnej informacji, a powinieneś taką mieć. Postaram się dodać jakąś informacje na ten temat niedługo.

Troll
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: Khrone on April 14, 2013, 10:20:56 PM
Czy miasto nie mające pierwotnie dostępu do morza (nie graniczące z morzem) może ekspoatować pole morskie w odległości 2 pól od niego (zakładamy na brzegu wioskę i pole morza staje się dostępne)?

PS. Tylko miasta z budynkiem obronnym (np. palisadą) dają zasięg do budowy innych miast. Chyba liosan się o to pytał więc piszę :)
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: troll on April 14, 2013, 11:52:40 PM
Czy miasto nie mające pierwotnie dostępu do morza (nie graniczące z morzem) może ekspoatować pole morskie w odległości 2 pól od niego (zakładamy na brzegu wioskę i pole morza staje się dostępne)?

Może eksploatować morze

PS. Tylko miasta z budynkiem obronnym (np. palisadą) dają zasięg do budowy innych miast. Chyba liosan się o to pytał więc piszę :)

Docelowo nie, w tej chwili jeszcze tak (bug!)
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: Khrone on April 15, 2013, 07:52:41 AM
PS. Tylko miasta z budynkiem obronnym (np. palisadą) dają zasięg do budowy innych miast. Chyba liosan się o to pytał więc piszę :)

Docelowo nie, w tej chwili jeszcze tak (bug!)
Ale jeśli usuniemy ten limit to ludzie będą tak szybko stawiać miasta że taktyka "jestem bankrutem zajmuje teren" stanie się jeszcze bardziej opłacalna...
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: liosan on April 15, 2013, 09:04:41 AM
Ale jeśli usuniemy ten limit to ludzie będą tak szybko stawiać miasta że taktyka "jestem bankrutem zajmuje teren" stanie się jeszcze bardziej opłacalna...
Może, ale aktualnie bankructwo powoduje utratę jednostek, co mocno zmniejsza możliwości ekspansji. Chodzi nie tylko o osadników, ale też o wojowników - potrzebnych do ataku na miasta barbarzyńskie i (w przyszłości) do obrony przed atakami.

Liosan
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: hydro on April 15, 2013, 12:12:28 PM
Ale jeśli usuniemy ten limit to ludzie będą tak szybko stawiać miasta że taktyka "jestem bankrutem zajmuje teren" stanie się jeszcze bardziej opłacalna...
Może, ale aktualnie bankructwo powoduje utratę jednostek, co mocno zmniejsza możliwości ekspansji. Chodzi nie tylko o osadników, ale też o wojowników - potrzebnych do ataku na miasta barbarzyńskie i (w przyszłości) do obrony przed atakami.

Chyba duże znaczenie ma tutaj teren, z jakiego się startuje. Na terenach zalesionych osadników potrzebnych jest wyraźnie więcej, bo trzeba karczować las. A na terenach w miarę odsłoniętych (jak z aktualnie wybranych Misir oraz Kanaan) wystarczy jeden osadnik do postawienia miasta - i drugi dowolny mieszkaniec, żeby miasto nie zniknęło jak się z niego wyjdzie.
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: troll on April 15, 2013, 12:17:59 PM
Czy w miastach barbarzyńskich jest palisada/mur obronny/coś innego?

Pod nazwą miasta napisany jest bonus obronny muru w mieście. Poza tym wprowadziłem kilka kosmetycznych poprawek.

Ale jeśli usuniemy ten limit to ludzie będą tak szybko stawiać miasta że taktyka "jestem bankrutem zajmuje teren" stanie się jeszcze bardziej opłacalna...

Tak jak pisze Liosan, jednostki ci pouciekają. W przyszłości miasta będą się na dodatek buntować. Poza tym obecnie otrzymanie niedużych miast jest relatywnie drogie. To wszystko sprawia, że ta taktyka przestaje być opłacalna.
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: troll on April 29, 2013, 11:39:30 PM
Wreszcie dodałem trening. Poza tym usunąłem błędy z grupowaniem jednostek, powiększyłem też pojemność najlepszych domów mieszkalnych.

Trenować można do poziomu 4, kosztuje to 6zł za godzinę.

Troll
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: hydro on April 30, 2013, 04:18:45 PM
Trenować można do poziomu 4, kosztuje to 6zł za godzinę.

Zdaje się że można trenować tylko w twierdzy, czyli w danym mieście musi być co najmniej palisada.
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: troll on April 30, 2013, 04:52:21 PM
Zdaje się że można trenować tylko w twierdzy, czyli w danym mieście musi być co najmniej palisada.

Tak, zapomniałem o tym napisać, dzięki.

Troll
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: Kryzoo on May 01, 2013, 08:28:25 AM
Zdaje się, że niestety nie można wybudować na jednym polu wioski i drogi, co wydaje mi się nielogiczne.
Poza tym szkoda, że nie można budować wiosek na wodzie :). Widzę jaki zasięg ma państwo w morze po zbudowaniu palisady, ale niestety te pola są poza zasięgiem.
Może duża latarnia mogła by pełnić taką rolę :)
BTW upgrade z małej latarni do dużej jest bardzo kłopotliwy, bo wymaga najpierw zburzenia tej małej, co znacząco osłabia gospodarkę miasta.
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: liosan on May 01, 2013, 09:39:02 AM
Zdaje się, że niestety nie można wybudować na jednym polu wioski i drogi, co wydaje mi się nielogiczne.
Huh? Na pewno? Bo ja to robię regularnie... i od czasu ostatniego update'u chyba też tak zrobiłem. Możesz pokazać screen?

Może budowałeś jednym osadnikiem/grupą drogę, a drugim wioskę? To może powodować dziwne efekty...

Poza tym szkoda, że nie można budować wiosek na wodzie :). Widzę jaki zasięg ma państwo w morze po zbudowaniu palisady, ale niestety te pola są poza zasięgiem.
Może duża latarnia mogła by pełnić taką rolę :)
Popieram :) Czy latarnia to nie wiem, ale są na wodzie pola niedostępne...

BTW upgrade z małej latarni do dużej jest bardzo kłopotliwy, bo wymaga najpierw zburzenia tej małej, co znacząco osłabia gospodarkę miasta.
Ano. Ja planuję ustawić magazynowanie jedzenia, zebrać pełen magazyn żarcia i szybko zburzyć i zbudować  trzema wysokopoziomowymi robotnikami :)

Liosan
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: Andurin on May 01, 2013, 11:04:04 AM


Poza tym szkoda, że nie można budować wiosek na wodzie :). Widzę jaki zasięg ma państwo w morze po zbudowaniu palisady, ale niestety te pola są poza zasięgiem.
Może duża latarnia mogła by pełnić taką rolę :)
Popieram :) Czy latarnia to nie wiem, ale są na wodzie pola niedostępne...

Ja bym to rozwiązał statkami -  transportowym wieziemy ludzi na taką wyspę, oni robiliby swoje, potem żeby czerpać korzyści z zasobów na wyspie miasto musiałoby posiadać port. To napewno też nie jest optymalne rozwiązanie ale można nad tym jeszcze pomyśleć.
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: Kryzoo on May 01, 2013, 11:05:58 AM
Zdaje się, że niestety nie można wybudować na jednym polu wioski i drogi, co wydaje mi się nielogiczne.
Huh? Na pewno? Bo ja to robię regularnie... i od czasu ostatniego update'u chyba też tak zrobiłem. Możesz pokazać screen?

Może budowałeś jednym osadnikiem/grupą drogę, a drugim wioskę? To może powodować dziwne efekty...
Masz rację. Problem miałem chyba dlatego, że próbowałem zbudować wioskę na zalesionym terenie i nie było automatycznie opcji karczowania jak ma to miejsce w przypadku miast.

BTW upgrade z małej latarni do dużej jest bardzo kłopotliwy, bo wymaga najpierw zburzenia tej małej, co znacząco osłabia gospodarkę miasta.
Ano. Ja planuję ustawić magazynowanie jedzenia, zebrać pełen magazyn żarcia i szybko zburzyć i zbudować  trzema wysokopoziomowymi robotnikami :)

Liosan

Dzięki, dobry plan!
Title: Re: 0.75 => 0.80 zmiany
Post by: troll on May 01, 2013, 08:56:42 PM
Jeżeli chodzi o zajmowanie terenu morskiego, to zasięg miał by zwiększany przez port. Niestety to jeszcze nie działa :(

Co do latarni morskiej - docelowo trzeba dodac możliwośc upgradu latarni, analogicznie do muru. Wiem, że teraz jest to spory problem.

Dzięki za uwagi
Troll